title
کد خبر: 5976
ف
۸ تمرین برای تقویت عضلات شکم
تناسب اندام به تقویت عضلات به‌ویژه تقویت عضلات شکم و تنه، نیاز دارد و این امر نیز مستلزم انجام تمرین‌های مشخصی است که در ادامه ذکر شده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، تغییر از یک نوع ورزش به دیگر نیاز به آمادگی و تمرین دارد و این تمرین‌ها باید با توانایی بدن شما و میزان تناسب اندامتان تطبیق داشته باشد.

از «سفت‌کردن شکم» شروع کنید

اگر برای مدتی طولانی از لحاظ جسمی فعال نبوده‌اید یا دچار مشکلات کمر و پشت یا بیماری‌های پزشکی دیگر هستید، پیش از انجام این برنامه‌های ورزشی بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. اولین قدم برای شروع ورزش‌های تقویت عضلات شکم و تنه، ‌ آموختن «سفت‌کردن» عضلات شکم است. برای این کار در حال نشسته، ایستاده یا درازکش، آرام اما با قوت عضلات شکمیتان را سفت کنید و نافتان را به سمت پشت بکشید.

استخوان دنبالچه (در انتهای ستون فقرات) باید اندکی جلو بیاید؛ انگار که می‌خواهید آماده شوید تا ضربه‌ای به شکمتان وارد شود. در حالی که به‌طور طبیعی نفس می‌‌کشید، این وضعیت را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید. هنگامی که به اندازه کافی این حرکت را انجام دادید، می‌توانید به انجام سایر ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات شکم و تنه بپردازید، ‌ چه تمرین‌هایی که روی یک سطح پایدار (کف زمین یا تشک ورزشی) انجام می‌شوند و چه آنهایی که روی یک سطح ناپایدار، مانند یک توپ ورزشی انجام می‌گیرند.

نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که «با انجام ورزش‌های شکم و تنه نمی‌توانید از شر چربی‌های شکمیتان خلاص شوید» و برای این کار باید به رژیم غذایی و انجام ورزش‌های هوازی برای سوزاندن کالری‌ها روی آورید.

در هر حال، داشتن عضلات شکم و تنه قوی به سلامت بدن شما و محافظت از ستون فقرات کمک می‌کند.

۱) دراز و نشست ساده

به پشت دراز بکشید، ‌طوری که زانو‌هایتان خم شده باشد و پا‌هایتان به صورت صاف روی زمین قرار داشته باشد. نوک انگشتانتان را پشت سرتان بگذارید. عضلات شکمتان را سفت و بعد بخش بالایی بدن را به جلو خم کنید، به‌طوری که تیغه‌های شانه از کف زمین جدا شود. برای ۲-۱ ثانیه در این حالت بمانید. به آهستگی تنه‌تان را به عقب بیاورید. بعد حرکت را از اول تکرار کنید. ۱۲ تا ۱۶ بار دراز و نشست را تکرار کنید. این حرکت را با سرعت بیش از حد انجام ندهید. انجام این تمرین باعث تقویت عضلات راست شکمی (عضلات درازی که در بخش پایینی قفسه‌سینه) می‌شود.

۲) حرکت دوچرخه

بهترین حرکت برای تقویت عضلات راست شکمی (که در میان شکم قرار دارند) و عضلات مایل شکمی (که در کمر قرار می‌گیرند) است.

برای انجام حرکت دوچرخه این‌گونه عمل کنید:

به پشت دراز بکشید و انگشتان‌ را در پشت سرتان قلاب کنید. زانو‌هایتان را به سمت قفسه سینه‌تان بیاورید و تیغه‌های شانه را بدون کشیدن گردن از زمین بلند کنید. ساق پای چپتان را‌ به‌طور مستقیم نگه دارید، در حالی که به‌طور همزمان بخش بالایی بدن را به سمت راست می‌چرخانید و آرنج چپتان را به سمت راست زانوی راست ببرید. بعد پهلو‌هایتان را عوض کنید و آرنج راستتان را به سمت زانوی چپتان ببرید.

حرکت‌ «پازدن» را با جابه‌جا کردن پهلو‌هایتان برای ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۳) دراز و نشست روی توپ

توپ ورزشی یک ابزار عالی برای تقویت عضلات شکم و سومین حرکت موثر برای تقویت عضلات راست شکمی است. آنچه این حرکت را اندکی موثر‌تر از دراز و نشست روی زمین می‌کند این است که در دراز و نشست روی زمین، ساق‌های پا اغلب دخیل هستند اما در دراز و نشست روی توپ، عضلات شکم کار بیشتری انجام می‌دهند. برای انجام این ورزش روی توپ دراز بکشید و توپ را زیر کمر خود قرار دهید.

بازوهای‌ خود را روی سینه‌تان به صورت ضربدری بگذارید یا آن‌ها را پشت سرتان قرار دهید. عضلات شکمیتان را منقبض کنید تا پشتتان از روی توپ بلند شود و کف قفسه‌ سینه‌تان را به سمت لگنتان ببرید.

۴) دراز و نشست معکوس

روی زمین دراز بکشید و دست‌هایتان را روی زمین یا پشت سرتان قرار دهید. زانو‌هایتان را به سمت قفسه سینه بیاورید تا حدی که زاویه ۹۰ درجه پیدا کنند و پنجه‌ پا‌ها چسبیده در کنار هم یا به صورت ضربدری قرار دهید.

عضلات شکمتان را منقبض کنید تا مفاصل لگن خم شوند و ساق پا‌هایتان را به سمت سقف ببرید. پا‌هایتان را پایین بیاورید و ۱۲ تا ۱۶ بار این حرکت را تکرار کنید. حین انجام تمرین سعی کنید از عضلات شکمتان- نه از تاب دادن پاهایتان- برای بالا بردن لگن استفاده کنید. این حرکت باعث تقویت عضلات راست شکمی می‌شود.

۵) دراز و نشست با بازوهای کشیده

این نوع دراز و نشست کمی نسبت به دو حرکت قبلی مشکل‌تر است. این حرکت بر بخش بالایی شکم متمرکز است. به پشت روی تشک دراز بکشید و بازو‌هایتان را پشت سرتان به‌طور مستقیم باز کنید در حالی که دست‌ها به هم قفل شده‌اند، بازو‌یتان را نزدیک گوش‌ نگه دارید. عضلات شکم را منقبض و تیغه‌های شانه را از روی زمین بلند کنید.

حین این حرکت بازو‌ها را راست نگه دارید و از فشار آوردن روی گردن خودداری کنید. اگر در گردن احساس درد می‌کنید، این حرکت را با قرار دادن یک دست پشت سر و کشیده نگه‌داشتن بازوی دیگر انجام دهید. به پایین بازگردید و این حرکت را ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۶) دراز و نشست با پاهای متقاطع

دراز و نشست با پاهای عمودی یک حرکت موثر دیگر برای تقویت عضلات راست و مایل شکمی است. به پشت دراز بکشید و پا‌هایتان را مستقیم باز کنید در حالی که زانو‌هایتان یکدیگر را قطع می‌کنند.

می‌توانید برای حمایت دست‌هایتان را پشت سرتان بگذارید. عضلات شکمیتان را منقبض کنید و قفسه سینه‌تان را به سمت پا‌هایتان ببرید.

پا‌هایتان را در موقعیت ثابتی نگه دارید. این حرکت را ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۷) شنا رفتن روی آرنج دست و پنجه پا

به صورت، روی تشک قرار بگیرید و روی ساعد‌هایتان تکیه کنید و کف دستتان را به طور صاف روی زمین بگذارید. روی زمین فشار دهید و روی پنجه‌های پایتان بلند شوید و روی آرنج‌هایتان تکیه کنید.

کمرتان را صاف در امتداد خط مستقیمی که از سر تا پاشنه‌ها است، نگه دارید. لگنتان را خم کنید و عضلات شکمیتان را منقبض کنید تا پشتتان در خط مستقیمی قرار گیرد. برای ۲۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید و ۵-۳ بار این حرکت را تکرار کنید.

۸) دراز و نشست با پاهای کاملا عمودی

در دراز و نشست با پاهای کاملا عمودی شما عضلات شکمیتان را با درگیر کردن بخش‌های بالایی و پایینی بدن به شدت به کار می‌اندازید. برای انجام این حرکت به پشت دراز بکشید و پا‌هایتان را در حالت کشیده و روبه سقف نگه دارید.

دست‌هایتان را پشت سرتان قرار دهید و آرام آن را در دست بگیرید، ‌عضلات شکمیتان را منقبض و تیغه شانه‌ها را از زمین بلند کنید. همزمان پاشنه‌هایتان را به سمت سقف فشار دهید و بدنتان را به شکل U درآورید. بدنتان را پایین بیاورید و این حرکت را ۱۶-۱۲ بار تکرار کنید.

منبع: سلامتی

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پر بازدیدترین
  • دختران دوقلوی سریال پایتخت که در سوئد زندگی می کنند! + عکس
  • ثروتمندترین دختر مجرد جهان کیست + عکس
  • افرادی که نیمه شب آب می خورند، بخوانند
  • خانم مجری اخبار تلویزیون در کنار ساحل دریا! +عکس
  • رضا عطاران و حمید فرخ نژاد در یک استخر در تایلند! +عکس
  • خارمریم گیاه صد در صد کبدی
  • چرا دندان عقل را باید کشید؟
  • داغ شدن و سوزش پاها
  • عکس منتشر شده از مرحوم افشین یداللهی در کنار همسرش
  • تیپ و لباس متفاوت سارا منجزی پور! + عکس
  • تیپ عجیب پسرهای مهدی رحمتی جلب توجه کرد! +عکس
  • این دختران بر پدران سیاستمدار خود نفوذ دارند+ تصاویر
  • تیپ و ژست متفاوت مریم معصومی در شمال! +عکس
  • چاپلوسی عجیب برای وزیر‌ ا‌طلاعات! + عکس
  • عکس جدید از نوزاد تازه به دنیا آمده شیلا خداداد
  • تغذیه های مقوی برای مغز دانش آموزان
  • کرفس وخواص درمانی
  • تیپ متفاوت حسن روحانی در توچال! +عکس
  • خاکشیر از بین برنده مواد زائد اطراف نخاع
  • قهرمان دو دوره پارالمپیک در حال دست‌فروشی! +عکس
  • اتوبوس گردشگری جدید، تهران را شبیه لندن کرد! +عکس
  • این بیماری چشمی در کمین کودکان است
  • وضعیت جاده هراز امروز به این شکل است! + عکس
  • هر آنچه باید درباره اندومتریوز بدانید
  • عکس رضا رویگری در کنار نوه اش "آوا"
  • کیست مویی پایین کمرعلائم،تشخیص و درمان
  • عکس/ خانم های توریست های چینی با لباس محلی لرستان
  • عادت های به اصطلاح سالمی که باید در سال جدید از آن ها دست بکشید
  • ساخت ریه مصنوعی
  • پخش زنده تعرض وحشیانه 6 مرد شرور به یک دختر نوجوان از اینترنت +عکس
  • خار پاشنه پا چیست؟
  • 5 روش طبیعی برای درمان اضطراب
  • در تنهایی چه می گذرد؟ - روانشناسی
  • تصویری از پیرزن بلژیکی با 20 هزار اسباب بازی
  • 7 قهرمان آنتی اکسیدانی
  • 4 نوع خشونت علیه زنان کدامند ؟
  • آیا تعریق بیش از حد نشانه بیماری است؟
  • ورزش های نوروزی
  • کاهش وزن در سایر کشور های جهان چگونه است؟
  • ارتباط از دست دادن حس بویایی و مرگ زودهنگام
  • دلیل و درمان همسرگریزی چیست؟
  • شربت انار، خواص + روش تهیه
  • برای تصفیه خون گیاه آندیو مصرف کنید
  • مزایای حمام آبگرم با یک جلسه تمرین برابر است
  • تعطیل شدن 420 مرکز عرضه قلیان در کشور از ابتدای اسفند تا امروز
  • خانم‌ها! لطفا هرگز کم نیاورید
  • چرا در زندگی به بن بست می رسیم؟
  • خواص و مضرات قهوه سبز
  • درمان سردرد با خوردن اسفناج
  • با دیابت هم می‌توان سالم ماند
  • آخرین اخبار
  • پخش زنده تعرض وحشیانه 6 مرد شرور به یک دختر نوجوان از اینترنت +عکس
  • چرا هوس خوردن غذاهای ناسالم را می‌کنیم؟
  • چاپلوسی عجیب برای وزیر‌ ا‌طلاعات! + عکس
  • رژیم غذایی ۱۰ روزه برای سم زدایی بدن از قند
  • توصیه های نوروزی طب ایرانی
  • درمان سردرد با خوردن اسفناج
  • داغ شدن و سوزش پاها
  • انجام 8485 ماموریت اورژانس در روز سوم سال جدید
  • خار پاشنه پا چیست؟
  • نابینایی گذرا ناشی از موبایل
  • نماینده اردکان به کمپین نه به تصادفات جاده ای پیوست
  • برای تصفیه خون گیاه آندیو مصرف کنید
  • خواص و مضرات قهوه سبز
  • خاکشیر از بین برنده مواد زائد اطراف نخاع
  • شربت انار، خواص + روش تهیه
  • خواص عرق تاجریزی
  • قدردانی از حضور و خدمت داوطلبانه هلال احمری ها برای تامین رفاه و آسایش مسافران نوروزی
  • نعناع فلفلی و خواص درمانی ویژه آن + روش تهیه
  • بازدید رئیس بیمارستان فوق تخصصی نورافشار از پایگاه اسکله تفریحی جزیره کیش
  • کیست مویی پایین کمرعلائم،تشخیص و درمان
  • تیپ متفاوت حسن روحانی در توچال! +عکس
  • استفاده ازغضروف بینی برای درمان زانو
  • مزایای حمام آبگرم با یک جلسه تمرین برابر است
  • استفاده از فناوری مافوق صوت برای اندازه‌گیری مایعات درون ریه
  • بلوغ زودرس با بازی های موبایلی
  • همه چیز در مورد لازک، لیزیک و پی‌ آر کی
  • اتوبوس گردشگری جدید، تهران را شبیه لندن کرد! +عکس
  • سل ، شایع ترین علت مرگ در بیماری های عفونی
  • وضعیت جاده هراز امروز به این شکل است! + عکس
  • افرادی که نیمه شب آب می خورند، بخوانند
  • آیا تعریق بیش از حد نشانه بیماری است؟
  • داروی قلب «دیگوکسین» موجب افزایش ریسک مرگ برخی بیماران می شود
  • بازدید معاون عملیات سازمان امداد و نجات از پایگاه های امداد و نجات جاده ای هلال احمر چهارمحال و بختیاری و بختیاری
  • تیپ عجیب پسرهای مهدی رحمتی جلب توجه کرد! +عکس
  • معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر لرستان خبر داد: نجات 19 گردشگر و مسافر از سیلاب
  • تداوم امدادرسانی هوایی به 50 خانوار عشایر محاصره آب
  • واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در محور اصفهان 10 مصدوم برجای گذاشت
  • تقدیر نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی از خدمات نوروزی هلال احمر
  • معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اعلام کرد:توزیع 2462 بسته حمایتی در طرح فرشتگان رحمت
  • ارتباط از دست دادن حس بویایی و مرگ زودهنگام
  • ورزش های نوروزی
  • بازدید دبیرکل جمعیت هلال احمر از پایگاه ها و پست های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی شرق استان تهران
  • بازدید رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از اجرای طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی در انزلی
  • امدادرسانی به 150 متاثر از سیل و آبگرفتگی در 6 استان
  • قهرمان دو دوره پارالمپیک در حال دست‌فروشی! +عکس
  • تصویری از پیرزن بلژیکی با 20 هزار اسباب بازی
  • چرا در زندگی به بن بست می رسیم؟
  • زمان های مرده تان را اینطوری زنده کنید
  • دختران دوقلوی سریال پایتخت که در سوئد زندگی می کنند! + عکس
  • ۹ نمونه از عجیب ترین و حیرت آور ترین گل های جهان که دیدنشان شما را شگفت زده می کند