title
کد خبر: 60855
00
 جایگاه تحقیقات ژنتیکی و تشخیص بیماری‌ها در ایران

هر نقص مادرزادی یا بیماری فامیلی در گذشته به عامل‌های خرافی مانند نفرین خالق و مخلوق ربط می‌دادند اما با پیشرفت علم پزشکی و ژنتیک انسانی ریشه تمام این جهل و خرافات در بین مردم از بین رفت و بسیاری از بیماری‌های ارثی و ژنتیکی، شناسایی و پیشگیری شدند.

به گزارش بهداشت نیوز، پروفسور داریوش فرهود بنیان گذارعلم ژنتیک ایران در این خصوص گفت: ژنتیک علم به توارث رسیدن صفت ها از والدین به فرزندان است. حال این صفت ها خلق و خوی یک شخص و خواه صفت‌های ظاهری (شاخص‌های ظاهری بدن) یا آمادگی و پذیرش بیماری‌ها و استعداد‌ها باشد. پذیرش بیماری‌ها نیز از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد. به عنوان مثال یک خانواده به راحتی در زمینه بیماری‌های ویروسی و خانواده دیگر در زمینه ابتلا به بیماری‌های عفونی استعداد دارد.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران افزود: درگذشته بیماری های ژنتیکی به راحتی قابل تشخیص و شناسایی نبود اما امروزه ما توانسته ایم به توانمندی‌هایی در تشخیص بیماری های ژنتیکی دست پیدا کنیم. این توانایی ها روز به روز در حال افزایش است. علاوه بر این درگذشته بیماری‌های عفونی مانند سل، وبا و حصبه شیوع داشت که امروزه با توجه به رعایت بهداشت فردی و عمومی در سطح جوامع مهار و ریشه کن شده است. در مقابل امروزه بیماری‌های غیر عفونی مانند MS شیوع پیدا کرده است که زمینه اصلی تحقیقات امروز جامعه پزشکی را تشکیل می دهد.

به گفته وی، هنوز علت اصلی بسیاری از بیماری ها شناخته نشده و دانشمندان در نیافته اند که آیا این بیماری ها منشا ژنتیکی دارند یا خیر. اوتیسم، بیش فعالی، کم بینایی و هوش از جمله مواردی است که محققان قصد دارند تاثیر ژن‌ها در بروز آنها را مورد بررسی قرار دهند.

این پژوهشگر حوزه ژنتیک، روان شناسی، انسان شناسی و اخلاق اظهار کرد: هم اکنون میزان دقت و صحت آزمایش‌های ژنتیکی در ایران قابل مقایسه با همه کشورهای پیشرفته دنیاست چون روش‌های به‌کارگیری این آزمایش‌ها دقیق و مولکولی است. همچنین نتایج آزمایش‌هایی که در کشورمان انجام می‌شود، در همه جای دنیا قابل قبول است. اصولا طب ایرانی و پزشکی در ایران در وضعیت خوب و آبرومندی است. به طور قطع ایران بهترین جایگاه از نظر تحقیقات ژنتیکی و تشخیص بیماری‌ها در خاورمیانه دارد.

وی بیان کرد:هم اکنون جایگاه ایران در ژنتیک انسانی و پزشکی  به خاطر سودآوری اش نسبتا رضایت بخش و از جایگاه خوبی برخوردار است ولی در ژنتیک گیاهی، مخصوصا حیوانی کار زیادی انجام نمی شود. ژنتیک انسانی به علت دایر شدن آزمایشگاه همراه با درآمد است و ایران به این دلیل جایگاه خوبی دارد و اکنون متخصصان ایرانی می توانند بسیاری از بیماری‌ها را از طریق مولکولی تعیین کنند اما هنوز بسیاری از آزمایش ها هنوز در ایران انجام نمی شود و نمونه های DNA ایرانی ها برای تشخیص به کشورهایی مانند آلمان، هلند، بلژیک، فرانسه، اسپانیا و دانمارک و حتی به چین، کره و هندوستان فرستاده می شود.

رتبه نخست ایران در منطقه

دکتر سید محمد اکرمی، رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران نیز در این زمینه گفت: ژنتیک پزشکی در کشور توانسته پلی میان مطالعات پایه و یافته‌های بالینی باشد که این امر نشان می‌دهد اگر پزشکان با متخصصان ژنتیک همکاری کنند یافته‌هایی مثمر ثمرتری خواهند داشت.

وی افزود: ایران در حوزه علم ژنتیک در منطقه اول است و خوشبختانه در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با تولید و چاپ مقاله های علمی در نشریه های معتبر دنیا نشان داده که نه‌تنها کمبودی در این زمینه نداریم بلکه جزو  کشورهای سرآمد محسوب می‌شود. 

وی تصریح کرد: امروز ایران در حوزه‌های مختلف ژنتیک مولکولی، گیاهی، جانوری، انسانی و پزشکی علم ژنتیک به بالندگی رسیده‌ و مقاله های علمی زیادی منتشر کرده است. همچنین در گذشته بیماری‌های ناشناخته مختلفی شناسایی می‌شدند اما خوشبختانه با پیشرفت علم ژنتیک تکلیف بسیاری از این بیماری‌ها مشخص شده است و امروز ما می‌توانیم بیماری‌های مختلف را تقسیم‌بندی کنیم و تعریف جدیدی از آن‌ها داشته باشیم که نشان دهنده پیشرفت ما در علم ژنتیک است.

وی عنوان کرد: پیش از پیروزی انقلاب تعداد زیادی از پزشکان خارجی در کشور حضور داشتند، اما پس از انقلاب اسلامی در هر استانی دانشگاه احداث شد و در زمینه پزشکی به خودکفایی رسیدیم و حتی اساتید ما در دانشگاه‌های خارجی نیز  تدریس می‌کنند.

رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران اضافه کرد: وزارت بهداشت حدود 20 سال گذشته به اهمیت علم ژنتیک پی برد و پس از آن حدود 60 نفر از اساتید به کشورهای خارجی رفتند تا دوره علم ژنتیک را بگذارنند و سپس در تمام دانشگاه علوم پزشکی کشور پراکنده شدند. اکنون نیز برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور PHD این رشته را ارائه می‌کنند.

 

منبع: سینا پرس

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز