title
کد خبر: 62041
00
راه‌های تحقق حمایت از کالای ایرانی در حوزه سلامت

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) ضمن تشریح راه‌های تحقق حمایت از کالای ایرانی در حوزه سلامت، اصلاح سبک زندگی را موجب کاهش وابستگی به صنایع خارجی و حمایت از صنایع داخلی دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، داوود فرج زاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) به تشریح نحوه تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در حوزه سلامت پرداخت.وی تصریح کرد: در ارتباط با تغذیه و بهداشت درمان برای اینکه شعار حمایت از کالای ایرانی را تحقق بخشیده و از وابستگی‌ها کم کنیم نخست باید باور و روحیه جهادی برای آن را در تمامی نیرو‌های نظام سلامت به وجود آوریم این همان چیزی است که رهبری بر آن تأکید کردند.


فرج زاده بیان کرد: نخستین گام در حمایت از کالای ایرانی در حوزه تغذیه بوده و باید مواد غذایی را که در داخل تولید می‌شوند به تدریج وارد چرخه مصرف روزانه مردم کرده و آن را جایگزین مواد خارجی کنیم این کار نیاز به فرهنگسازی دارد.


وی افزود: جایگزین کردن محصولات داخلی مانند خرما یا کشمش به جای مواد قندی علاوه بر اینکه صنایع داخلی را تقویت می‌کند از بار مشکلات بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت که این سال‌ها مشکلات فراوانی را برای سلامت مردم به وجود آورده است می‌کاهد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، تصمیم برای تولید موادغذایی به ویژه مواد کشاورزی در مناطقی که آب وجود دارد باید درست مدیریت شود و از کشاورزی پر بازده که از منابع انرژی به ویژه آب کمتر بهره می‌برد باید استفاده کنیم.


وی بخش دیگر حمایت از کالای ایرانی را در صنعت درمان به ویژه حوزه دارو عنوان کرد و گفت: نخست باید پزشکان را آگاه و سپس تشویق کرد تا به سوی استفاده و تجویز دارو‌ها با منشأ گیاهی و یا دارو‌های داخلی سوق دهیم متأسفانه بسیاری از پزشکان ما از وجود این دارو‌ها بی‌اطلاع هستند که این درد بزرگی است؛ و باید سعی در درمان این درد داشته باشیم.


فرج زاده با بیان اینکه در هر زمان اولویت با سلامت فرد است عنوان کرد: نباید به بهانه حمایت از کالای داخلی سلامت مردم را در معرض تهدید قرار داد، گاه برخی از دارو‌های داخلی کیفیت یا تأثیر لازم را ندارند در این زمان استفاده از داروی خارجی بلااشکال است، اما باید توجه کرد که باید استاندارد داروی داخلی یا تجهیزات مصرفی را ارتقا داد.وی افزود: اگر به مصرف داروی گیاهی توصیه می‌کنیم به این دلیل است که عوارض آن پایین است از سوی دیگر مصرف آن موجب توسعه صنایع دیگر است.


فرج زاده تأکید کرد: باید کسانی را که از منابع داخلی برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی استفاده می‌کنند تشویق کرده و نیز تولیدکنندگان را مورد حمایت قرار دهیم و تسهیلاتی برای آن فراهم کنیم.



این استاد دانشگاه اصلاح سبک زندگی و رعایت بهداشت را دیگر جنبه حمایت از کالای ایرانی در حوزه سلامت دانست و گفت: تغییر سبک زندگی غلط علاوه بر اینکه سلامت را به ما ارازنی می‌دارد موجب می‌شود که مصرف دارو و در نتیجه وابستگی ما به صنایع خارجی کم شود.

 

منبع: ایکنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز