title
کد خبر: 61283
00
توجه به مسائل معنوی راهی  موثرو ارزان در پیشگیری از سرطان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به نقش معنویت در بهبود بیماری‌های مختلف آن را فاکتور مهم و ارزانی در پیشگیری از سرطان دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ۱۰ درصد سرطان توسط ژن‌ها منتقل می‌شوند عوامل محیطی را در این حوزه موثر دانست و اظهار کرد: ۹۰ درصد سرطان‌ها توسط اتفاقات محیطی ناشی می‌شود. تحقیقات چند سال اخیر که هر روز در رسانه‌های مختلف تکرار می‌شوند، ثابت می‌کند که عوامل ژنتیکی در سرطان دخیل نبوده بلکه تغییرات ژنتیکی که در طول سالیان مختلف توسط مواجهه با عوامل محیطی ایجاد می‌شود، در بروز سرطان مؤثر است.
وی افزود: بدن انسان سرطان را ایجاد می‌کند و این در صورتیست که با توجه به عدم ژنتیکی بودن آن تغییرات اپی ژنتیکی ایجاد می‌کند این تغییرات در همه سرطان‌ها صدق می‌کند.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان ۱۵ تا ۲۰ سال طول می‌کشد که تغییر اپی ژنتیکی در انسان به وجود آید.اگر ما برای تغییر محیط و اصلاح آن تلاش کنیم هم برای خود و هم برای نسل آیند کار کرده‌ایم.
وی تاکید کرد: بسیاری از این اتفاقات و تغییرات نمی‌تواند به دست مردم صورت گیرد بلکه حاکمیتی بوده و تنها حکومت است که می‌تواند زیرساخت‌هایی بسازد که این تغییرات مثبت رخ دهد.

تأثیر معنویت بر بیان ژنی بیماران
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در سال‌های گذشته ما اثر مسائل معنوی را در سبک زندگی نشان دادیم همین طور تاثیر معنویت در وضعیت بیوشیمی بدن اما بعدها جرات کرده و اثبات کرده‌ایم که معنویات بر بیان ژنی انسان تاثیرگذار بوده و آن را تغییر می‌دهند.

اکبری تاکید کرد: دقت نظر روی مسائل معنوی از فاکتور‌های موثر ارزان و فراگیر در پیشگیری از سرطان است که از مسائل جسمی کمتر نیست.

وی بیان کرد: توصیه‌هایی که دین ما می‌کند و ساختاری که اسلام و فقه اهل بیت(ع) در رابطه با معنویت و سبک زندگی دارد بزرگترین عاملی است که می‌توان از آن بهره گرفت.

اکبری در ادامه با انتقاد از سردامدار شدن تجارت در علم، عنوان کرد: تجارتی که در حوزه دارو می‌شود بلایی است که دامن علم را گرفته است، داروهای سرطان در بهترین شرایط حداکثر ۱۱ درصد تاثیر گذارند و اگر این را در برابر عوارض آن در نظر بگیریم قطعا تاثیرات منفی آنها بیشتر است.

پایین بودن ویتامین D در ایرانیان
وی با انتقاد از پائین بودن میزان ویتامینDدر ایرانیان عنوان کرد: مصرف ویتامین D در ایران ۴۰ درصد پائین‌تر از میزان استاندارد آن در جهان است. این در حالی که ایران کشور آفتابگیری است اما به دلیل آلودگی هوا احتمال جذب ویتامینDو تبدیل آن به ویتامینِDفعال پائین می‌آید.

هیچ چیزی مانند معنویت درمانی سلول را تغییر نمی‌دهد
وی در ادامه عنوان کرد: رشد سرطان در ایران مانند هیچ کشور دیگری نیست ما می‌دانیم که هیچ چیزی مانند معنویت درمانی سلول را تغییر نمی‌دهد لذا کشوری که معنا گراست باید در کنترل سرطان نیز قویتر باشد.
اکبری یادآورشد: حمایت‌های معنوی و شادی بخشیدن به بیماران سرطانی منجر می‌شود که بیمار احساس رضایت بخشی داشته و سرعت بهبودی در او افزایش پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: یکی از کارهای که در معنویت درمانی انجام می‌دهیم این است در آنها ایجاد رضایت کرده تا حمایت‌های اجتماعی را پذیرفته و از این طریق سیستم ایمنی خود را قوی کند.همچنین باید در معنویت درمانی این مسئله را در نظر داشته باشیم که نیت به قصد قربت الهی و منتج به عمل صالح شود.

 

 

منبع: ایکنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز