title
کد خبر: 60284
00
تولید مینی کلیه های دارای عملکرد در شرایط آزمایشگاهی

محققان موسسه پژوهشی کودکان Murdoch در دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه لیدن هلند گام مهمی به سمت ساختن کلیه انسانی دارای عملکرد از سلول های بنیادی برداشته اند و امیدوارند دستاوردشان روزی منجر به درمان بیماری های کلیوی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان موسسه پژوهشی کودکان Murdoch در دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه لیدن هلند گام مهمی به سمت ساختن کلیه انسانی دارای عملکرد از سلول های بنیادی برداشته اند و امیدوارند دستاوردشان روزی منجر به درمان بیماری های کلیوی شود.

 

در این مطالعه از سلول های بنیادی انسانی برای تکوین کلیه های انسانی با بافت دارای عملکرد استفاده شده است. در این مطالعه محققین مینی کلیه هایی را در آزمایشگاه تولید کردند که دارای همه انواع سلول ها و ساختارهای موجود در کلیه واقعی بود، اما برای رسیدن به بلوغ کامل نیازمند متصل شدن به عروق خونی دارند.

 

در این مطالعه، محققان ارگانوئیدهای کلیوی مشتق از سلول های بنیادی را زیر لایه محافظ پیرامون کلیه موش های زنده پیوند کردند. آن ها توانستند با تولید این بافت ها از سلول های بنیادی ویرایش ژنی شده، جریان خون را در واحدهای فیلتراسیون ارگانوئیدهای کلیوی انسانی مشاهده کنند.

 

 با کمک نوعی سیستم ردیابی، ارتباطات بین عروق خونی موشی و بافت کلیوی انسان به خوبی مشخص شد. چهار هفته بعد از پیوند، مجاری کلیوی و عروق خونی شواهدی از بافت کلیوی بالغ تکوین یافته را نشان دادند. این حقیقت که محققین توانسته اند بافت کلیوی را از سلول های بنیادی انسانی تولید کنند و بعد از پیوند، این کلیه ها به بافت کلیوی بالغ تبدیل شده اند، گام مهمی به سمت ایجاد درمان های موثر برای بیماری های کلیوی محسوب می شود.

 

بیماری های کلیوی مزمن روز به روز در حال افزایش است و در کشوری مانند استرالیا سالانه بیش از یک میلیارد دلار صرف درمان مشکلات مربوط به بیماری های کلیوی می شود. برآورد می شود که تا سال 2020، از هر ده استرالیایی، یک نفر به بیماری های کلیوی مزمن مبتلا شود ولی تنها 25% آن ها قادر خواهند بود که تحت پیوند کلیه قرار گیرند. با این که هنوز مسیری طولانی برای تولید بافت های بزرگ جهت استفاده در درمان باقی است اما همان طور که گفته شد، تولید مینی کلیه های دارای عملکرد در آزمایشگاه گام مهمی به سمت ایجاد درمان موثر برای بیماری های کلیوی محسوب می شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز