title
کد خبر: 60968
00
 واکسنی برای درمان حساسیت به بادام زمینی

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود در حال تهیه واکسنی برای درمان مبتلایان به یکی از خطرناک‌ترین خوراکی‌ها که سبب آلرژی غذایی می‌شود، هستند.

به گزارش بهداشت نیوز: کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود در حال تهیه واکسنی برای درمان مبتلایان به آلرژی غذایی به بادام زمینی هستند.

 
حساسیت به بادام زمینی یکی از شایع‌ترین موارد حساسیت در دنیاست و برخی افراد حتی به بوی این دانه آجیل نیز حساسیت دارند؛ در برخی افراد حساسیت به بادام زمینی سبب التهاب، تورم، کهیر و دربرخی دیگر می‌تواند سبب شوک آنافلاکسی و بروز خطر مرگ شود.
 
تنها در انگلستان از هر صد نفر یک نفر دچار حساسیت به بادام زمینی است و باید در رژیم غذایی خود از این ماده استفاده نکند؛ حساسیت به بادام زمینی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد، به همین دلیل قوانینی برای جلوگیری از مصرف این دانه در مسافرت‌ها به ویژه سفر‌های هوایی نیز وجود دارد.
 
محققان نوعی واکسن تولید کرده اند که با تزریق آن خطر بروز حساسیت و حتی شوک آنافلاکسی در افراد متوقف و سبب نجات جان میلیون‌ها انسان می‌شود؛ آزمایش نمونه‌های اولیه این واکسن برروی موش‌های آزمایشگاهی موفقیت آمیز بوده و سیستم ایمنی بدن آن‌ها پس از مصرف بادام زمینی تحریک نشده است؛ این واکسن دارای توانایی کاهش حساسیت سیستم ایمنی بدن نسبت به بادام زمینی است.
 
 
حساسیت به بادام زمینی به اندازه‌ای خطرناک و جدی است که پزشکان به افراد مستعد حمله آلرژی به این دانه آجیل توصیه می‌کنند، به تمام اطرافیان خود درباره این مشکل اطلاع رسانی انجام دهند، همچنین داروی خود تزریق اپی پن (EpiPen) را همراه داشته باشند، البته تجویز و استفاده از دارو باید زیر نظر متخصص ایمونولوژی باشد و حتی پس از تزریق دارو و کاهش علامت‌ها، فرد باید به پزشک مراجعه کند.
 
آلرژی به بادام زمینی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن انسان به اشتباه سه پروتئین موجود در این ماده خوراکی به نام‌های (Ara h۱، Ara h۲ و Ara h۳) را تهدیدی برای سلامت بدن می‌داند و با تشرح هیستامین سعی در محافظت از فرد می‌کند.
 
ترشح هیستامین با عارضه هایی همچون تورم، التهاب، گرفتگی مسیر‌های تنفسی، اشک ریزی و مواردی از این دست همراه است؛ داروی خود تزریق اپی پن دارای ماده آدرنالین است و تنها درموارد ضروری و زمانی که جان شخص در معرض خطر است باید مورد استفاده قرارگیرد.
 
اکنون روش‌های درمانی زیادی برای کاهش حساسیت بدن به این ماده غذایی وجود دارد که حتی در مادران باردار نیز آزمایش می‌شود و کارشناسان امیدوار هستند بهبود در وضعیت بیماران و به ویژه خردسالان حاصل شود، زیرا بیشترین قربانیان حمله آلرژی را کودکان تشکیل می‌دهند، زیرا به دلیل سن و سال و دانش اندک کمتر قادربه نگهداری کامل از خود و پرهیز از مصرف خوراکی‌ها هستند.
 
نتیجه تحقیق درباره ساخت این واکسن و رفتارسیستم ایمنی بدن در برابر آن در مجله آلرژی وایمونولوژی بالینی (the Journal of Allergy and Clinical Immunology) به چاپ رسیده است.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز