کد خبر: 58823
ف
 اعتکاف در اینستاگرام، تلگرام و Tango
کمپ زیبایی در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری درهای خود را بر روی عاشقان باز می کند، تا اینکه مشتاقان، وقت خود را فارغ از مباحث مادی و دنیوی به اعتکاف سپری کنند. این سه روز طلایی در فرهنگ اسلامی به اَیّامُ البیض (به معنای روزهای سفید) شهرت یافته است.

به گزارش بهداشت نیوز: اگر با دید معرفت و با اندیشه الهی در ساختار وجودی انسان نگریسته شود، به این مطلب دست خواهیم یافت که انسان همچون موجودات دیگر که معاش و زندگی اش تنها بر پایه و اساس مادیات شکل گرفته نیست؛ چرا که او علاوه بر ظاهری مادی دارای روحی الهی است. روحی که به اذعان محققان علوم اسلامی، مقوم جسم مادی است؛ بُعد روحانی و معنوی که از سنخ مادیات نیست؛ از این رو برای تقویت و تکامل آن می بایست، خوراکی در خور شأن و نیاز او تهیه و استفاده کند.
 

زیباترین کمپ تقویت روح 

همان طور که در مقدمه نیز بیان شد ساختار وجودی انسان متشکل از جسم و روح است، از طرفی شیوه و روش تقویت روح متفاوت از جسم مادی است، از این رو فرهنگ و منابع اسلامی راهکارهای زیبا و ارزشمندی در پیش روی افراد قرار داده است، تا اینکه روح و روان آنها هویت الهی و آسمانی خود را دریابد و از جهان مادیان پرواز کند و در قله معنویت سکنا گزیند.

در منابع روایی نقل شده است: «اَلْمُعْتَکِفُ یعْکِفُ الذُّنُوبَ وَ یجْرى‏ لَهُ مِنَ الاَ ْجْرِ کَاَجْرِ عامِلِ الْحَسَناتِ کُلِّها؛ معتکف گناهان را متوقف نموده [و از بین مى ‏برد] و اجرى بسان انجام دهنده تمام نیکی ها دریافت مى‏ دارد.»


از جمله راهکارهای زیبایی که آموزه های دینی و اسلامی در پیش روی افراد قرار داده، وارد شدن در کمپ عاشقان و دلدادگان عبودیت و بندگی است. کمپ زیبایی که در روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری درهای خود را بر روی عاشقان باز می کند، تا اینکه مشتاقان، وقت خود را فارق از مباحث مادی و دنیوی به اعتکاف و روزه سپری کنند. این سه روز طلایی در فرهنگ اسلامی به اَیّامُ البیض (به معنای روزهای سفید) شهرت یافته که البته در بین شیعیان، ماه رجب و در مرتبه بعد شعبان و رمضان، از اهمیتی ویژه برخوردار است.[1]

بارزترین مصداق بندگی

هر چند وقتی انسان در مرداب گناه و لذات مادی غرق می شود یادش می رود که فلسفه وجودی خلقت او چه بوده است، ولی خدای متعال برای نجات این انسان گرفتار در شهوات و خوشی های دنیوی، فهمانده است که او را برای بندگی حق تعالی آفریده است نه برای بردگی لذات و شهوات نفسانی؛ از این رو فرموده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ.[ذاریات/56]

برای نیل به این عبودیت و بندگی دو تن از پیامبران مأمور شدند تا کعبه و حریم پاک آن را از لوث وجود و ثنیت و ثنویت پاک و تطهیر کنند، تا اینکه عبادت کنندگان در مطاف و در کنار قبله و حرم ذات اقدس به طواف و اعتکاف و رکوع و سجود بپردازند.[2] و به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که: «خانه مرا براى طواف ‏کنندگان و معتکفان و رکوع و سجود کنندگان پاکیزه کنید.»[3] از این که اعتکاف در کنار طواف و و عِدل رکوع و سجود قرار گرفته روشن می شود که از بارزترین  مصادیق بندگی در پیشگاه احدیت به شمار می آید.[4]

 

اردوگاه سه روزه پرورش روح

اردوگاه و کمپ عاشقان در ایام بیض فرصتی است تا این که انسان قدری از روز مرگی ها فاصله بگیرد و و بت های درونی خود را فرو ریزد و از تعلقات و لذات و شهوات خود را دور کند، او مجاز نیست همچون گذشته با شهوات و لذات مادی وابسته باشد،[5] چرا که خدای متعال در میعادگاه عارفان او را از ارتکاب آن اعمال منع کرده است: «وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِد؛ [بقره،187] و در حالى که در مساجد معتکف هستید [با زنان‏] در نیامیزید.»، او می بایست تمام وقت خود را در چشمه زلال عبودیت و معرفت حق تعالی شستشو دهد.  

اعتکاف در اینستاگرام،  whatsapp، تلگرام و Tango

در این ایام و روزهایی که بیشتر عمر انسان ها به توقف در شبکه های اجتماعی و پیام رسان صرف می شود، و نوعاً چیزی جز انباشت های ذهنی و فکری را عاید افراد نمی کند، شایسته است، سه روز از عمرمان را فارق از اعتکاف های مجازی در فضای حقیقی و در خانه خدا توقف کنیم. هر چند که گاهی این معضل و ویروس ویرانگر، جای خود را در محفل های عبادی نیز پیدا می کند و روح عبادت و بندگی را در وجود افراد متزلزل می کند.

اعتکاف در اینستاگرام و فضای مجازی زلزله ای به قدرت 100 ریشتر در زندگی ها ایجاد می کنند به طوری که آرامش و زندگی معمول را از انسان سلب می کنند، این در حالی است که اعتکاف سه روزه در مسجد اکسیر آرامش و آزادی را به انسان ارزانی می آورد و لذت باخدا بودن را نصیب انسان می کند.



در واقع  برخی افراد به جای اینکه در محفل عشاق و دلدادگان بندگی محو ارتباط با خدا باشند غرق در تلگرام و اینستاگرام می شوند، به طوری که بعد از سه روز توقف در خانه خدا، به جای اینکه توشه ای از معرفت و لذت ارتباط با خدا را عاید خود کرده باشند، در پیج های اینستاگرامی جز سرگیجه را نصیب خود نمی کنند.

توشه سه روز اعتکاف در خانه خدا

1- بخشش گناهان: در منابع روایی نقل شده است: «اَلْمُعْتَکِفُ یعْکِفُ الذُّنُوبَ وَ یجْرى‏ لَهُ مِنَ الاَ ْجْرِ کَاَجْرِ عامِلِ الْحَسَناتِ کُلِّها؛[6] معتکف گناهان را متوقف نموده[و از بین مى ‏برد] و اجرى بسان انجام دهنده تمام نیکی ها دریافت مى‏ دارد.»

2- لذت و آرامش با خدا بودن: اعتکاف در اینستاگرام و فضای مجازی زلزله ای به قدرت 100 ریشتر در زندگی ها ایجاد می کنند به طوری که آرامش و زندگی معمول را از انسان سلب می کنند، این در حالی است که اعتکاف سه روزه در مسجد اکسیر آرامش و آزادی را برای انسان به ارمغان می آورد و لذت با خدا بودن را نصیب انسان می کند.[7]

سخن آخر

«ایام بیض» فرصت دوباره است که خدا در پیش روی انسان خاکی قرار داده تا اینکه خود را از خاک جدا کرده و به افلاک نزدیک کند.


پی نوشت:
[1]. ر.ک: ابن طاووس، اقبال...، صص۲۸۱، ۲۸۷؛ مجلسی، بحارالانوار، ج۵۹، ص۳۹۹.
[2]. حکمت عبادات، آیت الله جوادی آملی، ص182.
[3]. بقره، آیه 125. «وَ عَهِدْنا إِلى‏ إِبْراهیمَ وَ إِسْماعیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِیَ لِلطَّائِفینَ وَ الْعاکِفینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُود»
[4]. حکمت عبادات، آیت الله جوادی آملی، ص183.
[5]. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص: 178. کلینی در کتاب خود این چنین نقل می کند: «ابو جعفر باقر (علیه السلام) گفت: کسى که معتکف شد، حق‏ ندارد بوى خوش ببوید. حق ندارد از چهره گل و ریحان کامیاب شود. حق ندارد مشاجره کند و بگو مگو راه بیندازد. حق ندارد وارد معامله شود: بخرد و بفروشد....»
[6]. کنز العمّال، متقى هندى: ج‏8، ح 24012.
[7].رعد آیه 28. « الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (28) همان کسانى که ایمان آورده ‏اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏ گیرد. آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش مى ‏یابد.»

 

منبع: تبیان


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.