title
کد خبر: 60211
00
 راه‌های جلب محبت و تحکیم دوستی پروردگار

محبت بروز و ظهور می‌خواهد؛ ظرفی می‌خواهد که خودش را در آن نشان بدهد؛ چنانچه بخواهیم این محبت خدا در دل ما ایجاد شود و افزایش پیدا کند، باید برای آن خرج کنیم.

به گزارش بهداشت نیوز، در دعا داریم که پیغمبر اسلام(ص) فرمود: «اللهم انی اسئلک حُبَّک» خدایا به من حبّ خودت را بده، «و حبَّ من یُحِبُّک» و محبت آن‌هایی که تو را دوست دارند. «و العمل الذی» یکی هم حُبّ آن عملی که مرا به محبت تو می‌رساند. در روایت داریم «هَلِ الدِّینُ إِلا الْحُبُ‏ وَ الْبُغْضُ‏» (تفسیر فرات کوفی، ص. ۴۲۸) دین چیزی جز دوست داشتن و بغض نیست.
 
خدا ما را دوست دارد. ما هم باید خدا را دوست داشته باشیم. با این دوستی خدا که خدا را حکیم می‌دانیم، عالم می‌دانیم. «السّلام‏، المؤمن‏، المهیمن، العزیز، الجبّار، الشافی، الوافی، الکافی» در دعای جوشن می‌خوانیم. ما خدایی را دوست داریم که منشأ همه فضایل و خوبی‌هاست. این خوبی‌ها در دعای جوشن کاملاً مشهود است. ستار العیوب هست. غفار الذنوب هست. ما وقتی می‌گوییم: خدا را دوست داریم، این محبت خدا را چگونه در زندگی‌مان ایجاد کنیم؟ جنابعالی بنده را دوست دارید. نه یک پیامک بزنید، نه تماس بگیرید. نه دعوت کنید، این دوستی خشک و خالی است. فقط حرفش را می‌زنید. «لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ‏» (صف/۲)

محبت بروز می‌خواهد، محبت ظهور می‌خواهد. ظرفی می‌خواهد خودش را در آن نشان بدهد. چنانچه بخواهیم این محبت خدا در دل ما ایجاد شود، این محبت بیاید و ایجاد شود و افزایش پیدا کند، باید خرج کنیم. این موارد شامل معرفت؛ «من عرف الله أحبه» هر چیزی را انسان بشناسد، محبت برایش پیدا می‌شود. یاد نعمت، خدا به حضرت موسی فرمود: مرا نزد مردم محبوب کن. خدایا چه کنم؟ خطاب شد «اذکر لهم‏ نعمائی‏» نعمت‌های مرا برای مردم بگو. اگر مردم نعمت‌ها را بدانند، خود به خود علاقه‌مند می‌شوند.
 
سومین راه کسب محبت خدا اهمیت به واجبات است. روی آوردن به صفات الهی محبت می‌آورد. چه کنیم محبت الهی سراغ ما بیاید و خدا ما را دوست داشته باشد و ما خدا را دوست داشته باشیم؟ «مَنْ أَکْثَرَ ذِکْرَ الْمَوْتِ‏ أَحَبَّهُ‏ اللَّهُ‏» (کافی، ج. ۲، ص. ۱۲۲) کسی که یاد مرگ کند، خدا دوستش دارد و محبت خدا در دلش می‌آید. ششمین راه کسب محبت الهی پرهیز است آن چیز‌هایی است که خدا مبغوض می‌دارد- هفتمین راه محبت یاد خداست. روایت دارد که یکی از عواملی که محبت خدا را ایجاد می‌کند خدمت به مردم است.
 
در روایت دارد برای کسب محبت الهی عشق به کسانی که خیلی خدا را دوست دارند، عشق به اولیای خدا و پیامبر و ائمه اطهار و مؤمنین و علما، محبت می‌آورد. دهمین راه کسب محبت الهی اهمیت به قرآن و دعاست. من خیلی تأسف می‌کنم که بعضی از جوان‌ها ما، ماه به ماه لای قرآن را باز نمی‌کنند. امام رضا روزی ده جزء قرآن می‌خواندند. فرمود: اگر کسی روزی پنجاه آیه بعد از تعقیبات نماز صبح بخواند، دیگر از غافلین نیست. این ده راه ساده کسب محبت الهی است. اگر این محبت انجام شد، از آن طرف خداوند ده‎ها و صد‌ها برابر در زندگی ما الطاف و رحمتش را ایجاد می‌کند.

 

منبع: ایکنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز