title
کد خبر: 61451
00
 کشف شیوه‌ای شگفت انگیز برای درمان سرطان+ تصاویر

روشی منحصربه فرد درآینده نه چندان دور جایگزین روش‌های درمانی پرهزینه و دارای عارضه برای مبتلایان به سرطان می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز: دانشمندان دانشگاه آدلاید به تازگی نوعی پروب فیبر نوری جستجوگر درابعاد تارموی انسان تولید کرده‌اند که می‌تواند وارد بخش‌های مختلف مغز شود و از آن عکس برداری کند.

 
این پروب همچنین می‌تواند دمای بخش‌های مختلف مغز را اندازه گیری کند و به این ترتیب می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره هایپرترمیا (hyperthermia)، روش درمانی با این شیوه و نیز اثر‌هایی که مصرف دارو و مواد مخدر بر مغز دارد دراختیار دانشمندان قراردهد.

 


کارشناسان اعتقاد دارند برخی مواد مخدر مانند اکستازی می‌توانند سبب بالا رفتن دما دربخش‌هایی از مغز و بروز آسیب غیر قابل جبران درآن شوند.

این پروب به دانشمندان اجازه می‌دهد تا درون مغز را رصد و آن را به منطقه آسیب دیده هدایت و دما را اندازه گیری کنند.

این پروب با قطربیرونی تنها ۱۳۰ میکرون اندازه‌ای مانند یک رشته تارموی انسان دارد و می‌تواند وارد عمیق‌ترین رگ‌های خونی شود و اطلاعات فیزیولوژیکی مورد نظر را استخراج کند.

 


روش هایپرترمیا یکی از روش‌های نوظهور در درمان سرطان با استفاده از حرارت دادن کلی یا جزئی به بدن انسان است که درنتیجه آن سلول‌های سرطانی نابود می‌شوند و دانشمندان امیدوار هستند استفاده از پروب بتواند بر کارایی این روش درمانی و جلوگیری از بروز عارضه‌های جانبی آن بیفزاید.

دانشمندان درمراحل بعدی درنظر دارند با ارتقای فناوری پروب امکان اندازه گیری PH خون، حجم اکسیژن وحتی تجمع چربی در مناطق مختلف بدن و مغز را اندازه گیری کنند.

تحقیق درباره این روش نوظهور تشخیص و اندازه گیری دمای مغز در مجله (Optics Letters) به چاپ رسیده است.

منبع: newatlas

باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز