کد خبر: 5976
ف
۸ تمرین برای تقویت عضلات شکم
تناسب اندام به تقویت عضلات به‌ویژه تقویت عضلات شکم و تنه، نیاز دارد و این امر نیز مستلزم انجام تمرین‌های مشخصی است که در ادامه ذکر شده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، تغییر از یک نوع ورزش به دیگر نیاز به آمادگی و تمرین دارد و این تمرین‌ها باید با توانایی بدن شما و میزان تناسب اندامتان تطبیق داشته باشد.

از «سفت‌کردن شکم» شروع کنید

اگر برای مدتی طولانی از لحاظ جسمی فعال نبوده‌اید یا دچار مشکلات کمر و پشت یا بیماری‌های پزشکی دیگر هستید، پیش از انجام این برنامه‌های ورزشی بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. اولین قدم برای شروع ورزش‌های تقویت عضلات شکم و تنه، ‌ آموختن «سفت‌کردن» عضلات شکم است. برای این کار در حال نشسته، ایستاده یا درازکش، آرام اما با قوت عضلات شکمیتان را سفت کنید و نافتان را به سمت پشت بکشید.

استخوان دنبالچه (در انتهای ستون فقرات) باید اندکی جلو بیاید؛ انگار که می‌خواهید آماده شوید تا ضربه‌ای به شکمتان وارد شود. در حالی که به‌طور طبیعی نفس می‌‌کشید، این وضعیت را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید. هنگامی که به اندازه کافی این حرکت را انجام دادید، می‌توانید به انجام سایر ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات شکم و تنه بپردازید، ‌ چه تمرین‌هایی که روی یک سطح پایدار (کف زمین یا تشک ورزشی) انجام می‌شوند و چه آنهایی که روی یک سطح ناپایدار، مانند یک توپ ورزشی انجام می‌گیرند.

نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که «با انجام ورزش‌های شکم و تنه نمی‌توانید از شر چربی‌های شکمیتان خلاص شوید» و برای این کار باید به رژیم غذایی و انجام ورزش‌های هوازی برای سوزاندن کالری‌ها روی آورید.

در هر حال، داشتن عضلات شکم و تنه قوی به سلامت بدن شما و محافظت از ستون فقرات کمک می‌کند.

۱) دراز و نشست ساده

به پشت دراز بکشید، ‌طوری که زانو‌هایتان خم شده باشد و پا‌هایتان به صورت صاف روی زمین قرار داشته باشد. نوک انگشتانتان را پشت سرتان بگذارید. عضلات شکمتان را سفت و بعد بخش بالایی بدن را به جلو خم کنید، به‌طوری که تیغه‌های شانه از کف زمین جدا شود. برای ۲-۱ ثانیه در این حالت بمانید. به آهستگی تنه‌تان را به عقب بیاورید. بعد حرکت را از اول تکرار کنید. ۱۲ تا ۱۶ بار دراز و نشست را تکرار کنید. این حرکت را با سرعت بیش از حد انجام ندهید. انجام این تمرین باعث تقویت عضلات راست شکمی (عضلات درازی که در بخش پایینی قفسه‌سینه) می‌شود.

۲) حرکت دوچرخه

بهترین حرکت برای تقویت عضلات راست شکمی (که در میان شکم قرار دارند) و عضلات مایل شکمی (که در کمر قرار می‌گیرند) است.

برای انجام حرکت دوچرخه این‌گونه عمل کنید:

به پشت دراز بکشید و انگشتان‌ را در پشت سرتان قلاب کنید. زانو‌هایتان را به سمت قفسه سینه‌تان بیاورید و تیغه‌های شانه را بدون کشیدن گردن از زمین بلند کنید. ساق پای چپتان را‌ به‌طور مستقیم نگه دارید، در حالی که به‌طور همزمان بخش بالایی بدن را به سمت راست می‌چرخانید و آرنج چپتان را به سمت راست زانوی راست ببرید. بعد پهلو‌هایتان را عوض کنید و آرنج راستتان را به سمت زانوی چپتان ببرید.

حرکت‌ «پازدن» را با جابه‌جا کردن پهلو‌هایتان برای ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۳) دراز و نشست روی توپ

توپ ورزشی یک ابزار عالی برای تقویت عضلات شکم و سومین حرکت موثر برای تقویت عضلات راست شکمی است. آنچه این حرکت را اندکی موثر‌تر از دراز و نشست روی زمین می‌کند این است که در دراز و نشست روی زمین، ساق‌های پا اغلب دخیل هستند اما در دراز و نشست روی توپ، عضلات شکم کار بیشتری انجام می‌دهند. برای انجام این ورزش روی توپ دراز بکشید و توپ را زیر کمر خود قرار دهید.

بازوهای‌ خود را روی سینه‌تان به صورت ضربدری بگذارید یا آن‌ها را پشت سرتان قرار دهید. عضلات شکمیتان را منقبض کنید تا پشتتان از روی توپ بلند شود و کف قفسه‌ سینه‌تان را به سمت لگنتان ببرید.

۴) دراز و نشست معکوس

روی زمین دراز بکشید و دست‌هایتان را روی زمین یا پشت سرتان قرار دهید. زانو‌هایتان را به سمت قفسه سینه بیاورید تا حدی که زاویه ۹۰ درجه پیدا کنند و پنجه‌ پا‌ها چسبیده در کنار هم یا به صورت ضربدری قرار دهید.

عضلات شکمتان را منقبض کنید تا مفاصل لگن خم شوند و ساق پا‌هایتان را به سمت سقف ببرید. پا‌هایتان را پایین بیاورید و ۱۲ تا ۱۶ بار این حرکت را تکرار کنید. حین انجام تمرین سعی کنید از عضلات شکمتان- نه از تاب دادن پاهایتان- برای بالا بردن لگن استفاده کنید. این حرکت باعث تقویت عضلات راست شکمی می‌شود.

۵) دراز و نشست با بازوهای کشیده

این نوع دراز و نشست کمی نسبت به دو حرکت قبلی مشکل‌تر است. این حرکت بر بخش بالایی شکم متمرکز است. به پشت روی تشک دراز بکشید و بازو‌هایتان را پشت سرتان به‌طور مستقیم باز کنید در حالی که دست‌ها به هم قفل شده‌اند، بازو‌یتان را نزدیک گوش‌ نگه دارید. عضلات شکم را منقبض و تیغه‌های شانه را از روی زمین بلند کنید.

حین این حرکت بازو‌ها را راست نگه دارید و از فشار آوردن روی گردن خودداری کنید. اگر در گردن احساس درد می‌کنید، این حرکت را با قرار دادن یک دست پشت سر و کشیده نگه‌داشتن بازوی دیگر انجام دهید. به پایین بازگردید و این حرکت را ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۶) دراز و نشست با پاهای متقاطع

دراز و نشست با پاهای عمودی یک حرکت موثر دیگر برای تقویت عضلات راست و مایل شکمی است. به پشت دراز بکشید و پا‌هایتان را مستقیم باز کنید در حالی که زانو‌هایتان یکدیگر را قطع می‌کنند.

می‌توانید برای حمایت دست‌هایتان را پشت سرتان بگذارید. عضلات شکمیتان را منقبض کنید و قفسه سینه‌تان را به سمت پا‌هایتان ببرید.

پا‌هایتان را در موقعیت ثابتی نگه دارید. این حرکت را ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۷) شنا رفتن روی آرنج دست و پنجه پا

به صورت، روی تشک قرار بگیرید و روی ساعد‌هایتان تکیه کنید و کف دستتان را به طور صاف روی زمین بگذارید. روی زمین فشار دهید و روی پنجه‌های پایتان بلند شوید و روی آرنج‌هایتان تکیه کنید.

کمرتان را صاف در امتداد خط مستقیمی که از سر تا پاشنه‌ها است، نگه دارید. لگنتان را خم کنید و عضلات شکمیتان را منقبض کنید تا پشتتان در خط مستقیمی قرار گیرد. برای ۲۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید و ۵-۳ بار این حرکت را تکرار کنید.

۸) دراز و نشست با پاهای کاملا عمودی

در دراز و نشست با پاهای کاملا عمودی شما عضلات شکمیتان را با درگیر کردن بخش‌های بالایی و پایینی بدن به شدت به کار می‌اندازید. برای انجام این حرکت به پشت دراز بکشید و پا‌هایتان را در حالت کشیده و روبه سقف نگه دارید.

دست‌هایتان را پشت سرتان قرار دهید و آرام آن را در دست بگیرید، ‌عضلات شکمیتان را منقبض و تیغه شانه‌ها را از زمین بلند کنید. همزمان پاشنه‌هایتان را به سمت سقف فشار دهید و بدنتان را به شکل U درآورید. بدنتان را پایین بیاورید و این حرکت را ۱۶-۱۲ بار تکرار کنید.

منبع: سلامتی


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پر بازدیدترین
  • پیدا شدن مار در چادر زلزله زدگان + عکس
  • قوی‌ترین خوراکی‌های ضد خستگی و افسردگی + اینفوگرافی
  • ۵ نکته باور نکردنی که میتواند باعث افزایش وزن شود
  • مجری معروف تلویزیون هم بازیگر شد! + عکس
  • آزمایش هایی که خانم ها باید انجام دهند
  • همه چیز درباره یک چای معجزه گر
  • عکس سردار سلیمانی و سیدحسن نصرالله در تظاهرات ضد آمریکایی + عکس
  • آمپول بدون درد به زودی در بازار! + تصاویر
  • اولین ماشین پرنده سال آینده در آسمان به پرواز در می آید + تصاویر
  • توصیه هایی برای خواب بهتر شبانه
  • هدیه وزیر بهداشت به بازیگر معروف کره ای! + عکس
  • پدر و دختر بازیگر مهمان امشب «دورهمی» + عکس
  • تصادف منجر به فوت مدیرکل سلامت محیط وزارت بهداشت + عکس
  • گرانترین سفارتخانه جهان! + عکس
  • چای داغ بنوشید تا به این بیماری مبتلا نشوید
  • چگونه در روز‌های سرد زمستانی زود ازخواب بیدارشویم؟
  • این ادویه دشمن سرطان است
  • نخستین برف پاییزی سال ۹۶ در حرم مطهر رضوی + عکس
  • تیپ بهرام رادان در کنار دختر موتورسوار ایرانی! + عکس
  • ۸ علامت خاموش ابتلا به نارسایی قلبی را جدی بگیرید
  • بارش برف شدید در خوزستان
  • مهمترین نکته ای که نظام سلامت از آن غافل مانده است
  • کدام فلفل ها خاصیت بیشتری دارند؟
  • آیا شیر عسل چاق کننده است؟
  • احتمال ابتلا به این بیماری با بالا رفتن سن ازدواج بیشتر است
  • چیزهای کوچکی که باعث چاقی می شوند ( 1)
  • غذاهای سبزی که روزانه باید مصرف کنید تا لاغر شوید
  • محققان ایرانی قلب تپنده تولید کردند
  • علت اصلی خارش چشم
  • کالاها و داروهایی که به نام دین به خُورد مردم می دهند
  • با این کارها ، نوزادان شب‌ها آرام بیدار خواهند ماند
  • این بیماری‌ گریبان‌گیر زنان می‌شود
  • کسانى که بهشت برایشان حرام است
  • چرا قرآن دستور می دهد کفار را بکشیم؟
  • تصورات اشتباه خانواده‌ها درباره کوتاه‌قدی کودکان
  • ارزش غذایی ۷ نوع سبزی، با فرایند طبخ بیشتر می شود
  • چرا باید در ورزش بر کاهش وزن تمرکز نکنیم؟
  • تشخیص زودهنگام سلول های سرطانی با استفاده از نانوذره
  • ارتباط رژیم غذایی و افسردگی
  • موهایتان را بدون وزشدگی خشک کنید
  • مرگ مددجویان در زلزله کرمانشاه
  • ۱۱ گزینه غذایی کم کالری را بدون نگرانی از اضافه وزن، زیاد مصرف کنید
  • محصولات تراریخته ممنوع!
  • ابراز نگرانی سازمان غذا و دارو از تداخل مسوولیت‌ها با استاندارد
  • سالانه 646 هزار نفر بر اثر این بیماری می میرند!
  • علائم کم کاری تیروئید در کودکان
  • راهکارهای زمستان بدون روماتیسم
  • تأثیر غذای حلال بر سلامت بدن
  • فرصتی برای مراقبت از خود
  • پیام تسلیت وزیر بهداشت درپی درگذشت دکتر حضرتی
  • آخرین اخبار
  • چه چیزی بال انسان است؟
  • توضیحات پلیس پایتخت درباره خبر خودکشی در برج میلاد
  • آویزهای پاییزی برای درب منازل
  • دستگیری 24 شکارچی غیرمجاز
  • آیا علم و سواد در آخرت برای ما تاثیر دارد؟
  • سارق منزل با 40 فقره سرقت دستگیر شد
  • چطور با مبلغی کم تغییر دکوراسیون دهیم
  • چرا توفیق نمی شود نماز صبح بخوانیم ؟!
  • مراحل طلاق توافقی
  • راهکار حذف شکر؛ سخت ولی امکان‌پذیر
  • ۱۰ شام آسان
  • کلمات شما چطور بر موفقیت شما اثر می‌گذارد؟
  • علل نجومی شدن قیمت برخی سیم کارت ها چیست؟
  • دستگیری دو قاچاقچی انسان
  • ازدواج در بهشت
  • رکورد‌های خاص مسی و رونالدو
  • برکتی که شستن دست ها به ارمغان می آورد
  • چهار توصیه امنیتی اسنودن به کاربران اینترنت
  • پیدا شدن یک جنازه حلق آویز در برج میلاد
  • در این سه جا امام رضا(ع) به شما سر می زند
  • هزینه‌های نگهداری از حیوانات خانگی
  • بودجه پزشک خانواده نصف شد
  • ۳۰۰ میلیارد تومان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه ۹۷
  • علت اصلی خارش چشم
  • اولین ماشین پرنده سال آینده در آسمان به پرواز در می آید + تصاویر
  • لذت گناه را چطور فراموش کنم؟
  • زلزله هجدک همچنان ادامه دارد
  • آخرین نوسانات قیمت سکه و طلا در 25 آذر
  • کالاها و داروهایی که به نام دین به خُورد مردم می دهند
  • دستگیری سارق خودروهای زائران امامزاده زید(ع)
  • وزارت بهداشت باید تصدی گری حوزه سلامت را رها کند
  • عجیب ترین سیب دنیا +عکس
  • درآمدهای انتقال خون باید به حساب این سازمان واریز شود
  • مرگ موتورسوار زیر چرخهای کامیون
  • مرگ موتورسوار زیر چرخهای کامیون
  • مرگ موتورسوار زیر چرخهای کامیون
  • چای داغ بنوشید تا به این بیماری مبتلا نشوید
  • زنان محجبه اروپا چه احساسی دارند؟
  • پدیده شوم زیرمیزی هنوز از بین نرفته است
  • آیا شیر عسل چاق کننده است؟
  • سالانه چند میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‌شود؟
  • این ادویه دشمن سرطان است
  • سایز شکم را در کوتاه ترین زمان، با ۸ گام غذایی کم کنید
  • پاساژ علاالدین پلمپ میشود
  • چیزهای کوچکی که باعث چاقی می شوند ( 1)
  • تأثیر غذای حلال بر سلامت بدن
  • با این روتین ورزشی، وضعیت بدن خود را به خوبی بهبود ببخشید
  • کدام فلفل ها خاصیت بیشتری دارند؟
  • کشف اشیاء عتیقه درگیلان
  • ۸ علامت خاموش ابتلا به نارسایی قلبی را جدی بگیرید
  • محصولات تراریخته ممنوع!
  • کشف جسد کارمند برج میلاد
  • باند آدم ربایان دستگیر شدند
  • طرح تحول سلامت، سازمان‌های بیمه‌گر را ورشکست می‌کند
  • تصادف منجر به فوت مدیرکل سلامت محیط وزارت بهداشت + عکس
  • کلاهبرداری ۱۰ میلیاردی را شناسایی کنید
  • با این کارها ، نوزادان شب‌ها آرام بیدار خواهند ماند
  • تیپ بهرام رادان در کنار دختر موتورسوار ایرانی! + عکس
  • عربده کشی 2 جوان در خیابانهای پایتخت
  • محققان ایرانی قلب تپنده تولید کردند
  • همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟
  • بختک در خواب حقیقت دارد؟!
  • زنان سارق دستگیر شدند
  • دردهایی که با لیزرهای تراپی کم توان کم می شود
  • بارش برف شدید در خوزستان
  • علت گرانی آجیل شب یلدا چیست؟
  • بودجه پزشک خانواده در سال 97 نصف شد
  • دلایل بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی
  • بارش برف شدید در خوزستان
  • راهکارهای زمستان بدون روماتیسم