title
کد خبر: 62326
00
پرونده سلامت ایرانیان در سال ۹۷ تکمیل می‌شود

مدیرکل خدمات سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: وزارت بهداشت در صورت تامین اعتبارات لازم آماده اجرای طرح پزشک خانواده شهری در کل کشور است و برای ...

به گزارش بهداشت نیوز، طرح پزشک خانواده شهری در استان‌های مازندران و فارس از حدود 6 سال پیش آغاز شده است.کارکردهای مناسبی برای پزشک خانواده شهری تعریف شده است، از جمله حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط جامعه،انجام معاینات دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده،دسترسی سریع و آسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت و بهرمندی یکسان کلیه افراد جامعه از سرانه سلامت و اجرای اصل عدالت در سلامت بوده است.


البته در کنار این کارکردها در صورت اجرائی شدن این طرح بسیاری از مزایایی در حوزه سلامت وجود دارد که با انجام معاینات دوره‌ای و پیگیری سلامت توسط پزشکان زمینه کاهش بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر در استان مازندران باید فراهم می‌شد.


در برنامه پزشک خانواده تمام اعضای خانواده تحت پوشش مراقبت های بهداشتی و درمانی تیم سلامت قرار خواهند می‌گیرند، اما آیا این موضوع در حال حاضر در جامعه اتفاق افتاده است.بررسی میدانی از حجم انبوه مراجعات مردمی به مراکز و کلینک‌های تخصصی دارد و بیشتر بیماری‌ها ناشی از عدم دقت نظر در برنامه‌های پزشک خانواده شهری دارد.


روند رو به رشد میزان مراجعات به کلینک‌های تخصصی پس از اجرای طرح پزشک خانواده شهری نه تنها متوقف نشده است، بلکه تقاضا برای درمان در این حوزه بسیار زیاد است.اما با این وجود میزان رضایت مندی از عملکرد اجرای طرح پزشک خانواده شهری همچنان وجود داشته و متولیان بهداشتی در این ارتباط به موفقیت اجرای این طرح در کشور امیدوار هستند.


در ارتباط با اقداماتی که در حوزه پزشک خانواده شهری انجام شده، با محمدرضا میرزائی مدیرکل خدمات سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران گفت و گو کردیم.


سوالمان از میرزائی در ارتباط با میزان موفقیت پزشک خانواده شهری در دو استان کشور شروع کردیم.

تاریخچه ۷۰ ساله پزشک خانواده شهری 
میزرائی: پزشک خانواده شهری تاریخچه 70 ساله در دنیا دارد و کشورهای مانند انگلستان که در این حوزه پیشرو هستند، برای اجرای این برنامه زمان طولانی بیش از 10 سال گذاشتند.در کشور اقدام بسیار خوبی در سال 83 برای اجرای طرح پزشک خانواده روستائی انجام شده است،در این برنامه 28 میلیون نفر جمعیت روستایی و عشایر و جمعیت شهرهای کوچک زیر 20 هزار نفر را تحت پوشش قرار دارد و از سال 84 در کل کشور شروع شده است و این روند گسترش پیدا کرده و در پایان سال 96 با اعتبارات سه هزار میلیارد تومان مدیریت کردیم و سازمان بیمه سلامت با همکاری وزارت بهداشت این برنامه را در کشور مدیریت کرده است.


مدیرکل خدمات سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران با اعلام اینکه  خدمات خوبی در این حوزه ارائه می‌شود، گفت: بیش از 6 هزار پزشک و پنج هزار ماما در سطح روستاها در حال خدمت رسانی هستند، ویزیت، ارائه دارو و خدمات پاراکلینیک در سطح روستاها در حال انجام است و اگر نیاز به ارجاع به بخش تخصصی و فوق تخصصی باشد به مراکز بالاتر ارجاع داده می‌شوند و خدمات بهداشتی در روستاها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

پزشک خانواده شهری مشکلات جدی دارد
وی با اعلام اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری برای 50 میلیون نفر نیاز به اعتبارات کلان است، گفت: در سال 91 فعالیت پزشک خانواده شهری در دو استان مازندران و استان فارس انجام شده است.در این دو استان بخشی از فعالیت پزشک خانواده شهری شروع است، در دو استان پزشکان عمومی طرف قرار داد هستند.


وی با اعلام اینکه بیش از هزار و 600 پزشک در دو استان مازندران و فارس طرف قرار داد پزشک خانواده شهری هستند، گفت:  در مطب‌ها به عنوان پایگاه سلامت به مردم خدمت می‌دهند، در استان مازندران ویزیت رایگان بوده و در استان فارس، 10 درصد پزشکان فرانشیز دریافت می‌کنند و همه بخش‌های دولتی در این دو استان طرف قرار داد بوده و اگر نیاز بود پزشکان بیماران را به بخش خصوصی ارجاع می‌دهند.


میرزائی با اعلام اینکه به صورت قطع به یقین مردم در اجرای طرح پزشک خانواده شهری در این دو استان مشکلاتی دارند، گفت: این مشکلات باید در سطح ملی حل شود، در حال حاضر ستاد اجرای طرح ملی پزشک خانواده شهری فعال بوده و هر 15 روز یک‌بار جلسه تشکیل می‌شود و مشکلات دو استان رصد می‌شود تا پیش زمینه اجرای طرح پزشک خانواده شهری اجرائی شود.


وی با بیان اینکه ما در حال حاضر نیاز داریم که پرونده الکترونیک ایرانیان را تکمیل کنیم، افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت زمینه اجرا این طرح را فراهم می‌کند و به زودی پرونده در سطح کشور تکمیل می‌شود.
مدیرکل خدمات سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به این سئوال که چرا در استان مازندران این پرونده با وجود 6 سال فعالیت این طرح انجام نشده است، افزود: مازندران به تنهایی نمی‌تواند این طرح را تکمیل کند، نیاز به همراهی و مساعدت‌های ملی است و در تهران هر روز به این مسئله رسیدگی می‌شود.

شناسائی بیش از ۶۰ هزار دیابتی در مازندران 

وی با اعلام اینکه در سال جاری اقدامات لازم برای تشکیل پرونده سلامت ایرانیان در حال اجرا است، گفت: با تکمیل این طرح بسیاری از خدمات پزشکی الکترونیکی می‌شود و بنده فکر می‌کنم که در سال‌های آینده پزشک خانواده شهری در کشور به تکامل می‌رسد و آماده می‌شویم زیرساخت‌های سایر نقاط کشور را هم تکمیل کنیم و اگر دولت اعتبارات اجرایی پزشک خانواده شهری را تامین کند، قابلیت این دارد که طرح پزشک خانواده در سراسر کشور اجرایی شود.


میرزایی درباره دیگر سئوال خبرنگار  که یکی از کارکردهای پزشک خانواده شهری جلوگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر بوده است، چرا با وجود اجرای این طرح در استان مازندران شاهد میزان مراجعات مردم به کلینک‌های تخصصی هستیم، بیان کرد: زمانی شاهد کاهش مراجعات به پزشکان متخصص هستیم که این برنامه در کشور به صورت کامل اجرائی شود،اجرای این طرح زمان می‌برد، کشور با مشکل مواجه است.


وی با اعلام اینکه اعتبارات طرح پزشک خانواده شهری در گذشته دو هزار میلیارد تومان بوده است، اما در حال حاضر به هزار میلیارد تومان رسید، افزود: با اجرای طرح پزشک خانواده شهری درصد بالایی از بیماران دیابتی تحت پوشش قرار گرفتند.


مدیرکل خدمات سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به این سئوال آیا آسیب شناسی از مشکلات اجرای طرح پزشک خانواده شهری انجام شده است، بیان کرد: پرداخت از جیب مردم کم شده است، در سال 1396 در مازندران 67 هزار بیمار دیابتی شناسایی شدند، 89 هزار بیمار فشار خونی در مازندران، 139 هزار سالمند   و هفت هزار 300  مادر باردار تحت پوشش قرار دارند.

ویزیت یک میلیون و نهصد هزار بیمار در مازندران 
وی اضافه کرد: این موارد خدمات اصلی که در طرح پزشک خانواده شهری انجام شده است، قبل از اجرای این طرح کمتر از 10 هزار بیمار دیابتی شناسایی شده است و هنوز جا دارد که اقدامات شناسایی در مازندران بیشتر شود.


میرزائی با اعلام اینکه در سال 95 پزشکان خانواده یک میلیون نهصد هزار بیمار را ویزیت کردند در استان مازندران و فارس سالانه بیش از 30 میلیارد تومان سازمان بیمه سلامت هزینه می‌کند و تامین اجتماعی هم هزینه مشابه انجام می‌دهد.


وی با اعلام اینکه برای کنترل برخی از بیماری‌های غیر واگیر نیاز به فرهنگ سازی مناسب داریم، بیان کرد: با شیوه فعلی نمی‌توان مشکلات درمانی کشور را حل کرد، حداقل پزشک خانواده بستری در دو استان مازندران و فارس ایجاد کرده است که مردم داری مشکل مالی به راحتی تحت پوشش پزشک خانواده شهری قرار می‌گیرند، پیشگیری از بیماری‌ها از اقدامات درازمدت است، برای ملی کردن طرح پزشک خانواده شهری نیازمند اعتبارات از سوی دولت هستیم .


مدیرکل خدمات سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران سازمان بیمه سلامت ایران با اعلام اینکه پزشک خانواده در استان مازندران و فارس به صورت کامل اجرا نشده است و مشکلاتی وجود دارد، بیان کرد: رضایت مردم در اجرای این طرح مناسب است، پزشک خانواده در استان کامل نیست، آزمایشگاه، رادیولوژی، پارکلینیک وارد اجرای این طرح نشده‌اند.

راهکار حل مشکلات پزشک خانواده شهری 

وی با اعلام اینکه بخشی از عدم ورود بخش خصوصی مربوط به منابع مالی است، بیان کرد: با راه اندازی پرونده سلامت مشکل پزشک خانواده شهری حل می‌شود.


میرزائی در پاسخ به این سئوال که پرونده سلامت در استان مازندران باید در این مدت کامل می‌شد، گفت: در سال 97 پرونده سلامت کامل می‌شود و در استان مازندران هم این پرونده کامل است.وی در پاسخ به دیگر سئوال مطرح شده توسط خبرنگار که وضعیت پزشک خانواده شهری در سال جاری به کجا می‌انجامد، افزود: بنده فکر می‌کنم اگر دولت در سال‌های آینده در تامین اعتبار پزشک خانواده کمک کند و دست سازمان‌های بیمه گر از جمله وزارت بهداشت را باز بگذارد، پزشک خانواده در استان‌های دیگر توسعه بدهیم و مشکلات دو استان مازندران و فارس را هم حل و فصل کنیم.


مدیرکل پزشک خانواده شهری سازمان بیمه سلامت ایران با اعلام اینکه این اقدامات نیاز به هماهنگی بیشتری دارد، افزود: 6 ماه دیگر همایش بزرگ پزشک خانواده در تهران با حضور سران کشور برگزار می‌شود تا تصمیمات جدی‌تری اتخاذ شود.

 

منبع: علم وفناوری مازندران

 

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز