title
کد خبر: 5887
00
خطراتی که در استفاده اشتباه از لوازم آرایش وجود دارد

همه ما گاهی اوقات، گرفتار عادات بدی می‌شویم اما وقتی مسئله به روال آرایشی شما مربوط می‌شود، کارهایی هستند که ممکن است انجام دهید، در حالیکه نمی‌دانید می‌توانند برایتان مضر باشند.

استفاده از لوازم آرایش مشترک بسیار اشتباه است

شما لباس‌ها و جواهراتتان را با بهترین دوستتان شریک می‌شوید، اما چرا نباید از رژ لب مورد علاقه‌تان بطور مشترک استفاده کنید؟ اکثر کارشناسان بر این اعتقاد هستند که استفاده از وسایل آرایشی دیگران یک عمل بهداشتی نیست. برای مثال، اگرچه استفاده از برس‌ها یا رژ لب دوستتان ممکن است از نظر اقتصادی برای شما مقرون‌به‌صرفه باشد،

اما از آنجایی‌که این وسایل آرایشی برای دوست شماست در نتیجه میکروب‌های او در این وسایل آرایشی وجود دارند و در صورت استفاده شما از این محصولات ممکن است میکروب‌های وی به شما انتقال یابند. علاوه بر این، تا حد امکان از وسایل آرایشی موجود در مغازه‌های آرایشی و بهداشتی که برای تست استفاده می‌شوند خودداری کنید.

شریک شدن لوازم آرایشی، خطر عفونت را در پی دارد. با به اشتراک گذاشتن خط چشم و رژ لب، خود را در معرض خطر عفونت‌های ویروسی واگیردار مانند ورم ملتحمه و تاول تبخالی قرار می‌دهید.

هرگز بدون پاک کردن آرایش نخوابید

آیا شب‌ها آنقدر خسته اید که آرایشتان را پاک نمی‌کنید؟ ممکن است وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید با مشکلات بزرگی روبرو شوید، زیرا خوابیدن با فونداسیون می‌تواند به چشم و پوست شما آسیب برساند. خوابیدن با آرایش باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌گردد، اما می‌تواند باعث سوزش چشم نیز بشود. هنگامیکه در طول شب سرتان را روی بالش به این طرف و آن طرف می‌چرخانید، آرایش صورتتان به بالش مالیده می‌شود و می‌تواند وارد چشمان شما شود.

همیشه قبل از خواب آرایش صورتتان را کاملا پاک کنید

لوازم آرایش چشم، حاوی روغن و موم هستند و از آنجایی که این محصولات در طول شب روی چشم‌ها قرار دارند، آن مواد تشکیل دهنده می‌توانند غدد را مسدود کرده و باعث برجستگی‌هایی روی پوست اطراف چشمانتان یا حتی گل مژه شوند.

استفاده از برس های آرایشی کثیف

استفاده از برس‌های آرایشی کثیف باعث عفونت‌های پوستی می‌شود. به‌طور کلی، تمیز نکردن برس‌های آرایشی یکی از اشتباهات آرایشی مرسوم است. اکثر افراد نمی‌دانند که چه زمانی باید برس‌های خود را تمیز کنند، چون ظاهر اکثر برس‌ها بعد از استفاده نیز تمیز باقی می‌ماند.

با وجود این، به این افراد باید گفت که پس از هر بار استفاده باید برس‌های خود را تمیز کنند، چون ممکن است پس از هر بار استفاده باکتری‌ها از صورت شما به برس انتقال یابند. به‌طور کلی، توصیه می‌شود که برس‌های خود را به‌طور منظم (برای مثال، هر چند هفته یک‌بار) تمیز کنید. برای شستن برس‌ها می‌توانید از محلول تمیزکننده برس‌ها یا آب گرم صابونی استفاده کنید.

ترکیبات شیمیایی خطرناک در ساخت لوازم آرایشی

در سال‌های اخیر در مورد مواد شیمیایی موجود در وسایل آرایشی بحث‌های زیادی شکل ‌گرفته است. تمرکز عمده این بحث‌ها روی دو ماده شیمیایی به نام فتالات و پارابن بوده است. در بسیاری از تحقیق‌ها میان فتالات‌ها، که در اکثر لاک‌های ناخن و صابون‌ها یافت می‌شوند، و افزایش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند دیابت و سطوح هورمونی کم پیوندی یافت شده است.

پارابن‌ها (نوعی مواد شیمیایی نگهدارنده) ‌در دئودورانت‌ها، شامپوها، لوسیون‌ها و دیگر محصولات آرایشی یافت می‌شوند و در بعضی از تحقیق‌ها به پیوند میان پارابن‌ها و افزایش خطر سرطان سینه اشاره‌ شده است.

لوازم آرایش تاریخ گذشته را کنار بگذارید

درج تاریخ انقضا در روی محصول دلیل دارد! اما اکثر افراد در زمانیکه لازم است، محصولاتشان را دور نمی‌اندازند. بنابراین، درست مانند زمانی که شیر تاریخ گذشته را دور می‌اندازید، باید ریمل یا رژ لب یا هر محصول دیگری که مدت‌هاست استفاده می‌کنید را در سطل زباله بیندازید.

اگر از یک محصول تاریخ گذشته استفاده کنید، در معرض خطر ابتلا به یک عفونت مانند چشم‌صورتی یا تحریک پوستی قرار می‌گیرید، چون این محصولات می‌توانند محلی برای رشد باکتری‌ها باشند.

ریمل مژه یکی از مرسوم‌ترین وسایل آرایش است که باکتری‌ها به ‌سرعت در آن افزایش می‌یابند، بنابراین باید همواره به این مهم توجه داشته باشید که برای چه مدتی از یک ریمل استفاده کرده‌اید. از میان تمام محصولات آرایشی ریمل کمترین طول عمر مفید را دارد و باید ۳ ماه پس از باز کردن آن را دور انداخت.

اطراف چشم محلی است که بسیار مستعد آلرژی است، چون پوست اطراف چشم بسیار نازک است. حساسیت‌های آلرژیکی به ریمل و آرایش چشم می‌تواند منجر به درماتیت پلک شود. ناخن یکی از مهم‌ترین عامل‌های آلرژی‌های چشمی است، چون با تماس دست لاک‌زده به چشم‌ها، مواد تشکیل‌دهنده لاک به اطراف چشم منتقل شوند.

بروز حساسیت و آلرژی بر اثر استفاده از برخی عطرها و لوسیون ها

پارابن‌ها و رایحه عطرها و لوسیون‌ها از مهم‌ترین عامل‌های حساسیت‌های آلرژیکی به عطرها و لوسیون‌ها هستند. اگر یک لوسیون یا عطر جدید باعث بروز جوش در شما شد به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. متخصص آلرژی می‌تواند با نگاه کردن به این لوسیون‌ها یا عطرها تشخیص دهد که کدام‌یک از مواد تشکیل‌دهنده آن باعث حساسیت آلرژیکی شما شده است. عطرها و لوسیون‌هایی را خریداری کنید که به هیچ‌یک از مواد تشکیل‌دهنده آن حساسیت نداشته باشید.

بروز آلرژی و حساسیت در اثر استفاده از رنگ مو

در رنگ‌های مو یک ماده شیمیایی به نام فنیلن‌دی‌آمین وجود دارد که می‌تواند باعث حساسیت‌های آلرژیکی شود. این حساسیت آلرژیکی خود را در پوست سر و اطراف چشم نشان می‌دهد. اگر به این ماده شیمیایی حساسیت دارید از خرید رنگ موهایی که حاوی این ماده شیمیایی هستند خودداری کنید.

به‌طور کلی، اگر رنگ مویی باعث حساسیت شما شد می‌توانید به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید تا تشخیص دهد که کدام‌یک از مواد تشکیل‌دهنده آن باعث حساسیت آلرژیکی شما شده است.

استفاده از مانیکور ژله ای می تواند باعث خشکی و نازکی ناخن شود

مانیکور ژله‌ای در مقایسه با مانیکورهای قدیمی‌تر بادام‌تر و پایدارتر است، اما در گزارش اخیر انجمن متخصصان پوست آمریکا در مورد این نوع از مانیکور نگرانی‌هایی بیان ‌شده است. مانیکور ژله‌ای می‌تواند باعث نازکی ناخن و همچنین خشکی ناخن شود. در تحقیقات پیشین همچنین به خطرات احتمالی اشعه فرابنفش در آرایش ناخن‌ها اشاره‌ شده است.

منبع: سلامتی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز