title
کد خبر: 61281
00
سومین کاروان سلامت به سرپل ذهاب می‌رود

معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با تشریح برنامه‌های این سازمان در مناطق زلزله‌زده و اعزام سومین تیم کاروان سلامت به سرپل ذهاب از انجام طرح‌های معیشتی با همکاری فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر در مناطق زلزله‌زده خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز، مرتضی مرادی‌پور در مورد اعزام سومین تیم کاروان سلامت به مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار کرد: یک تیم پزشکی از استان همدان به سرپل ذهاب اعزام خواهد شد و در روزهای 30 و 31 خدمات پزشکی را ارائه می‌کنند ضمن اینکه از دو روز قبل از آن هم تیم‌های پتشیبانی در منطقه مستقر می‌شوند.

معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه پیش از این تیم‌هایی از استان گلستان و فارس در سرپل ذهاب و ثلاث حضور پیدا کردند، در مورد برنامه‌های سومین تیم کاروان سلامت گفت: ما تلاش می‌کنیم که رویکرد کارمان را به سمتی ببریم که کودکان و زنان را پوشش بدهیم. زیرا بر اساس گزارش‌هایی که از تیم‌های قبلی دریافت شده نیاز است که اولویت اصلی ما زنان و ‌مادران باردار و کودکان و خردسالان باشد. از همین رو در سومین حضور مکمل‌های غذایی را بیشتر مد نظر قرار خواهیم داد زیرا این مکمل‌ها مشمول بیمه نیستند و با توجه به مشکلات سوء تغذیه در منطقه نیاز است که به این مسئله توجه شود.

وی اضافه کرد: وقتی ما صحبت از سوء‌تغذیه می‌کنیم به معنی عدم تناسب بین ویتامین‌ها، مکمل‌ها و مواد غذایی است. ضمن اینکه با توجه به اینکه سرپل ذهاب و ثلاث جزو مناطق محروم هستند پیش از زلزله نیز این شرایط را داشتند و حالا آسیب‌های زلزله به این مسئله دامن زده و نیاز است تناسب ویتامین‌ها به خصوص در مادران و کودکان ایجاد شود. از همین رو کاروان‌های بعدی به این مسئله توجه دارند.

وی در مورد اینکه آیا از سایر پزشکان متخصص هم برای حضور در منطقه استفاده می‌شود یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه فعالیت ما داوطلب محور است اگر پزشکان و متخصصان در هر زمینه‌ای بخواهند حضور پیدا کنند از آنها بهره می‌بریم؛ اما در مجموع اولویت اصلی ما تمرکز بر چهار تخصص زنان، کودکان، روانپزشکی و روان‌شناسی است.

معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در مورد هزینه‌های طرح کاروان سلامت و محل تأمین این هزینه‌ها نیز گفت: آخرین تیمی که به مناطق رفت از استان فارس بود که این تیم حدود 24 میلیون دارو داشت و معادل همین هزینه‌ هم برای پشتیبانی صورت می‌گیرد. حدودا برآورد هزینه‌ای که برای هر کاروان انجام می‌شود چیزی در حدود 50 تا 60 میلیون تومان است که این مبلغ از بودجه عمومی جمعیت هلال احمر و کمک خیران تأمین می‌شود و منبع آن با کمک‌های نقدی مردم به زلزله‌زدگان کرمانشاه جدا است.

مرادی‌پور درباره برنامه‌های دیگر سازمان داوطلبان در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نیز گفت: برنامه‌های سازمان داوطلبان دو محور اصلی دارد. یکی سلامت محور و دیگری معیشت محور. در بحث معیشت تمرکز ما روی برقراری معاش مردم است و ذیل آن اقداماتی را مد نظر داریم که منجر به برقراری دوباره کار و اشتغال شود. این برنامه‌ها با همکاری فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر و سایر سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود. در گام اول 2 شهر و 10 روستا را به صورت پایلوت در نظر می‌گیریم و اقداماتی در راستای ایجاد اشتغال و بازگشت سریع‌تر ساکنان به زندگی انجام می‌دهیم و در گام‌های بعدی مناطق را توسعه خواهیم داد. در این بخش با همکاری فرمانداری سرپل ذهاب و ثلاث تلاش می‌کنیم تا روستاهایی که بیشترین جمعیت را دارند و بیشترین خسارت را دیده‌اند مد نظر قرار بدهیم.

وی در مورد توجه سازمان داوطلبان به هنرمندان و چهره‌های مطرح گفت: در دو محور فعالیت‌های سازمان داوطلبان، افرادی هستند که می‌توانند به طور تخصصی کمک کنند و همچنین افرادی هم هستند که به دلیل ارتباط با مردم می‌توانند باعث تشویق اذهان برای حضور در طرح‌ها خصوصا طرح‌های معیشت محور شوند. حضور چهره‌ها و بازیگران نقش به سزایی دارد و در حال شناسایی این ظرفیت‌ها هستیم تا بتوانیم به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.

مرادی پور افزود: در حال حاضر شناسایی این هنرمندان و تعامل با آنها را آغاز کرده‌ایم و خانه هنرمندان با همکاری بهمن دان در سازمان داوطلبان در حال شکل‌گیری است تا سایر هنرمندان هم جذب شوند. حضور این افراد در برنامه‌های ما به خصوص در بخش معیشتی می‌تواند کمک زیادی کند و این عزیزان می‌توانند با جایگاهی که در جامعه دارند ظرفیت مردم را در راستای کمبودهایی که وجود دارد جلب کنند.

معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه برنامه‌های معیشتی از کرمانشاه آغاز می‌شود گفت: هدف ما تنها کرمانشاه نیست و مناطق محروم دیگری هم داریم که باید به آنها توجه شود. در سال 97 تاکید ما بر روستاهای محروم است و تلاش می‌کنیم کاروان‌های سلامت و خیران را به این مناطق ببریم.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که در سال 97 در هر شهرستان یک روستای محروم را مشخص کنیم و با همکاری فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر تلاش کنیم زندگی مردم در هر کدام از این روستاها برگردد. بنابراین قرار نیست تنها فعالیت ما معطوف به توزیع سبد غذایی و چنین کارهایی باشد. بلکه تلاش داریم تا زندگی و معیشت اهالی به شرایط مناسب برسد.

مرادی پور در خاتمه افزود: این کار در حالی در برنامه‌های سازمان داوطلبان قرار دارد که در برنامه ششم توسعه کشور نیز ماده 77 بند الف توحه به سرمایه اجتماعی را جزو وظایف جمعیت هلال احمر دانسته و باید این سرمایه را شناسایی کنیم و از چهره‌ها و هنرمندان و خیران بهره ببریم.

 

منبع: ایسنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز