title
کد خبر: 60224
00
یونیت‌های دندانپزشکی‌ که خاک می‌خورد

مدیرعامل مؤسسه جهادی زندگی خوب از عدم همکاری دو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و البرز گلایه کرد و نسبت به رفتارهای تبعیض‌گونه وزارت بهداشت با موسسات خیریه انتقاد کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، حسین بابازاده مقدم با گلایه از عدم همکاری برخی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با خیریه‌های سلامت از جمله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: مثلاً مؤسسه جهادی زندگی خوب به فراخور فعالیت‌های خود نیاز مبرمی به یونیت‌های سیار دندانپزشکی دارد درحالیکه به گفته دندانپزشکانی که با این موسسه همکاری می‌کنند، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالغ بر 10 یونیت دندانپزشکی سیار دارد که نه به موسسات خیریه امانت می‌دهد و نه از آنها استفاده می‌کند و این یونیت‌ها در حال خاک خوردن هستند.

مدیرعامل مؤسسه جهادی زندگی خوب با اشاره به اینکه از این جنس عدم همکاری با موسسات خیریه را نیز با دانشگاه علوم پزشکی البرز مواجه هستیم، ادامه داد: متاسفانه این دانشگاهها از جمله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موافقت خود برای به امانت دادن یونیت‌های سیار دندانپزشکی را موکول به تایید وزارت بهداشت می‌کند و با این کار همچنان فرصت خدمت به محرومان گرفته می‌شود.

بابازاده مقدم با انتقاد از برخورد تبعیض‌گونه وزارت بهداشت با موسسات خیریه به نمونه ای از این تبعیضات پرداخت و گفت: مثلاً در مراسمی که برای تقدیر از موسسات خیریه در اواخر سال 96 برگزار شد، شاهد بودیم که 10 موسسه مورد تقدیر قرار گرفتند که نیمی از آنها برای وزارت بهداشت و متولیان آن بود و دو سه موسسه دیگر نیز وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی بودند، و حال چنین برخوردهایی باعث بی‌انگیزگی موسسات خیریه می‌شود.

وی عنوان کرد: درحالیکه با رابط معاون اجتماعی وزارت بهداشت نیز این دغدغه‌ها مطرح شد ولی نتیجه‌ای حاصل نشد، البته مقصود ما این نیست که نهادهای حاکمیتی بیایند و خرج ما را بدهند ولی در قانون قید شده است که نهادهای رسمی و حاکمیتی نظام باید به مؤسسات و خیریه‌ها که بازوان دولت و نظام هستند کمک کنند.

عملکرد نهادهای حمایتی ناامیدکننده است/ دریغ از یک سبدکالا؛ یک سؤال مهم مردم

همچنین مدیرعامل مؤسسه جهادی زندگی خوب نیز چندی قبل در مصاحبه دیگری نیز با گلایه از نهادهای حاکمیتی همچون کمیته امداد که حتی به خیریه‌هایی که به مددجویان همین نهاد کمک می‌کند یاری نمی‌رساند و فقط وعده می‌دهد، گفته بود برای مردم این سؤال مطرح است؛ چرا کمک‌های مردمی فقط در اختیار چند نهاد است؟

بابازاده مقدم با گلایه از نهادهای حاکمیتی که وظیفه خود را در قبال مردم و نمایندگان آنها در حوزه‌های خیریه انجام نمی‌دهند، اظهار داشت: مؤسسه جهادی زندگی خوب در حدود دو سال است که در مناطق محروم و حاشیه‌نشین دو استان البرز و تهران، خدمات متعدد پزشکی، دندانپزشکی، سرپرستی دانش‌آموزان محروم، تهیه کالا و اقلام خوراکی، پوشاک و ... را به‌صورت داوطلبانه و رایگان انجام می‌دهد ولی دریغ از نهادهای رسمی و حاکمیتی کشور که حتی یک ریال کمک کنند.

وی ادامه داد: البته مقصود ما این نیست که نهادهای حاکمیتی بیایند و خرج ما را بدهند ولی در قانون قید شده است که نهادهای رسمی و حاکمیتی نظام باید به مؤسسات و خیریه‌ها که بازوان دولت و نظام هستند کمک کنند، درحالیکه از طرفی همین مردم از ما سؤال می‌کنند که چرا ما از حمایت‌های نهادهای حاکمیتی استفاده نمی‌کنیم تا بتوانیم به نیازمندان بیشتر کمک کنیم و این جای گلایه دارد کمک‌های مردمی، فقط در اختیار چند نهاد قرار گیرد که به وظایف خود نیز به‌طور کامل عمل نمی‌کنند.

مدیرعامل مؤسسه جهادی زندگی خوب با بیان اینکه "در این دو سال با کمک 110 تا 120 فعال، خیر و داوطلبان مؤسسه توانستیم بالغ بر 47 هزار نفر خدمت سلامت‌محور و مددجویی ارائه کنیم"، افزود: مثلاً کمیته امداد به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی در طول این مدت فقط به ما وعده داد، درحالی که بیشتر نیازمندانی که مؤسسه جهادی زندگی خوب به آنها کمک می‌کند از همین مددجویان کمیته امداد بوده و یا کمیته امداد معتقد است باید به این افراد کمک کرد.

بابازاده مقدم با گلایه از نهادهای حاکمیتی نظام که به‌خلاف انتظارات قانونی و مردمی آن‌طور که باید و شاید یاری‌رسان نیازمندان و مؤسسات خیریه نیستند، ادامه داد: چندی قبل کمیته امداد، قول تأمین و تهیه سبد کالا به این مؤسسه داد که در نهایت کل این کمک مالی در حدود 10 میلیون تومان می‌شد ولی دریغ از یک ریال کمک این نهاد حاکمیتی؛ و در نهایت با کمک خیرین و داوطلبان این مؤسسه؛ خودمان به‌طور مستقل برای 270 خانوار سبد کالا تهیه کردیم.

وی همچنین با خلف وعده کمیته امداد در تهیه و تجهیز تعدادی کلینیک سیار دندانپزشکی عنوان کرد: در نهایت این وعده‌ها به هیچ ختم شد و واقعاً جای تأسف است که ما باید با این بی‌تفاوتی نهادهای حاکمیتی مواجه شویم.

مدیرعامل مؤسسه جهادی زندگی خوب در ادامه با ابراز اینکه البته بین تمام نهادهای حاکمیتی، فقط بنیاد برکت دو بار کمک 10میلیونی به این مؤسسه کرده است، تصریح کرد: این در حالی است که این کمک‌ها در قبال فعالیت‌های مؤسسه جهادی زندگی خوب، یک‌دویستم است، با وجود این، ما از این عملکرد نهادهای حاکمیتی ناامید نمی‌شویم و به کار خود ادامه می‌دهیم.

بابازاده مقدم راجع به دیگر فعالیت‌های مؤسسه جهادی زندگی خوب خاطرنشان کرد: مثلاً در این دو سال فعالیت، 110 دانش‌آموز را تحت پوشش مؤسسه از منظر پوشاک، لوازم درسی، کتا‌بهای آموزشی و مشاوره قرار دادیم، همچنین در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه یک پیش‌دبستانی با 40 بچه نیز تحت پوشش مؤسسه جهادی زندگی خوب است.

 

منبع: تسنیم

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز