title
کد خبر: 60240
00
فوت و فن طب سنتی برای تهیه بهترین نوشیدنی‌ها

انواع بسیاری شربت طبیعی وجود دارد که به راحتی می توان آنها را از لحاظ طعم و خاصیت جایگزین نوشیدنی‌های صنعتی کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، در زمان های خاص از جمله همراه غذا، بلافاصله بعد از غذا، در حین خواب نیمه شب، صبح ناشتا، بعد از ورزش، داخل حمام گرم، بلافاصله بعد از حمام و بعد از نزدیکی، محدودیت خوردن آب وجود دارد. هرچه آب یخ تر باشد، ضررش بیشتر است. اگر فردی نیمه شب بیدار شد و تمایل به نوشیدن آب داشت و مزاج او گرم و تر بود آب و سکنجبین، اگر مزاجش گرم و خشک بود آب انار ترش و شیرین و آب سیب، اگر مزاجش سرد و خشک بود آب و عسل و اگر سرد و خشک بود دارچین مصرف کند.

توصیه می شود که در نیمه شب آب نوشیده نشود مگر اینکه فرد از تشنگی حقیقی دچار بی خوابی شود و از حداقل مایعات برای رفع نیاز استفاده کند.

برای پیشگیری از عطش شربت خاکشیر و شربت بارهنگ استفاده یا از تخم ریحان و آبلیمو عسل نوشیدنی تهیه کنید. به جای استفاده از نوشابه از یک نوع سکنجبین نعنایی یا منعنع که با ۴ لیوان آب به همراه ۴ لیوان عسل،۴ لیوان شکر، یک لیوان سرکه و دویست گرم نعنا تهیه می شود، استفاده کنید. برای تهیه این نوشیدنی آب و شکر حرارت می داده و در حین حرارت نعناهایی که با نخ بسته ایم را داخل محلول میگذاریم تا قوام پیدا کند، سپس شعله را خاموش کرده و نعناها را جدا می‌کنیم، سرکه را اضافه کرده و به اندازه چند دقیقه میگذاریم تا بجوشد.

شربت سکنجبین به یا سفرجلی برای رفع عطش بسیار مفید است. برای تهیه این شربت آب به را به مقدار ۴ لیوان با آبمیوه گیری میگیریم یا ۴ لیوان به خرد شده را با ۶ لیوان آب و به میزان دلخواه شکر میجوشانیم و میگذاریم تا ۲ لیوان از آب آن بخار شود و به قوام کافی برسد بعد آن را صاف میکنیم و مورد مصرف قرار می‌دهیم. این نوشیدنی ضد صفرا بوده، برای کاهش عطش مفید و مقوی معده و کبد است.

نوشیدنی بعدی چای است. برخلاف آب خوردن،خوردن چای یک ساعت بعد از غذاهای سنگین، باعث بهبود جریان خون در عروق معده و در نتیجه کمک به هضم غذا می‌شود. به دلیل حرارت مزاجی که دارد اخلاط لزج را خارج می کند و بعد از هر فعالیت فکری و بدنی می توان از آن به عنوان ماده نشاط آور استفاده کرد. در افراد با مزاج سرد و تر موجب افزایش قوای جنسی می شود. چای موجب ترشح عرق و ادرار شده که به دفع مواد زائد کمک می کند. به ترتیب بهترین چای؛ چای سفید، سپس چای سبز و بعد چای سیاه است.

برای دم کردن چای آب را میگذاریم تا جوش بیاید و یک پنجم آن بخار شود، بعد به ازای هر نیم لیتر ۳ تا ۵ گرم چای خشک اضافه می کنیم و روی آن را با یک دستمال حوله ای می پوشانیم و نیم ساعت صبر می کنیم تا دم بکشد. باید بدانیم مفهموم دم کشیدن حرارت مستقیم نیست و مدت دم کشیدن چای بستگی به دیر دم یا زود دم بودن آن هم دارد.

یکی از بهترین دمنوش ها، دمنوش زیره است. برای تهیه آن باید زیره را در قوری بریزیم و روی آن آب جوش بریزیم یا داخل لیوان بریزیم و روی آن نلبکی بذاریم که در اینجا هم منظور این است که نباید دمنوش را روی حرارت مستقیم قرار دهیم.

یکی دیگر از مایعات شیر است. شیر گاو بهترین نوع آن است. افرادی که مزاج سرد و تر دارند با مصرف شیر دچار نفخ، ترش کردن، سنگینی معده، سر و صدای زیاد معده و روده می شوند و باید شیر را همراه با عسل و گلاب مصرف کنند. برای کودکان شیربرنج مناسبترین غذا محسوب می شود زیرا موجب رشد، افزایش توان جسمی و ذهنی و بهبود وضعیت خواب می‌شود. در کل هر ماده غذایی که رطوبت بدن را بیشتر کند به بهبود وضعیت خواب کمک می کند.

شیر موجب لینت مزاج می شود و در افراد گرم مزاج قوای جنسی را زیاد می کند و در افراد سرد مزاج قوای جنسی را کم می کند. البته شیر برای افراد سرد و خشک مناسب است. نحوه صحیح جوشاندن شیر این است که باید یک چهارم حجم شیر آب به آن اضافه کنیم تا تبخیر شود.

نوشیدنی مزاج گرم و خشک و گرم و تر ماء الشعیر یا آب جو است که نحوه تهیه آن به این صورت است که مقداری جو با ده برابر حجم خودش آب خیس کرده، سپس حرارت می‌دهیم، به محض شکفته شدن جوها، آن ها را از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم بعد صاف می کنیم و آن را گرم مصرف می کنیم. این نوشیدنی در تسکین تشنگی مناسب است و مواد نامناسب را از بدن خارج می کند.

برای تهیه شربت شیره زرشک مقداری زرشک را با ۴ برابر خودش آب، می‌جوشانیم، نیم ساعت صاف می‌کنیم و بعد مجدد مایع را می گذاریم بجوشد تا به یک سوم برسد.

برای تهیه شربت نارنج مقدار ۴۰۰ گرم از نارنج را با ۲۵۰ گرم شکر به صورت ملایم روی حرارت میجوشانیم تا به قوام بیاید بعد از روی حرارت بر میداریم و آب میریزیم و مصرف می کنیم. این شربت موجب تقویت قلب و مغز و رفع عطش می‌شود. شربت بالنگ نیز به همین روش تهیه می شود و همین خاصیت ها را دارد.

اگر آبلیمو تازه را صاف کنیم، با مقداری آب، لیمو را حرارت داده تا بجوشد و به قوام برسد، شربت آبلیمویی طبیعی خواهیم داشت.

برای تهیه شربت تخم خرفه، این ماده را نیم کوب کرده در دوغ میریزیم مدتی روی حرارت غیر مستقیم میگذاریم تا خشک شود و دوباره دوغ اضافه می کنیم و می گذاریم تا خشک شود. این کار را ۳ الی ۷ بار انجام می‌دهیم و در آخر آن را در نوشیدنی و یا در غذا مصرف می کنیم.

برای تهیه آب سیب یا شربت سیب، مقداری سیب را به همراه آب روی شعله می‌گذاریم تا نصف آب بخار شود، بعد آن را صاف می کنیم و در طول شب روی شعله ملایم نگه می داریم تا غلیظ شود. آن را در ظرف شیشه ای می‌گذاریم و برای هر سه کیلو گرم آب سیب،۴۵۰ گرم شکر را حرارت می دهیم و مصرف می کنیم.

برای تهیه شربت گاو زبان یا بادرنجبویه به میزان مساوی از آن ها بر میداریم و ۴۰ برابر حجم آن ها آب ریخته و میگذاریم جوش بیاید و آن را صاف، به آن بیدمشک و گلاب و قند اضافه می کنیم و سپس دوباره حرارت می دهیم، زمانی به قوام رسید زعفران و گلاب اضافه می کنیم و درصورتی که کامل به قوام آمد آن را مصرف می کنیم.

 

منبع: طبیب من


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز