title
کد خبر: 5943
00
تقویت نشاط، یک ضرورت اجتماعی است

یکی از ضروریات توسعه هر چه بیشتر کشور، به نشاطِ مضاعف اجتماعی در لایه‌های گوناگون و توده‌های جمعیتی معطوف می‌شود.

به گزارش «بهداشت نیوز» جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران حوزه جامعه‌شناختی و روان‌شناختی معتقدند، توسعه کشور مستلزم پیش نیازها و الزاماتی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره است و در این میان نشاط اجتماعی از عناصری است که هر آنچه برای حصول، ارتقا و تقویت آن کوشیده شود، بیش از پیش روند توسعه و پیشرفت کشور و جامعه تسریع خواهد شد.

 
با قایل بودن به این اصل که بازیگران اصلی حوزه توسعه، نیروی انسانی است و این عنصر به عنوان یکی از ارزنده‌ترین ارکان توسعه در هر جامعه‌ای مطرح است، طبیعتا نشاط و سر زندگی نیروی انسانی نیز از مولفه‌های اثر بخش در تحقق اهداف از پیش تعیین شده در عرصه رشد و پیشرفت خواهد بود.
 
محمد رضا مومیوند،جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی با اشاره به افزایش امید به زندگی، پویایی و بالندگی جامعه به عنوان دستاورد و ره‌آورد نشاط اجتماعی اظهار داشت: به واقع، هر آنچه ضریب عنصر مذکور (نشاط اجتماعی) در جامعه تقلیل یابد به همان میزان، شرایط و بستر ظهور و بروز ناهنجاری‌ها، چالش‌ها و نارسایی‌های اجتماعی هموارتر خواهد شد.
 
وی افزود: حصول نشاط اجتماعی با تکیه بر یک نهاد، مجموعه، مرکز یا سازمان خاص میسر و محقق نخواهد شد و به واقع، این اصل خطیر در سایه همگرایی و هم افزایی فزاینده بین دستگاهی تأمین خواهد شد.
 
مومیوند بیان کرد: نهادها و مراکز اثرگذار در حوزه‌های اقتصادی و بویژه فرهنگی، تعیین کننده‌ترین مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند برای تقویت نشاط اجتماعی مثمر ثمر واقع شوند.
 
جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی گفت: در این میان، فرهنگ سازیِ لازم، برای اجرای برنامه‌های متنوع و آموزش مهارت‌های زندگی از الزامات اصلی تأمین شادی و نشاط اجتماعی محسوب می‌شود و طبیعتا رسانه‌های جمعی، مکتوب، مجازی و بخصوص صدا و سیما در تقویت این امر نقشی تعیین کننده‌ای ایفا می‌کنند.
 
وی افزود: نقش آفرینی رسانه‌هایی همچون صدا و سیما به روشنی در تولید، پخش و ارائه برنامه‌های شاد و مفرح اثبات می‌شود و اگر چه تحقیقات و بررسی‌های جامعی در این خصوص انجام نشده، اما تأثیرگذاری این امر مهم با یک بررسی میدانی در هنگام پخش برنامه‌های شاد، به واسطه صدا و سیما ملموس می‌شود.
 
نشاط اجتماعی با اتکا به برنامه‌های هوشمندانه و مدون تقویت می‌شود
 
صدیقه نوبهار، روان‌شناس و کارشناس علوم رفتاری با اشاره به نقش بسیار نافذ و برجسته نشاط اجتماعی در پویایی، بالندگی و میل به پیشرفت در جامعه بیان کرد: طبیعتا این امر خطیر به واسطه سلسله اقداماتی مستمر، اصولی، مدون و کارشناسی شده محقق می‌شود که مولفه‌های بسیاری در تأمین هر چه مطلوب‌تر آن تأثیرگذار است.
 
وی افزود: در نظر گرفتن جنبه‌های روحی و روانی، مسائل فنی و محیطی، نورپردازی‌ها و رنگ آمیزی‌ها، حتی نوع پوشش، محتوای تولیدات فرهنگی اعم از فیلم‌ها، سریال‌ها، اخبار رسانه‌ها و کیفیتِ محتواییِ تالیفات، نشر کتب و غیره در ارتقای نشاط اجتماعی موثر است.
 
امین نوروزی زاده،کارشناس و پژوهشگر حوزه دین و معارف نیز با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر به موازین شرعی در دین مبین اسلام، بیان کرد: در این میان، ترویج امید به زندگی، تقویت فرهنگِ شکرگزاری، سعه صدر و صبوری در قبال مشکلات روزمره زندگی از موارد حائز اهمیتی است که با اتکای به آن می توان بر بسیاری از ناملایمات زندگی چیره شد و طبیعتا هر آنچه بر میزان تحمل پذیری و سعه صدر در لایه‌های اجتماعی افزوده شود، تأثیرگذاری منفی نارسایی های اجتماعی یا اقتصادی کاهش می‌یابد و مجال هر چه بیشتری برای بروز و حصول نشاط مضاعف فراهم خواهد شد.
 
 نقش تعیین کننده اوقات فراغت در تقویت نشاط اجتماعی در جامعه جوان کشور
 
کیوان نعمت‌الهی جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسائل اجتماعی  با اشاره به نقش موثر و کارآمد اوقات فراغت در ارتقای سطح نشاط و سر زندگیِ جامعه، بویژه در قشر جوان و نوجوان کشور گفت: اساسا اقتضائات و شرایط سنی خاص جوانان و نوجوانان،بصورت بالقوه مستعد پذیرش شادی و نشاط است و با یک برنامه ریزی مدون می توان به میزان قابل توجهی ضریب نشاط را در بخش های مختلف اجتماعی اعم از خانواده ها و طِیفِ مذکور تقویت کرد.
 
وی افزود: برای حصول شایسته این امر،فضای حاکم بر خانواده،کیفیت مناسبات درون خانوادگی میان اعضای خانواده ها، نظام آموزش و پرورش، فضاهای محیطی و شهری و غیره از اصلی‌ترین ظرفیت ها برای تحقق اهداف تعریف شده در این خصوص خواهد بود.
 
نعمت‌الهی گفت: به واقع، جامعه دلمرده و مایوس، در برابر شوک های غیر قابل پیش بینی، شکننده خواهد بود و هر آنچه نشاط اجتماعی در قالب و چارچوب ارزش ها، فرهنگ و بایدها و نبایدهای مرسوم و پذیرفته شده تعریف شود،طبیعتا استحکام و انسجام اجتماعی نیز ارتقا خواهد یافت.
 
وی در پایان یادآور شد: طبیعتا با اعمال و تعریف دستورکارهای کارشناسی شده و لحاظ کردن تدابیر هوشمندانه در حوزه اجتماعی و فرهنگی،سیر روند شکوفایی و بالندگی جامعه و کشور در بخش های گوناگون علمی، اقتصادی اجتماعی و غیره با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه خواهد شد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز