title
کد خبر: 58015
00
از رشد چشمگیر علمی ایران در حوزه نانو فناوری تا تولید دارو‌های جدید و حمایت از مراکز نوآور

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه سال گذشته شاهد رویدادهایی بود که به مرور مهمترین آنها می‌پردازیم.

به گزارش بهداشت نیوز:  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  در سالی که گذشت به دستاورد های بسیار زیادی دست یافت  و برای ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری  برنامه‌های متعددی را تدوین کرد.

در این بسته خبری به بررسی فعالیت و برنامه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  در راستای  حمایت از جوانان و توسعه پارک های علم و فناوری دانشگاه ها و همچنین وعده‌های محقق شده در اردیبهشت ماه  سال گذشته می‌پردازیم.

سهم ایران در بازار «پرینترهای سه‌بعدی» خاورمیانه باید ۴۰ درصد شود

سال گذشته نمایشگاهی در حوزه پرینترهای سه بعدی به همت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دائر شد.

از جمله اهداف نمایشگاه این بود که  توسعه دهندگان داخلی پرینترهای سه‌بعدی تا جایی پیش روند که در زمینه تکنولوژیهای ساخت افزودنی دستگاه‌های تولید شده ایرانی نیز بتوانند با نمونه های خارجی به رقابت بپردازند.

دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: ساخت فناوری‌های سه بعدی حوزه‌ای است که هنوز توانایی کافی را پیدا نکرده تا بتواند در مقابل حملاتی که از بیرون مرزها وارد می‌شود بایستد و یکی از اهداف ما این است که بتوانیم در این عرصه بیش از پیش رشد کافی و دو چندانی در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری نظیر چاپگرهای سه بعدی در کشور داشته باشیم و
ترویج فرهنگ دانش بنیان باید در کشور شکل بگیرد

سورنا ستاری در خصوص عملکرد پارک های علم و فناوری مستقر در دانشگاه های کشور گفت: کشور به دنبال ایجاد این سیستم جدید است، یکی از مکان‌هایی که این سیستم خودش را قادر است نشان دهد، همین پارک علم و فناوری است. خوشبختانه حجم بسیار بالا و فوق العاده‌ای در دانشگاه‌ها است که در قالب شرکت‌های نوپا و شرکت‌های استاندارد فعال هستند و در حال رشد هستند و امیدواریم به شرکت‌های دانش بنیان دنیا تبدیل شوند.

معاون علمی ریاست جمهوری تصریح کرد: ترویج فرهنگ دانش بنیان باید در کشور رواج پیدا کند و این کم کم شکل می‌گیرد که خوشبختانه در بعضی از مواقع موفق بوده ایم این موضوع مهمی است که نطفه اقتصاد دانش بنیان در پارک علم و فناوری بسته می‌شود.
یک رتبه صعود در حوزه نانو‌تکنولوژی در سال ۲۰۱۷

حوزه نانو فناوری یکی از برترین حوزه های علمی و فناوری کشور است و در حال حاضر  کشور ایران در رتبه چهارم  رده بندی جهانی قرار دارد و سورنا ستاری در این خصوص گفت: رشد علمی ما بیشترین رشد را در دنیا داشته و در حوزه نانو‌تکنولوژی در ۴ ماه گذشته یک روند بهبود یافته ایم و پیش‌بینی می‌شود تا آخر ۲۰۱۷ یک رتبه صعود کنیم. شاه‌کلید پژوهش این است که باید سرمایه‌هایمان در جیب نباشد بلکه باید در مغز‌مان باشد.
استارت‌آپ‌ها به فضای دانشگاه تزریق شود

استارت آپها در سال گذشته پیشرفت خوبی داشتند و معاونت هم حمایت از این کسب و کار های خلاق را در برنامه های خود قرار داد و همچنین توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر آنها در سال 97 را هدف خود برشمرد.

پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه علم و فرهنگ و اقتصاد دانش بنیان گفت: خوشبختانه در این چند سال شاهد راه‌اندازی مراکز نوآوری در دانشگا‌ها بودیم که با راه اندازی مراکز نوآور در دانشگاه‌ها قدرت فکر کردن به فضای دانشگاه‌ها تزریق شده است.

کرمی گفت: باید در کشور صنعتی فراهم شود تا با استفاده از ایده پردازی و فضای استارت آپی کشور نیازهای خود را رفع کنیم و خلا‌های صنعت برطرف شود.
تولید صنعتی ۶ قلم داروی جدید در کشور

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: با تولید داروهای پیشرفته در طرح‌های زیست فناوری از خروج ارز به میزان بیش از ۵۰۰ میلیون دلار جلوگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: داروهای حوزه زیست فناوری برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان و ام‌اس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قانعی ادامه داد: با حمایت معاونت علمی در زمان تحریم کشور، شاهد راه‌اندازی شرکت‌های دانش بنیان فراوانی بودیم که نخبه‌های دانشگاهی در این مکان‌ها مشغول به فعالیت شدند.

منبع: خبرنگاران جوان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز