یک پژوهشگر مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاهعلوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تأثیر معنویت در افزایش آستانه درد بیماران تصریح کرد: یک پزشک نمیتواند نسبت به باورها و اعتقادات بیمار بیتفاوت باشد.
به گزارش بهداشت نیوز، مسعود اسدی پژوهشگر مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود معنویت را در فرایند سلامت و بهبودی بیماران اثر بخش دانست و گفت: اعتقادات ماورایی که لزوما نگاه توحیدی هم ممکن است نباشد و باورها و اعتقادات مذهبی و دینی در فرایند سلامت بیمار اثر بخش است چنانکه آستانه تحمل درد را افزایش داده و مشارکت بیمار را در درمان بهتر میکند.
وی افزود: جامعه نمونه با معنویتهای بالا در تحقیقات پزشکی در مقایسه با جوامع نمونه با درصد پایین معنویت پاسخ به درمان متفاوتی دارند.
این پژوهشگر اخلاق پزشکی ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ سازمان بهداشت جهانیWHO در کنار ابعاد سهگانه جسمی، روانی و اجتماعی بعد معنویت را نیز به سلامت افزوده است. نگاه معنوی به سلامت که از جانب اسلام هم بسیار توصیه شده است، تنها به جسم بیمار نمیپردازد بلکه همزمان باورها و اعتقادات او را هم در نظر میگیرد. در واقع جسم هدف نیست بلکه ابزاری برای تعالی روح و روان است.
یک پزشک نمیتواند نسبت به باورها و اعتقادات بیمار بیتفاوت باشد
اسدی تأکید کرد: یک حکیم علم پزشکی نمیتواند نسبت به باورها و اعتقادات یک بیمار بیتفاوت باشد، جریان طب روحانی از زمان ذکریای رازی شروع و تا قرن گذشته همواره جریان مسلط طب بوده است اما در قرن اخیر مورد غفلت قرار گرفت که خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دوباره این جریان حرکتهای خود را آغاز کرده است.
زیرمیزی برخی از پزشکان از عدم وجود اخلاق حرفهای در آنان ناشی میشود
این پژوهشگر اخلاق پزشکی، بحثهایی که در جامعه از سوی بیماران به عنوان زیر میزی گرفتن پزشکان عنوان میشود را به عدم وجود اخلاق حرفهای در پزشکان مرتبط دانست و اظهار کرد: این پدیده که در زبان انگلیسی هم بدان fee splitting میگویند ناظر به همان بحث سهم خواهی است که از آدمهای غیر حرفهای سر میزند. این افراد اگرچه ممکن است به هیچ باور دینی اعتقاد نداشته باشد اما باید به حداقلهای حرفه خود باور داشته این رفتارها را دور از شأن انسانی و حرفه طبابت خود بدانند، در غیر این صورت باید از این حرفه حذف شوند.
اخلاق پزشکی به ابعاد کمی و کیفی پدیدههای غیر اخلاقی میپردازد
وی بیان داشت: اخلاق پزشکی که یک اخلاق کاربردی است به ابعاد کمی و کیفی این پدیده میپردازد و در این راستا راهکارهایی را جهت پیشگیری و به حداقل رساندن این پدیده مضموم در جامعه ارائه میدهد.
اسدی در پایان تاکید کرد: از آنجایی که نتوانستهایم تجمیع خوبی از منابع دینی در این خصوص استخراج کرده و سازوکار مناسبی برای آموزش دقیق و حرفهای به شاغلان پزشکی ارائه دهیم، این پدیده رواج پیدا کرده است. لذا نخست باید مبانی دینی خود را در این زمینه استخراج کرده و با آموزش پزشکان برای انجام وظایف درست خود و آموزش به مردم برای آگاهی از حق و حقوق خود اقدام کنیم تا بتوانیم این پدیده مضموم را کاهش دهیم.
منبع: ایکنا
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.