title
کد خبر: 62075
00
 بهترین زمان مصرف گلوتامین چه زمانی است

اگر پزشک به شما توصیه کرده که از مکمل گلوتامین استفاده کنید، قبل از آن این مطلب را بخوانید. ما به شما می گوییم بهترین زمان مصرف گلوتامین چه زمانی است و چطور باید آن را مصرف کنید.

به گزارش بهداشت نیوز: گلوتامین را می شناسید؟

به گزارش سایت الودکتر، گلوتامین را با نام ال گلوتامین ( L-Glutamine) هم می شناسیم. گلوتامین فراوان ترین آمینو اسید موجود در بدن است که حدود ۶۰% عضلات استخوانی (عضلاتی که به تاندون ها متصل و از آن طریق به استخوان متصل هستند) را تشکیل می دهد.بدن شما بطور طبیعی آن را تولید می کند. به همین خاطر جز آمینو اسید های غیر ضروری قرار می گیرد.البته گاهی اوقات همین آمینو اسید غیر ضروری، ضروری می شود!! به عنوان مثال در طول تمرینات پر شدت یا رقابت های پر فشار یا حتی در بعضی اختلالات گوارشی وجودش ضروری می شود.گلوتامین برای  بدن خیلی کارها می کند. اگر می خواهید سطح سلامتی خود را بالا ببرید بهتر است کمی گلوتامین را به وعده غذایی خود اضافه کنید.بله گلوتامین را می شود از طریق مواد غذایی دریافت کرد! موادی مثل: گوشت گاو، پنیر ریکوتا، ماست، مرغ، اسفناج، جعفری و کلم پیدا کنید.اما مهم نیست چه مقدار از این مواد غذایی را می خورید، بدن شما به مقدار کافی گلوتامین دریافت نمی کند! مخصوصاً اگر  در حال انجام تمرینات پر شدت هستید. به همین خاطر توصیه می شود از مکمل گلوتامین استفاده کنید.گلوتامین فقط برای ورزشکاران و بدنسازان نیست! افراد عادی نیز می توانند از این مکمل بهره مند بشوند. از همه باحال تر این است که قیمت این مکمل نسبت به سایر مکمل ها ارزان تر است.

 
گلوتامین چه فوایدی دارد؟

مهم ترین منفعت آن برای بدنسازان این است که می تواند به رشد عضلات آن ها کمک کند. گلوتامین جلوی شکسته شدن عضلات را با اثر ضد کاتابولیک (عضلهسوزی) خود می گیرد!بعد از یک تمرین سخت، سطح سلولی گلوتامین در بدن تا ۵۰% پایین می آید. وقتی این اتفاق می افتد بدن وارد شرایط عضلهسوزی می شود. در این زمان شما باید به بدن گلوتامین را برسانید. گلوتامین باعث افزایش هورمون رشد نیز می شود. هورمونی که در غده هیپوفیز تولید می شود و به سلول ها دستور می دهد تا باز تولید بشوند. گلوتامین باعث بهبود ریکاوری نیز می شود به این صورت که با افزایش آب رسانی به عضلات سبب می شود تا تعادل نیتروژن مثبت بشود و در عوض عضلات شما پس از یک تمرین سخت زودتر ریکاوری می شوند.

 
بهترین زمان مصرف گلوتامین

تحقیقات بیشمار نشان می دهد که مصرف ۵ گرم گلوتامین دقیقا قبل از خواب بطور قابل توجهی باعث افزایش هورمون رشد می شود.همچنین بهترین زمان دیگر برای مصرف گلوتامین بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب می باشد در این زمان عضلات شما به مدت ۶ تا ۸ ساعت فاقد مواد مغذی بوده است.بهترین زمان مناسب برای مصرف گلوتامین حدود نیم ساعت تا حداکثر یک ساعت بعد از تمرین می باشد. با این کار شما کمک شایانی به فرایند ریکاوری و بازسازی عضلات می کنید. درمورد کراتین به مقدار ۵ گرم  ۴۵ دقیقه همراه با یک نوشیدنی شیرین یا کربوهیدرات سریع الجذب قبل از تمرین و یا بلافاصله بعد از تمرین باید مصرف کرد.

 
چطور گلوتامین مصرف کنیم؟

برای جلوگیری از عوارض جانبی بالقوه، با یک دوز کم روزانه شروع کنید، و بتدریج آن را افزایش دهید. مقدار توصیه شده را تقسیم کنید تا چند بار در روز، از آن استفاده کنید. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گزارش می‌دهد که گلوتامین به احتمال زیاد در دوز ۱۴ گرم یا بیشتر در روز، بی خطر است؛ اما توصیه می‌شود که از این دوزها، تنها با نظارت پزشکتان استفاده کنید.همیشه گلوتامین را با مایعات یا غذاهای سرد یا در دمای اتاق مصرف کنید. هرگز گلوتامین را به نوشیدنی‌های گرم اضافه نکنید، زیرا گرما گلوتامین را از بین می‌برد. فراموش نکنید که افراد مبتلا به بیماری کبدی، کلیوی یا «سندرم ری»، نباید از گلوتامین استفاده کنند.

 
گلوتامین فقط برای ورزشکاران؟

مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گزارش می‌دهد که مطالعات نشان داده‌اند استفاده از گلوتامین، همراه با سایر مواد مغذی می‌تواند به افزایش وزن و افزایش جذب مواد مغذی در مبتلایان به HIV و ایدز کمک کند، اما هیچ دوز خاصی برای این کاربرد، توصیه نشده است. وب‌سایت drugs.com می‌گوید: مطالعه‌ای که در آن ۴ هفته درمان با گلوتامین با دوز ۳۰ گرم در روز انجام شد، فواید بالینی در کاهش حساسیت اکسیداتیو گلبول‌های قرمز داسی شکل خون را نشان داده است. برای سندرم روده‌ی کوتاه – بیماری که مانع جذب مواد مغذی می‌شود، زیرا بخش بزرگی از روده‌ی کوچک، از بین رفته یا بوسیله‌ی جراحی برداشته می‌شود – وب‌سایت MayoClinic.com توصیه می‌کند که در هر روز ۳۰ گرم در دوزهای مجزا تا ۱۶ هفته مصرف شود.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز