کد خبر: 5976
ف
۸ تمرین برای تقویت عضلات شکم
تناسب اندام به تقویت عضلات به‌ویژه تقویت عضلات شکم و تنه، نیاز دارد و این امر نیز مستلزم انجام تمرین‌های مشخصی است که در ادامه ذکر شده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، تغییر از یک نوع ورزش به دیگر نیاز به آمادگی و تمرین دارد و این تمرین‌ها باید با توانایی بدن شما و میزان تناسب اندامتان تطبیق داشته باشد.

از «سفت‌کردن شکم» شروع کنید

اگر برای مدتی طولانی از لحاظ جسمی فعال نبوده‌اید یا دچار مشکلات کمر و پشت یا بیماری‌های پزشکی دیگر هستید، پیش از انجام این برنامه‌های ورزشی بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. اولین قدم برای شروع ورزش‌های تقویت عضلات شکم و تنه، ‌ آموختن «سفت‌کردن» عضلات شکم است. برای این کار در حال نشسته، ایستاده یا درازکش، آرام اما با قوت عضلات شکمیتان را سفت کنید و نافتان را به سمت پشت بکشید.

استخوان دنبالچه (در انتهای ستون فقرات) باید اندکی جلو بیاید؛ انگار که می‌خواهید آماده شوید تا ضربه‌ای به شکمتان وارد شود. در حالی که به‌طور طبیعی نفس می‌‌کشید، این وضعیت را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید. هنگامی که به اندازه کافی این حرکت را انجام دادید، می‌توانید به انجام سایر ورزش‌های تقویت‌کننده عضلات شکم و تنه بپردازید، ‌ چه تمرین‌هایی که روی یک سطح پایدار (کف زمین یا تشک ورزشی) انجام می‌شوند و چه آنهایی که روی یک سطح ناپایدار، مانند یک توپ ورزشی انجام می‌گیرند.

نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که «با انجام ورزش‌های شکم و تنه نمی‌توانید از شر چربی‌های شکمیتان خلاص شوید» و برای این کار باید به رژیم غذایی و انجام ورزش‌های هوازی برای سوزاندن کالری‌ها روی آورید.

در هر حال، داشتن عضلات شکم و تنه قوی به سلامت بدن شما و محافظت از ستون فقرات کمک می‌کند.

۱) دراز و نشست ساده

به پشت دراز بکشید، ‌طوری که زانو‌هایتان خم شده باشد و پا‌هایتان به صورت صاف روی زمین قرار داشته باشد. نوک انگشتانتان را پشت سرتان بگذارید. عضلات شکمتان را سفت و بعد بخش بالایی بدن را به جلو خم کنید، به‌طوری که تیغه‌های شانه از کف زمین جدا شود. برای ۲-۱ ثانیه در این حالت بمانید. به آهستگی تنه‌تان را به عقب بیاورید. بعد حرکت را از اول تکرار کنید. ۱۲ تا ۱۶ بار دراز و نشست را تکرار کنید. این حرکت را با سرعت بیش از حد انجام ندهید. انجام این تمرین باعث تقویت عضلات راست شکمی (عضلات درازی که در بخش پایینی قفسه‌سینه) می‌شود.

۲) حرکت دوچرخه

بهترین حرکت برای تقویت عضلات راست شکمی (که در میان شکم قرار دارند) و عضلات مایل شکمی (که در کمر قرار می‌گیرند) است.

برای انجام حرکت دوچرخه این‌گونه عمل کنید:

به پشت دراز بکشید و انگشتان‌ را در پشت سرتان قلاب کنید. زانو‌هایتان را به سمت قفسه سینه‌تان بیاورید و تیغه‌های شانه را بدون کشیدن گردن از زمین بلند کنید. ساق پای چپتان را‌ به‌طور مستقیم نگه دارید، در حالی که به‌طور همزمان بخش بالایی بدن را به سمت راست می‌چرخانید و آرنج چپتان را به سمت راست زانوی راست ببرید. بعد پهلو‌هایتان را عوض کنید و آرنج راستتان را به سمت زانوی چپتان ببرید.

حرکت‌ «پازدن» را با جابه‌جا کردن پهلو‌هایتان برای ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۳) دراز و نشست روی توپ

توپ ورزشی یک ابزار عالی برای تقویت عضلات شکم و سومین حرکت موثر برای تقویت عضلات راست شکمی است. آنچه این حرکت را اندکی موثر‌تر از دراز و نشست روی زمین می‌کند این است که در دراز و نشست روی زمین، ساق‌های پا اغلب دخیل هستند اما در دراز و نشست روی توپ، عضلات شکم کار بیشتری انجام می‌دهند. برای انجام این ورزش روی توپ دراز بکشید و توپ را زیر کمر خود قرار دهید.

بازوهای‌ خود را روی سینه‌تان به صورت ضربدری بگذارید یا آن‌ها را پشت سرتان قرار دهید. عضلات شکمیتان را منقبض کنید تا پشتتان از روی توپ بلند شود و کف قفسه‌ سینه‌تان را به سمت لگنتان ببرید.

۴) دراز و نشست معکوس

روی زمین دراز بکشید و دست‌هایتان را روی زمین یا پشت سرتان قرار دهید. زانو‌هایتان را به سمت قفسه سینه بیاورید تا حدی که زاویه ۹۰ درجه پیدا کنند و پنجه‌ پا‌ها چسبیده در کنار هم یا به صورت ضربدری قرار دهید.

عضلات شکمتان را منقبض کنید تا مفاصل لگن خم شوند و ساق پا‌هایتان را به سمت سقف ببرید. پا‌هایتان را پایین بیاورید و ۱۲ تا ۱۶ بار این حرکت را تکرار کنید. حین انجام تمرین سعی کنید از عضلات شکمتان- نه از تاب دادن پاهایتان- برای بالا بردن لگن استفاده کنید. این حرکت باعث تقویت عضلات راست شکمی می‌شود.

۵) دراز و نشست با بازوهای کشیده

این نوع دراز و نشست کمی نسبت به دو حرکت قبلی مشکل‌تر است. این حرکت بر بخش بالایی شکم متمرکز است. به پشت روی تشک دراز بکشید و بازو‌هایتان را پشت سرتان به‌طور مستقیم باز کنید در حالی که دست‌ها به هم قفل شده‌اند، بازو‌یتان را نزدیک گوش‌ نگه دارید. عضلات شکم را منقبض و تیغه‌های شانه را از روی زمین بلند کنید.

حین این حرکت بازو‌ها را راست نگه دارید و از فشار آوردن روی گردن خودداری کنید. اگر در گردن احساس درد می‌کنید، این حرکت را با قرار دادن یک دست پشت سر و کشیده نگه‌داشتن بازوی دیگر انجام دهید. به پایین بازگردید و این حرکت را ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۶) دراز و نشست با پاهای متقاطع

دراز و نشست با پاهای عمودی یک حرکت موثر دیگر برای تقویت عضلات راست و مایل شکمی است. به پشت دراز بکشید و پا‌هایتان را مستقیم باز کنید در حالی که زانو‌هایتان یکدیگر را قطع می‌کنند.

می‌توانید برای حمایت دست‌هایتان را پشت سرتان بگذارید. عضلات شکمیتان را منقبض کنید و قفسه سینه‌تان را به سمت پا‌هایتان ببرید.

پا‌هایتان را در موقعیت ثابتی نگه دارید. این حرکت را ۱۲ تا ۱۶ بار تکرار کنید.

۷) شنا رفتن روی آرنج دست و پنجه پا

به صورت، روی تشک قرار بگیرید و روی ساعد‌هایتان تکیه کنید و کف دستتان را به طور صاف روی زمین بگذارید. روی زمین فشار دهید و روی پنجه‌های پایتان بلند شوید و روی آرنج‌هایتان تکیه کنید.

کمرتان را صاف در امتداد خط مستقیمی که از سر تا پاشنه‌ها است، نگه دارید. لگنتان را خم کنید و عضلات شکمیتان را منقبض کنید تا پشتتان در خط مستقیمی قرار گیرد. برای ۲۰ تا ۶۰ ثانیه در این حالت بمانید و ۵-۳ بار این حرکت را تکرار کنید.

۸) دراز و نشست با پاهای کاملا عمودی

در دراز و نشست با پاهای کاملا عمودی شما عضلات شکمیتان را با درگیر کردن بخش‌های بالایی و پایینی بدن به شدت به کار می‌اندازید. برای انجام این حرکت به پشت دراز بکشید و پا‌هایتان را در حالت کشیده و روبه سقف نگه دارید.

دست‌هایتان را پشت سرتان قرار دهید و آرام آن را در دست بگیرید، ‌عضلات شکمیتان را منقبض و تیغه شانه‌ها را از زمین بلند کنید. همزمان پاشنه‌هایتان را به سمت سقف فشار دهید و بدنتان را به شکل U درآورید. بدنتان را پایین بیاورید و این حرکت را ۱۶-۱۲ بار تکرار کنید.

منبع: سلامتی


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
پر بازدیدترین
  • خوشگذرانی بازیگر معروف ترکیه با سری بی‌ حجا‌ب در ایران! + عکس
  • مورچه‌ها نوزاد دختر را زنده زنده خوردند! + تصاویر
  • این دانه معجزه می کند
  • کدام مردان همسرشان را کتک می‌زنند؟
  • تیپ متفاوت الناز شاکردوست دیشب در یک مراسم! + عکس
  • با عوارض قرص آنتی هیستامین آشنا شوید!
  • تصاویر شیر صحرا و فرمانده نیروهای نافذ اسدالله که دیروز به شهادت رسید
  • آیا می دانید درون گوشت فست‌فودها چیست؟
  • روشی جدید برای کنترل بهتر فشار خون
  • تیپ سینا رازانی در آغوش همسرش! + عکس
  • همسری که ترامپ برای دخترش ایوانکا می‌پسندید! + عکس
  • خواص شگفت انگیزی که در دانه های مفید نمک نهفته است
  • تیپ خانم های حاضر در جشن تولد دیشب سمانه پاکدل! + عکس
  • تیپ بازیگر دختر دنیای شیرین دریا پس از 20 سال! + عکس
  • مجردان روان سالم‌تری دارند یا متأهلان؟
  • راز اسم حک‌شده بر اتیکت لباس نظامی شهید حججی چه بود؟ + تصاویر
  • بدبخت ترین نخست وزیر کیست؟+عکس
  • پوستر تبلیغاتی داعش برای تهدید جام جهانی 2018 + عکس
  • آقا شفر از تنهایی در آمد!+عکس
  • اعتراف سعودی ها به ناداوری+عکس
  • کی نباید ورزش کنیم؟
  • آشنایی با طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی مخصوص فصل پاییز
  • چگونه چربی اطراف صورت را بسوزانید؟
  • با این لوازم آرایشی خود را به مرگ نزدیک تر می کنید!
  • نوشیدنی معجزه‌آسای خانگی برای کاهش وزن و سم‌زدایی کبد
  • تلفن همراه وخطرات باور نکردنی که برای سلامت انسان ایجاد می کند!
  • عادت‌های دخترانه‌ای که خوشایند مرد‌ها نیست!
  • ببینید/آتش خشم پرسپولیسی ها از قضاوت ناجوانمردانه
  • چالش های فیسبوکی، تهدیدی برای سلامت کودکان
  • مهمترین رکن در پیشگیری از بیماری ایدز!
  • بسته‌بندی فست‌فود‌ها خطرناک‌تر از خود فست‌فود
  • مشکلات لثه باعث این بیماری های خطرناک می شود!
  • ترمیم زخم ها با یک ترکیب جدید!
  • این مردان دچار تپش قلب خواهند شد!
  • از تولد کودک مبتلا به سندرم داون چگونه پیشگیری کنیم؟
  • قوی‌ترین دمنوش‌هایی که به بدنتان گرما می‌بخشند
  • توصیه هایی برای جلوگیری از سرایت چرک گلو به دیگران!
  • علل و درمان گرفتگی لوله شیپور استاش گوش
  • فرزندتان را همانگونه که هست دوست بدارید
  • عاملی که باعث زوال حافظه می شود!
  • باید ها و نباید های میوه خوردن کودک
  • افزایش احتمال گرفتگی عروق مردان میانسال با این نوع ورزش
  • خدمات گسترده وزارت بهداشت به زوار اربعین در ایران و عراق
  • مهم ترین معیار های انتخاب همسر برای زن ها کدامند؟
  • ۹ نوع کربوهیدارت را هیچگاه از رژیم تان حذف نکنید!
  • چرا بعد از یک روز پر استرس، شب خوابمان نمی‌برد؟
  • مبتلایان به این بیماری ها از واکسن آنفلوآنزا غافل نشوند/واکسن‌های ضروری برای بیماران دیابتی
  • از استرس دوری کنید تا روده‌هایتان سالم بماند
  • چگونه بدون آسیب رساندن به رابطه بحث کنیم؟
  • ۷ گزینه غذایی سالم برای افزایش پلاکت های خون
  • آخرین اخبار
  • واگذاری 10 درصد فعالیت های وزارت بهداشت به بخش غیر دولتی
  • استقرار یک بیمارستان CBRNE به منظور مقابله با تهدیدات بیوتروریستی در مرز
  • درمان کم خونی در طب سنتی
  • تاثیر خواب بر افزایش سلامت نطفه انسان
  • سلامتـی چیزهایی که در فصل سرماخوردگی باید تمیزشان کنید
  • ۷ گزینه غذایی سالم برای افزایش پلاکت های خون
  • قل قل قلیان از ساق فوتبالیست‌ها به گوش می‌رسد/ اتلاف وقت پای نی قلیان
  • کدام کودکان در معرض بلوغ زودرس اند؟
  • با سیاست مداری زندگی کنید!
  • چگونه یک عضو محبوب در خانواده همسرتان باشید
  • بررسی تربیت جنسی کودکان در شهرداری تهران
  • سن طلایی درمان اختلال بیش‌فعالی/ مناسب‌ترین موادغذایی برای کودکان بیش‌فعال
  • مبتلایان به این بیماری ها از واکسن آنفلوآنزا غافل نشوند/واکسن‌های ضروری برای بیماران دیابتی
  • ۹ نوع کربوهیدارت را هیچگاه از رژیم تان حذف نکنید!
  • بزرگ‌ترین مشغله مردم دنیا چیست؟
  • فریب بسته‌بندی شیک محصولات آرایشی را نخورید
  • لجبازی کودکان حاصل رفتار والدین
  • چرا بعد از یک روز پر استرس، شب خوابمان نمی‌برد؟
  • از استرس دوری کنید تا روده‌هایتان سالم بماند
  • مهم ترین معیار های انتخاب همسر برای زن ها کدامند؟
  • هنردرمانی؛ درمان اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی
  • اختلال خود زشت پنداری! مهربان‌تر به آینه زل بزن
  • چگونه بدون آسیب رساندن به رابطه بحث کنیم؟
  • چرا قیمت برخی لوازم آرایش ارزان است؟
  • نوشیدنی معجزه‌آسای خانگی برای کاهش وزن و سم‌زدایی کبد
  • قوی‌ترین دمنوش‌هایی که به بدنتان گرما می‌بخشند
  • این مردان دچار تپش قلب خواهند شد!
  • عاملی که باعث زوال حافظه می شود!
  • مصمم تر از قبل، سلامت را به عنوان یکی از سه اولویت اصلی خود برگزیده ایم
  • مهمترین رکن در پیشگیری از بیماری ایدز!
  • علل و درمان گرفتگی لوله شیپور استاش گوش
  • راز اسم حک‌شده بر اتیکت لباس نظامی شهید حججی چه بود؟ + تصاویر
  • ابداع روشی برای تصویربرداری از پروتئین‌ها در حالت طبیعی
  • تیپ سینا رازانی در آغوش همسرش! + عکس
  • از تولد کودک مبتلا به سندرم داون چگونه پیشگیری کنیم؟
  • تیپ بازیگر دختر دنیای شیرین دریا پس از 20 سال! + عکس
  • تیپ خانم های حاضر در جشن تولد دیشب سمانه پاکدل! + عکس
  • تیپ متفاوت الناز شاکردوست دیشب در یک مراسم! + عکس
  • افسارگسیختگی پوشاک ضدعفاف در کشور
  • ترمیم زخم ها با یک ترکیب جدید!
  • خوشگذرانی بازیگر معروف ترکیه با سری بی‌ حجا‌ب در ایران! + عکس
  • روشی جدید برای کنترل بهتر فشار خون
  • آقا شفر از تنهایی در آمد!+عکس
  • ۵ اشتباه امنیتی که هر روز مرتکب می‌شویم
  • مشکلات لثه باعث این بیماری های خطرناک می شود!
  • با این تکنیک ها سرعت مطالعه را بالا ببریم
  • توصیه هایی برای جلوگیری از سرایت چرک گلو به دیگران!
  • تلفن همراه وخطرات باور نکردنی که برای سلامت انسان ایجاد می کند!
  • ۱۰ شغلی که باعث اضافه‌وزن می‌شوند
  • خواص شگفت انگیزی که در دانه های مفید نمک نهفته است
  • بسته‌بندی فست‌فود‌ها خطرناک‌تر از خود فست‌فود
  • افزایش احتمال گرفتگی عروق مردان میانسال با این نوع ورزش
  • غذایی مناسب برای رفع کمبود آهن در بدن
  • یک دقیقه وقت بگذارید و زندگی خود را تغییر بدهید
  • تصاویر شیر صحرا و فرمانده نیروهای نافذ اسدالله که دیروز به شهادت رسید
  • سرطان و معجزه ویتامین D
  • همه چیز درباره‌ی آقای دوربینی+عکس
  • این دانه معجزه می کند
  • تغذیه دانش آموزان باید چگونه باشد؟
  • آشنایی با طرز تهیه ۱۰ نوشیدنی مخصوص فصل پاییز
  • آیا می دانید درون گوشت فست‌فودها چیست؟
  • بدبخت ترین نخست وزیر کیست؟+عکس
  • ببینید/آتش خشم پرسپولیسی ها از قضاوت ناجوانمردانه
  • اعتراف سعودی ها به ناداوری+عکس
  • همسری که ترامپ برای دخترش ایوانکا می‌پسندید! + عکس
  • پوستر تبلیغاتی داعش برای تهدید جام جهانی 2018 + عکس
  • چالش های فیسبوکی، تهدیدی برای سلامت کودکان
  • کی نباید ورزش کنیم؟
  • ۸ دلیل عمده خشکی و خارش فصلی پوست و راهکارهایی برای رفع آن‌ها
  • خدمات گسترده وزارت بهداشت به زوار اربعین در ایران و عراق