title
کد خبر: 62244
00
مصرف قرص متفورمین برای لاغری ، حقیقت یا مجاز؟

برخی افراد برای رسیدن به کاهش وزن سریع، به‌سراغ قرص متفورمین برای لاغری می‌روند. متفورمین، یکی از قرص‌هایی است که برای کنترل میزان قند خونِ افراد مبتلا به دیابت نوع دو، در کنار تغذیه صحیح، تجویز می‌شود. بنابراین این قرص، در اصل، ابزاری برای کنترل میزان قند خون است. از طرف دیگر ورزش هم همین کارکرد را داشته و باعث تنظیم سطح گلوکز خون می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، برخی افراد برای رسیدن به کاهش وزن سریع، به‌سراغ قرص متفورمین برای لاغری می‌روند. متفورمین، یکی از قرص‌هایی است که برای کنترل میزان قند خونِ افراد مبتلا به دیابت نوع دو، در کنار تغذیه صحیح، تجویز می‌شود. بنابراین این قرص، در اصل، ابزاری برای کنترل میزان قند خون است. از طرف دیگر ورزش هم همین کارکرد را داشته و باعث تنظیم سطح گلوکز خون می‌شود.

 

حال اگر متفورمین و ورزش را با یکدیگر ترکیب کنیم، بدون شک تبدیل به سلاح قدرتمندی برای کنترل قند خون افراد دیابتی خواهد شد. امروزه کاربرد این قرص گسترش یافته و افراد چاق و سالم نیز در کنار ورزش، از این قرص معجزه‌آسا برای لاغری و کاهش وزن استفاده می‌کنند. اما آیا مصرف قرص متفورمین به کاهش وزن کمک نموده و هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت؟ در ادامه این مقاله، تمامی این جوانب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

 

کاهش وزن با قرص متفورمین

 

برطبق مطالعات صورت گرفته، قرص متفورمین به کاهش وزن بعضی از افراد کمک کند؛ اما هنوز علت آن، کمی مبهم بوده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. در یکی از بررسی‌های صورت گرفته، این فرضیه شکل گرفت که مصرف متفورمین، باعث کاهش اشتهای فرد شده و در نتیجه بدن، از ذخایر چربی موجود استفاده کرده و فرد لاغرتر خواهد شد.

 

نکته‌ای که در  نتیجه تحقیقات، مطرح شده این است که اثربخشیِ این دارو برای لاغری، راه‌حل فوری نبوده و باید مصرف قرص متفورمین، حداقل یک تا دو سال ادامه داشته باشد تا به‌صورت تدریجی وزن فرد کاهش یابد. مقدار کاهش وزن نیز بین افراد مختلف متفاوت بوده و به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی و بسط به همه افراد نیست. میزان کاهش وزن نیز بعد از دو سال استفاده از قرص متفورمین، به‌صورت تقریبی ۳ تا ۵ کیلوگرم بوده است.

 

لاغری با قرص متفورمین و بدون ورزش!

 

نکته قابل توجه دیگر، در مورد مصرف قرص متفورمین این است که اگر مصرف قرص با دیگر عادت‌های مفید مانند ورزش و تغییر رژیم غذایی همراه نشود، هیچ تأثیری در کاهش وزن نخواهد داشت و حتی ممکن است وزنتان بیشتر هم بشود.

 

کسانی‌که در کنار مصرف قرص متفورمین، به ورزش و رژیم غذایی سالم بپردازند، بدون شک بیشترین و سریع‌ترین تأثیر را از این رویه مشاهده می‌کنند. یکی از دلایل این اثرگذاری نیز به افزایش کالری‌سوزی با ورزش بعد از مصرف قرص باز می‌گردد. در نتیجه اگر ورزش نکنید، نتیجه مطلوبی از مصرف قرص متفورمین نخواهید گرفت.

 

عوارض قطع مصرف قرص متفورمین

 

علاوه‌بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، به احتمال بسیار زیاد، با قطع مصرف داروی متفورمین، وزنتان به حالت اولیه باز خواهد گشت؛ البته اگر این اتفاق بیفتد، بازهم نشان می‌دهد که شما خوش‌شانس بوده‌اید؛ زیرا ممکن است با قطع مصرف متفورمین، وزنتان از قبل هم بیشتر شود!

 

تجویز قرص متفورمین توسط پزشک

 

اگر شما اضافه وزن دارید یا فردی چاق هستید و البته مبتلا به دیابت نوع دو باشید، احتمال اینکه پزشک، قرص متفورمین را برای شما تجویز کند وجود خواهد داشت، تا علاوه‌بر تنظیم قند خون، احتمال ابتلا به دیابت دو کاهش یابد و وزنتان هم کم شود. البته احتمال اینکه پزشک برای کاهش وزن افراد سالم هم متفورمین تجویز کند وجود دارد.

 

نتیجه‌گیری

 

اگر بخواهیم به‌صورت ساده بگوییم، قرص متفورمین داروی نجات‌بخش و راه‌حل فوق‌العاده‌ای که در انتظارش بودید، نخواهد بود. البته این کل ماجرا نیست؛ باید بدانید که مصرف قرص متفورمین باعث لاغری همه نشده و فقط بعضی از افراد از آن نتیجه می‌گیرند. تنها مزیت قرص متفورمین این است که اگر شما را لاغر نکند، باعث چاقی‌تان هم نخواهد شد. این در حالی است که دیگر قرص‌های استفاده‌شده برای درمان دیابت نوع دو، ممکن است وزن شما را افزایش دهد؛ اما به یاد داشته باشید که سازمان غذا و دارو، استفاده از قرص متفورمین برای لاغری را تأیید نکرده و کاربرد این قرص، هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است. پیشنهاد می‌کنیم که از مصرف خودسرانه این دارو بپرهیزید تا دچار عوارض جانبیِ مصرف دارو نشوید.

 

منبع: فیتامین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز