title
کد خبر: 58959
00
انسان حق ندارد هر رفتاری با طبیعت داشته باشد

کویرشناس و جغرافیدان شهیر ایرانی با بیان اینکه انسان بخشی از اکوسیستم است خواستار رفتار صحیح انسان با طبیعت شد.

به گزارش بهداشت نیوز، پرویز کردوانی کویرشناس و جغرافیدان ، با بیان اینکه طبیعت را خداوند برای انسان خلق کرده است؛ اظهار کرد: خداوند این طبیعت را خلق کرده تا انسان از آن بهره ببرد نه اینکه هر کاری انسان خواست با طبیعت انجام دهد بلکه خداوند می‌خواهد ما رفتار درستی با طبیعت داشته باشیم.

وی افزود: طبیعت، محیط زیست و اکو سیستم شامل خاک، آب، هوا بوده که زیستگاه موجودات زنده است؛ آب ممکن است دریا، دریاچه، رودخانه و چشمه باشد که حیوانات و موجودات مختلف در آن زندگی کرده یا از آن زیست می‌کنند محیط آن نیز شامل دما و چیز‌های دیگر است.

کردوانی ادامه داد: ما نیز بخشی از اکوسیستم هستیم قسمتی از ما نیز از آب، خاک، هوا است؛ به همین دلیل پاسداشت اکوسیستم پاسداشت خود ما است.
این متخصص برجسته محیط زیست در ادامه به تعریف عناصر چهارگانه زیستی پرداخت و بیان کرد: عناصر چهارگانه شامل آب مایه حیات، خاک بستر حیات، هوا نیاز حیات و آتش لذت حیات است البته در مواردی هم آب بستر حیات است، ولی بیشتر با خاک سر و کار داریم.

وی عنوان کرد: خداوند نخست آب را خلق کرد، حتی دشت‌های کنونی نیز آب بودند تمامی موجودات زنده در آب زندگی می‌کردند، مابقی سطح زمین را آتشفشان‌ها تشکیل می‌‍‌دادند، اگر موجود زنده دیگری در آن زندگی می‌کرد در اثر این هوای آلوده می‌مرد، اما در دریا جلبک‌ها بودند که CO۲ هوا را می‌گیرند هوا را تمیز می‌کردند این جلبک‌ها به خشکی افتادند و هوا و خاک را تمیز می‌کردند جلبک‌ها کم‌کم زیاد شدند و بستری برای رشد دیگر گیاهان فراهم کردند در حال حاضر نیز کره زمین را آب تشکیل می‌دهد و پس از آن گیاهان هستند.

دارنده مدال ملی و نشان عالی دانش در ایران بیان کرد: مانند پدری که دوست دارد بچه‌دار شود و نخست برای آن خانه و امکانات زندگی فراهم می‌کند، خداوند نیز پیش از خلقت بشر برای همه چیز را در زمین برای او فراهم کرد، نخست غذای حیوانات را فراهم کرد و از ویروس و باکتری حیوانات را آفرید.

کردوانی با بیان اینکه طبیعتی که با این دقت از سوی خداوند خلق شده از سوی بشر آلوده شده است گفت: کره زمین میلیارد‌ها سال است خلق شده، اما بشر نسبت به آن بسیار جدیدتر است و چند صباحی از خلقت او می‌گذرد، اما در همین مدت کم تمام چیز‌هایی که خداوند برای استفاده درست او خلق کرده بود نابود کرد و گیاهان و حیوانات را از بین برد.

وی یادآور شد: اگر در خشکی‌ها نگاه کنیم روستا‌ها هم خالی از سکنه شده و هوای شهر‌ها آلوده شده است؛ دریا و اقیانوس‌ها را با هر وسیله‌ای آلوده کرده‎ایم، حتی به کرات، سیاره‌ها و فضا نیز رحم نکرده و آنجا را پر از زباله‌های فضایی ناشی از ماهواره‌ها کرده‌ایم.

کردوانی تأکید کرد: این رفتار کنونی ما با طبیعت درست نیست، خداوند آن را برای استفاده ما خلق کرده و تأکید کرده که با آن درست رفتار کنیم چرا که آب، هوا و خاک تنها از برای ما نیست بلکه برای دیگر موجودات زنده نیز هست.
بخش‌های دیگری از گفت‌وگوی کردوانی در رابطه با وضعیت آب در ایران، تاریخ زمین شناسی فلات ایران نیز به زودی در ایکنا منتشر می‌شود.

 

منبع: ایکنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز