title
کد خبر: 6245
00
پرهیز غذایی در زمان سرگیجه

رژیم غذایی با میزان بالایی سدیم می تواند باعث بر هم زدن تعادل و تنظیم مایعات در بدن و افزایش خطر ابتلا به سرگیجه شود.

به گزارش بهداشت نیوز، براساس گزارش انجمن اختلالات دهلیزی در ایالات متحده، بین سالهای 2001 تا 2004، 69 میلیون امریکایی بالای 40 سال اختلال عملکرد دهلیزی را تجربه کردند. سیستم دهلیزی در مغز به شما توانایی صاف ایستادن، حرکت آزادانه و حفظ تعادل را می دهد. سرگیجه باعث مختل کردن این کارکردها می شود، همچنین فرد مبتلا احساس می‌کند که خود یا محیط اطراف او در حال چرخش است. از عوامل سرگیجه می توان به میگرن، جراحت، بیماری های گوش داخلی و تشنج اشاره کرد. همچنین در صورت لزوم علاوه بر درمان دارویی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم با محدودیت استفاده از برخی موادغذایی می تواند به بهبود علائم کمک کند.


موادغذایی شور

رژیم غذایی با میزان بالایی سدیم می تواند باعث بر هم زدن تعادل و تنظیم مایعات در بدن و افزایش خطر ابتلا به سرگیجه شود. یک قاشق غذاخوری نمک 600 میلی گرم سدیم برای بدن فراهم می کند که بیشتر از یک سوم میزان دریافت توصیه شده ی روزانه برای بزرگسالان است. موادغذایی به طور طبیعی سدیم کافی برای تامین نیاز روزانه بدن را تامین می کنند، بنابراین از موادغذایی شور از جمله کنسرو سبزیجات و سوپ ها، غذاهای منجمد، میان وعده های فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی، کراکرها، چوب شور و همچنین از مصرف نمک سفره خودداری کنید. از طرفی جایگزین های موادمغذی می تواند شامل سبزیجات خام، سوپ خانگی، ذرت بوداده تحت فشارهوا و استفاده از چاشنی ها با گیاهان طبیعی باشد.


موادغذایی قندی

خوراکی های شیرین و قندی ممکن است موجب برهم خوردن تعادل مایعات در بدن شود. از موادغذایی و نوشیدنی هایی با میزان قند بالا مانند نیشکر و شربت ذرت با فروکتوز بالا می توان به آبنبات، مربا، ژله، پنکیک، شربت، پشمک، فراستینگ، سوربت، نوشابه، غلات شیرین، کلوچه های صنعتی، شیرینی ها، پای و کیک اشاره کرد. جایگزین های موادمغذی شامل میوه تازه و منجمد، محصولات تهیه شده با غلات کامل یا سبوس دار و چای گیاهی شیرین نشده است.


گوشت و پنیر کهنه

براساس انجمن ملی سردرد در ایالات متحده، برخی از انواع گوشت و پنیر کهنه حاوی مقدار زیادی اسیدآمینه ی تیرامین بوده که یکی از عوامل رایج ایجاد میگرن است. در صورتیکه مستعد ابتلا به سرگیجه مرتبط با میگرن هستید از مصرف پپرونی، سالامی، سوسیس جگر پخته، سوسیس دودی، پنیر سوئیسی، پنیر پروولون، پنیر موزارلا، پنیر بری، بلوچیز، پنیر راکفورت و پنیر چدار خودداری کنید. همچنین می توانید از جایگزین هایی مانند ماهی و گوشت تازه، پنیر کوتاژ، پنیر ریکوتا و پنیر امریکایی استفاده کنید. از طرفی در صورت استفاده از فرآورده های لبنی و ایجاد دردهای میگرنی یا علائم گوارشی، انتخاب جایگزین های غیرلبنی از جمله توفو، شیربرنج و پنیر سویا می تواند مناسب باشد.


مغزهای آجیل و دانه ها

مغزهای آجیل و دانه ها شامل بادام زمینی، کره بادام زمینی، گردوی امریکایی، گردو، دانه کدو تنبل و دانه کنجد میزان بالایی تیرامین دارند. مغزهای آجیل و دانه ها چربی های سالمی را برای سلامت قلب فراهم می کنند، بنابراین می توانید از منابع چربی های سالم با میزان تیرامین پایین از جمله روغن کانولا، روغن زیتون، ماهی سالمون تازه و آووکادو در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین اگر مستعد ابتلا به میگرن نیستید، برای بهبود تعادل مایعات در بدن از مصرف مغزهای شور، دانه ها و کره های تهیه شده از مغزهای آجیل اجتناب کنید.

منبع: نسخه


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز