title
کد خبر: 60243
00
 هنگام صبر چه اتفاقی در جسم رخ می دهد

رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت : تلاش کردیم به دنبال اسباب ها بگردیم تا ببینیم چه اتفاق می افتد وقتی خداوند می فرماید شما از صبر سود می بریدو به دنبال این رفتیم که در هنگام صبر و توکل چه اتفاقی در جسم رخ می دهد و چگونه این دو مقوله به انسان سود می رساند.

به گزارش بهداشت نیوز،  محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عترت و سلامت به بیان تحقیقات صورت گرفته با موضوع «ژنتیک از منظر قرآن کریم» پرداخت و عنوان کرد: اثر معنویت در بیولوژی انسان مسئله ای بود که مطالعه در خصوص ان در سایر کشورهای اغاز شد.

وی تصریح کرد: این فرضیه که هر آنچه که به عنوان معنا و معنویت می شناسیم یک بازتاب جسمانی دارد، مسئله ای بود که مورد توجه قرار گرفت و این سؤال برای ما مطرح شد که اگر به عنوان مثال یک صلوات جانانه بفرستیم چه بازتابی در ژنتیک انسان ایجاد خواهد کرد.

این فوق تخصص جراحی غدد و سرطان با اشاره به اینکه مباحثی دینی و معنوی مانند صبر و توکل و تأثیر انها در بیولوژیک و ژنتیک انسان سؤال های ما بود که می خواستیم بدانیم در زمان تجربه این مسائل معنوی جه اتفاقی در بدن انسان می افتد.

وی با اشاره به اینکه سال دوهزار میلادی سال تحول سلامت از بعد جسمانی به بعد روانی است، اظهار کرد: زبان بیولوژی زبان ملموسی دارد و می توان از طریق آن با جهان ارتباط برقرار کرد و یافته های علمی را با جهان در ارتباط گذاشت. بر همین اساس تلاش کردیم به دنبال اسباب ها بگردیم تا ببینیم چه اتفاق می افتد وقتی خداوند می فرماید شما از صبر سود می بریدو به دنبال این رفتیم که در هنگام صبر و توکل چه اتفاقی در جسم رخ می دهد و چگونه این دو مقوله به انسان سود می رساند.

این پزشک و محقق کشورمان افزود: زمانی که ما کارهای تحقیقاتی را بر روی بیماران سرطانی اغاز کردیم در ابتدا با تدافع ها و مخالفت هایی مواجه شدیم ولی اتفاقات مهی رخ داد. بزرگ ترین ظلم روانشناسی به سلامت انسان این است که ۱۰۰ سال علم معنا را در سلامت انسان نادیده گرفت در حالی که از روزی که بشر به دنیا امده سلامت محوریش با معنا همراه بوده است، اما کم کم این معنا گرایی با شارلاتانیزم مخلوط شد و روانشناسان این زحمت را به خود نداند که این دو مقوله را از هم جدا کنند.

وی ادامه داد: تحقیقات زیادی در دنیا در خصوص تأثیر دین و سلامت مطرح شده است اما امار این تحقیقات از سال دو هزار به یکباره به شدت افزایش یافت. ما برای اغاز تحقیقات خود اول این تحقیقات را آنالیز کردیم و متوجه شدیم که ۱۰ درصد این تحقیقات توسط مسلمانان نوشته شده بود و صفر درصد این تحقیقات با پشتوانه شیعه کار شده است یعنی هیچ شیعه ای در این خصوص کار نکرده بود.

اکبری عنوان کرد: آن روز این پرچم را بلند و شروع کردیم به انتشار مقاله در این خصوص و سعی شد مقاله ها به زبان انگلیسی باشد و بحث هایی از قبیل دعا و معنویت در بهبود بیماری ها و مصداق های مهمی که در احادیث داشتیم از منظر بیولوژیک بررسی شد.

وی همچنین گفت: در بیماران مبتلا به سرطان مسائل روانی بیشتر از مسائل جسمی بر روند بیماری تأثیرگذار است اما سنجش و استاندارد کردن مسائلی مانندذ توکل، گذشت، مهربانی و ایثار سخت ترین کار ما بود که به لطف ائمه(ع) آسان شد. اگر این مفاهیم را استاندارد نمی کردیم نمی توانستیم نتایج را به صورت علمی به جهان ارائه دهیم. طرح های جدیدی نیز در این زمینه در دست اجرا است از جمله با محققان آمریکایی در حال انجام پژوهشی هستیم که در ان بیماران انها برای بیماران ما و بیماران ما برای بیماران آنها دعا کنند تا نتایج را با هم بررسی کنیم.

این محقق کشورمان افزود: در خصوص صبر بیش از ۱۵ مقاله منتشر کردیم. همچنین با بررسی سطح کورتیزول در افرادی که دعا می کردند به نتیجه تأثیر توکل و دعا بر کاهش اضطراب دست یافتیم. هیچ دارویی در جهان نیست که بتواند به اندازه دعا و توکل سطح استرس را کاهش دهد. در اصل می توانیم بگوییم حتی ژن معنویت را نیز کشف کردیم. یعنی عوامل معنوی مؤثر در تغییر بیان ژن را کشف کرده ایم و اگر بتوانیم اینها را به بیماران یاد دهیم تأثیر زیادی بر سلامتی آنها دارد.

وی با تأکید بر اینکه از منظر عملی و بیولوژکی اثبات کرده ایم که دعا برای دیگران بر سلامت انسان تأثیر بیشتری دارد، افزود: معنویت حتی استیج بیماری را تغییر می دهد . یعنی افرادی که معنا گرا هستند حتی وقتی سرطان می گیرند بیماری انها قابل درمان تر است و آخرین کاری که در حال انجام داریم پژوهش بر روی هورمن عشق اجتماعی است. در روابط اجتماعی oxytocin اکسیتوسن موجب لذت اجتماعی می شود اما این لذت در هر نوع اجتماعی(حلال یا حرام) ایجاد می شود که ما در حال تحقیق بر روی ان هستیم و امیدواریم در دو سال اینده به شما گزارش می دهیم که لذت حلال با حرام چه مباحث و تفاوت هایی دارد.

 

منبع: ایکنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز