title
کد خبر: 60237
00
مهمترین توصیه اسلام حفظ حرمت بیمار است

در همایش جشن پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران بر شغل پرستاری به عنوان یکی از راه‌ها‌ی رسیدن به اهداف متعالی انسانی تأکید و عنوان شد که مهمترین توصیه اسلام حفظ حرمت بیمار است.

به گزارش بهداشت نیوز، علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  با اشاره به اهمیت شغل پرستاری اظهار کرد: اگر بخواهیم جایگاه پرستاری را نگاه کنیم باید آن را یکی از مهمترین حلقه‌‌های زنجیره درمان به شمار آورد.

وی افزود: گروه‌های پرستاری به دلیل اینکه مهمترین قسمت درمان بر عهده آنها است، مهمترین حلقه نظام سلامت هستند.

جعفریان گفت: در سال گذشته ۱۱۰۰ پرستار به دانشگاه علوم پزشکی اضافه شدند علیرغم این، ما در بخش‌هایی که تازه احداث می‌شوند، همچنان نیاز به پرستار داریم.

وی همچنین به موضوع پوشش حرفه‌ای پرستاران در بیمارستا‌نها اشاره کرد و گفت: پرستار‌ها از سایر گروه‌های درمانی جلوتر هستند، امیدواریم در اورژانس‌ها توسعه پوشش حرفه‌ای و عمل به تعهدهای حرفه‌ای عملی شود.

وسکویی افزود: این خیلی ارزشمند است که ما تعداد زیادی پرستار ناب داشته باشیم؛ از آن سو امیدواریم افرادی که در اقلیت بوده و ایده آل نیستند نیز با الگو قرار دادن افراد ناب، به وضعیت مطلوبی برسند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: سیاست گذاری ما بر این است که بسیاری از کارها را تمایل داریم فی البداهه انجام دهیم، یکی از این موارد بحث سنجش و رعایت حریم پوششی پرستاران و بیماران در بخش‌ها است.

وی با بیان اینکه ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم، عنوان کرد: بالاتر از آن ما یک انسان هستیم و با انسان‌ها سر و کار داریم؛ این یک برنامه‌ای است که در سال‌های گذشته آن را شروع کرده و امیدواریم امسال به سرانجام برسانیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: یکی از برنامه‌های این دانشگاه طراحی لباس مناسب و برگرفته از سنت‌های اسلامی برای پرستاران بوده چرا که دیدگاه ما حفظ حرمت این شغل است.

وسکویی ادامه داد: همچنین از دیگر برنامه‌های ما بحث تعهد، اخلاق و حفظ حرمت انسان‌ها و بیماران است.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: از دیدگاه اسلامی بیماران حرمت داشته و ما باید وکیل مدافع آنها باشیم، این یک ضرورت است؛ ما باید مراقبتی را ارائه دهیم که شرمنده دین، ایمان و خداوند نباشیم.

وی با اشاره به حدیث نبوی «من برای تکوین مکارم اخلاقی مبعوث شده‌ام» یادآور شد: پرستاران با اعمال خود دارای درجات بالایی از مکارم اخلاقی هستند.

گزارش ایکنا حاکی است، نیکزاد عیسی زاده، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز طی سخنانی به روشن کردن مفهوم اسلام ناب پرداخت و اظهار کرد: قرآن در آیات مختلفی راه‌های رسیدن به مفهوم ناب را برای ما مشخص کرده است. قرآن می‌خواهد انسان ناب شود لذا لازم است کمی از سطح و عرض این زندگی پائین آمده و در طول، حرکت کنیم.

عیسی زاده تصریح کرد: بعضی از شغل‌ها و کارها مقدمه برای رسیدن به تعالی است اما بعضی از شغل‌ها خود هدف بوده و اصطلاحا متعالی هستند چراکه به انسانیت می‌رسند.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به یکی از گفته‌های روحانی فقید و مبارز انقلاب اسلامی آیت الله مشکینی عنوان کرد: مرحوم آقای مشکینی با آن همه عبادت و سجایای اخلاقی که داشت یک بار گفته بود من حاضر هستم تمامی اعمال و عبادت خود را داده تا یک شب پرستاری کنم. این هنر خدمت به خلق عبادتی است بالاتر از تمامی عبادت‌ها که انسان می‌تواند در راه آن خود را ناب کند.

عیسی زاده یادآور شد: علامه مجلسی در بحارالانوار از قول امام صادق(ع) نقل می‌کند «حضرت یوسف(ع) اگر به آن مقام والای الهی رسید به این دلیل بود که در طول دوران زندان خود از ضعیفان مراقبت می‌کرد. خداوند به همین دلیل آن مقام را به او اعطا کرد».
وی خطاب به پرستاران اظهار کرد: در زمان خلوت و خدمت به بیمار دعا کنید چرا که این زمانی است که دعای همه شما مستجاب می‌شود.

 

منبع: ایکنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز