title
کد خبر: 5976 - تعداد بازدید : 185
ف
۸ تمرین برای تقویت عضلات شکم
تناسب اندام به تقویت عضلات به‌ویژه تقویت عضلات شکم و تنه، نیاز دارد و این امر نیز مستلزم انجام تمرین‌های مشخصی است که در ادامه ذکر شده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، تغییر از یک نوع ورزش به دیگر نیاز به آمادگی و تمرین دارد و این تمرین‌ها باید با توانایی بدن شما و میزان تناسب اندامتان تطبیق داشته باشد.

از «سفت‌کردن شکم» شروع کنید

اگر برای مدتی طولانی از لحاظ جسمی فعال نبوده‌اید یا دچار مشکلات کمر و پشت یا بیماری‌های پزشکی دیگر هستید، پیش از انجام این برنامه‌های ورزشی بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. اولین قدم برای شروع ورزش‌های تقویت عضلات شکم و تنه، ‌ آموختن «سفت‌کردن» عضلات شکم است. برای این کار در حال نشسته، ایستاده یا درازکش، آرام اما با قوت عضلات شکمیتان را سفت کنید و نافتان را به سمت پشت بکشید.

استخوان دنبالچه (در انتهای ستون فقرات) باید اندکی جلو بیاید؛ انگار که می‌خواهید آماده شوید تا ضربه‌ای به شکمتان وارد شود. در حالی که به‌طور طبیعی نفس می‌‌کشید، این وضعیت را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید. هنگامی که به اندازه کافی این حرکت را انجام دادید، می‌توانید به انجام سایر ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات شکم و تنه بپردازید، ‌ چه تمرین‌هایی که روی یک سطح پایدار (کف زمین یا تشک ورزشی) انجام می‌شوند و چه آنهایی که روی یک سطح ناپایدار، مانند یک توپ ورزشی انجام می‌گیرند.

نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که «با انجام ورزش‌های شکم و تنه نمی‌توانید از شر چربی‌های شکمیتان خلاص شوید» و برای این کار باید به رژیم غذایی و انجام ورزش‌های هوازی برای سوزاندن کالری‌ها روی آورید.

در هر حال، داشتن عضلات شکم و تنه قوی به سلامت بدن شما و محافظت از ستون فقرات کمک می‌کند.

۱) دراز و نشست ساده

به پشت دراز بکشید، ‌طوری که زانو‌هایتان خم شده باشد و پا‌هایتان به صورت صاف روی زمین قرار داشته باشد. نوک انگشتانتان را پشت سرتان بگذارید. عضلات شکمتان را سفت و بعد بخش بالایی بدن را به جلو خم کنید، به‌طوری که تیغه‌های شانه از کف زمین جدا شود. برای ۲-۱ ثانیه در این حالت بمانید. به آهستگی تنه‌تان را به عقب بیاورید. بعد حرکت را از اول تکرار کنید. ۱۲ تا ۱۶ بار دراز و نشست را تکرار کنید. این حرکت را با سرعت بیش از حد انجام ندهید. انجام این تمرین باعث تقویت عضلات راست شکمی (عضلات درازی که در بخش پایینی قفسه‌سینه) می‌شود.

۲) حرکت دوچرخه

بهترین حرکت برای تقویت عضلات راست شکمی (که در میان شکم قرار دارند) و عضلات مایل شکمی (که در کمر قرار می‌گیرند) است.

برای انجام حرکت دوچرخه این‌گونه عمل کنید:

به پشت دراز بکشید و انگشتان‌ را در پشت سرتان قلاب کنید. زانو‌هایتان را به سمت قفسه سینه‌تان بیاورید و تیغه‌های شانه را بدون کشیدن گردن از زمین بلند کنید. ساق پای چپتان را‌ به‌طور مستقیم نگه دارید، در حالی که به‌طور همزمان بخش بالایی بدن را به سمت راست می‌چرخانید و آرنج چپتان را به سمت راست زانوی راست ببرید. بعد پهلو‌هایتان را عوض کنید و آرنج راستتان را به سمت زانوی چپتان ببرید.

حرکت‌ «پازدن» را با جابه‌جا کردن پهلو‌هایتان برای ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۳) دراز و نشست روی توپ

توپ ورزشی یک ابزار عالی برای تقویت عضلات شکم و سومین حرکت موثر برای تقویت عضلات راست شکمی است. آنچه این حرکت را اندکی موثر‌تر از دراز و نشست روی زمین می‌کند این است که در دراز و نشست روی زمین، ساق‌های پا اغلب دخیل هستند اما در دراز و نشست روی توپ، عضلات شکم کار بیشتری انجام می‌دهند. برای انجام این ورزش روی توپ دراز بکشید و توپ را زیر کمر خود قرار دهید.

بازوهای‌ خود را روی سینه‌تان به صورت ضربدری بگذارید یا آن‌ها را پشت سرتان قرار دهید. عضلات شکمیتان را منقبض کنید تا پشتتان از روی توپ بلند شود و کف قفسه‌ سینه‌تان را به سمت لگنتان ببرید.

۴) دراز و نشست معکوس

روی زمین دراز بکشید و دست‌هایتان را روی زمین یا پشت سرتان قرار دهید. زانو‌هایتان را به سمت قفسه سینه بیاورید تا حدی که زاویه ۹۰ درجه پیدا کنند و پنجه‌ پا‌ها چسبیده در کنار هم یا به صورت ضربدری قرار دهید.

عضلات شکمتان را منقبض کنید تا مفاصل لگن خم شوند و ساق پا‌هایتان را به سمت سقف ببرید. پا‌هایتان را پایین بیاورید و ۱۲ تا ۱۶ بار این حرکت را تکرار کنید. حین انجام تمرین سعی کنید از عضلات شکمتان- نه از تاب دادن پاهایتان- برای بالا بردن لگن استفاده کنید. این حرکت باعث تقویت عضلات راست شکمی می‌شود.

۵) دراز و نشست با بازوهای کشیده

این نوع دراز و نشست کمی نسبت به دو حرکت قبلی مشکل‌تر است. این حرکت بر بخش بالایی شکم متمرکز است. به پشت روی تشک دراز بکشید و بازو‌هایتان را پشت سرتان به‌طور مستقیم باز کنید در حالی که دست‌ها به هم قفل شده‌اند، بازو‌یتان را نزدیک گوش‌ نگه دارید. عضلات شکم را منقبض و تیغه‌های شانه را از روی زمین بلند کنید.

حین این حرکت بازو‌ها را راست نگه دارید و از فشار آوردن روی گردن خودداری کنید. اگر در گردن احساس درد می‌کنید، این حرکت را با قرار دادن یک دست پشت سر و کشیده نگه‌داشتن بازوی دیگر انجام دهید. به پایین بازگردید و این حرکت را ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۶) دراز و نشست با پاهای متقاطع

دراز و نشست با پاهای عمودی یک حرکت موثر دیگر برای تقویت عضلات راست و مایل شکمی است. به پشت دراز بکشید و پا‌هایتان را مستقیم باز کنید در حالی که زانو‌هایتان یکدیگر را قطع می‌کنند.

می‌توانید برای حمایت دست‌هایتان را پشت سرتان بگذارید. عضلات شکمیتان را منقبض کنید و قفسه سینه‌تان را به سمت پا‌هایتان ببرید.

پا‌هایتان را در موقعیت ثابتی نگه دارید. این حرکت را ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۷) شنا رفتن روی آرنج دست و پنجه پا

به صورت، روی تشک قرار بگیرید و روی ساعد‌هایتان تکیه کنید و کف دستتان را به طور صاف روی زمین بگذارید. روی زمین فشار دهید و روی پنجه‌های پایتان بلند شوید و روی آرنج‌هایتان تکیه کنید.

کمرتان را صاف در امتداد خط مستقیمی که از سر تا پاشنه‌ها است، نگه دارید. لگنتان را خم کنید و عضلات شکمیتان را منقبض کنید تا پشتتان در خط مستقیمی قرار گیرد. برای ۲۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید و ۵-۳ بار این حرکت را تکرار کنید.

۸) دراز و نشست با پاهای کاملا عمودی

در دراز و نشست با پاهای کاملا عمودی شما عضلات شکمیتان را با درگیر کردن بخش‌های بالایی و پایینی بدن به شدت به کار می‌اندازید. برای انجام این حرکت به پشت دراز بکشید و پا‌هایتان را در حالت کشیده و روبه سقف نگه دارید.

دست‌هایتان را پشت سرتان قرار دهید و آرام آن را در دست بگیرید، ‌عضلات شکمیتان را منقبض و تیغه شانه‌ها را از زمین بلند کنید. همزمان پاشنه‌هایتان را به سمت سقف فشار دهید و بدنتان را به شکل U درآورید. بدنتان را پایین بیاورید و این حرکت را ۱۶-۱۲ بار تکرار کنید.

منبع: سلامتی

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • کاریکاتور/ خوزستان زمان ندارد!
  • کاریکاتور/افزایش مرگ خاموش در ۱۰ ماهه اول سال
  • کاریکاتور/ نحوه مدیریت بحران در ایران!
  • کاریکاتور/ برج های منطقه ۱ تهران بدتر از موشک های صدام!
  • کاریکاتور/ بازگشت رفیق فاب تهرانی ها!
  • کاریکاتور/ آلودگی هوا و خودروی شخصی!
  • اینفوگرافیک/میوه و سبزیجات مناسب ماه اسفند
  • اصلی‌ترین عامل طلاق های عاطفی
  • ۴۰ حقیقت مهم و جالب در مورد بازیافت
  • با کشیدن اولین سیگار زندگی تان، چه اتفاقاتی در بدن شما خواهد افتاد؟
  • آشنایی با آداب خوشامدگویی مردم در گوشه و کنار جهان+عکس
  • ۲۰ گران ترین و ارزان ترین شهر دنیا برای زندگی
  • با شوهر چشم چران چه می توان کرد؟
  • ۸ نشانه که ثابت می کنند شما در یک رابطه عاطفی جدی به سر می برید
  • با طب مخصوص رامبد جوان آشنا شوید! +عکس
  • زایمان زودرس بر اثر آلودگی هوا
  • اینفوگرافیک/ ۷ ماده طلایی برای تقویت قلب
  • با ترک لب خداحافظی کنید
  • دارچین و استویا برای تنظیم قند خون + روش تهیه
  • آیا وارنیش فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کافی است؟
  • میوه کاکتوس برای چه دردی درمان است؟
  • رژیم مدیترانه ای بهترین برنامه غذایی برای لاغری+ طرز تهیه
  • یک رژیم غذایی متفاوت برای کاهش وزن و لاغری
  • آنچه درباره دندان‌ «عقل» باید بدانیم
  • مهمترین علل بی‌خوابی چیست؟
  • سفید کردن دندان ها با این 4 روش
  • مشکلات کوچک پوستی که از مساله‌ای بزرگ خبر می‌دهند
  • در لیوان آبتان چیست؟
  • بایدها و نبایدهای غذایی برای افرادی که با میگرن دست به گریبانند
  • لکه‌های سفید روی ناخن، نشانه چیست؟
  • روزه داری 5 روزه برای سلامتی
  • آلودگی برای بشریت غیرقابل تحمل شده است
  • تشخیص 200 نمونه بیماری زنبور عسل
  • چالش علم و فرزندآوری
  • آیا واقعا شامپوی گیاهی اثربخش است؟
  • خوراکی هایی که به شما خواب راحت هدیه می دهند
  • نقش باکتری های روده در بروز آلزایمر
  • وضعیت ویتامین D ایرانی ها نگران کننده است
  • ۱۰ نشانه از جانب بدن شما که باید بسیار جدی گرفته شوند
  • این خوراکی ها ریفلاکس معده را تشدید می کنند
  • کتاب به یاری محیط‌بانان می‌شتابد
  • با میوه ها و سبزیجات خاص اسفند آشنا شوید
  • راهکارهایی که به خواب بهتر و با کیفیت بیشتر کمک می کنند
  • خواص بی نظیر «به» را بدانید
  • ۶ نشانه کمبود ویتامین B۱۲ در بدن تان
  • رفع خشکی پوست با استفاده از طب سنتی
  • هوای آلوده تهران رفتنی نیست
  • مزایا و مضرات هل
  • انفجار کپسول اکسیژن در بیمارستان بهشتی بابل
  • عیادت وزیر بهداشت از جانباز ۷۰ درصدی +عکس