title
کد خبر: 62482
00
دلایل نفخ بالای شکم چیست

نفخ شکم مشکلی است که در آن، میزان گاز در قسمت بالایی شکم افزایش می‌یابد. نفخ بالای شکم ممکن است به طور آشکار بوده و با ورم کردن شکم و همچنین احساس پُر بودن – به طور آزاردهنده – همراه باشد. این مشکل در میان کودکان و همچنین بزرگسالان شایع است و علائم آن می‌توانند باعث دشواری زیادی شوند. علاوه بر این موارد، نفخ بالای شکم می‌تواند با آروغ زدن، درد، گاز بیش از حد و بلعیدن هوا همراه باشد. در ادامه به بررسی دلایل نفخ بالای شکم می‌پردازیم. با گیاه یاب همراه باشید.

به گزارش بهداشت نیوز:


غذاهای ایجادکنندۀ گاز

وقتی غذایی می‌خورید، آن غذا درون معده هضم شده و سپس وارد رودۀ کوچک می‌شود که آنزیم‌ها غذا را به پروتئین‌ها، قندها، کربوهیدرات‌ها و قندهای انرژی‌زا تجزیه می‌کنند. هضم غذاهای ایجادکنندۀ گاز سخت است و می‌توانند در فرآیند هضم، باعث ساخت گاز در بدن شوند. غذاهای ایجادکنندۀ گاز عبارتند از: غذاهای سرخ‌شده، غذاهای پرچرب، سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم بروکسل، لوبیاها، برخی میوه‌ها، تخم مرغ، نان‌ها و نوشیدنی‌های گازدار یا الکل‌دار.


سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

این سندرم یک اختلال  شایع است که رودۀ بزرگ را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز درد و نفخ در قسمت بالایی شکم می‌شود. علائمی نظیر اسهال یا یبوست نیز در این سندرم محتمل هستند و این اختلال در میان زنان رایج‌تر است.


بیماری سلیاک

این بیماری ناشی از بروز التهاب در دیوارۀ رودۀ کوچک است که توانایی بدن در هضم گلوتن را مهار می‌کند. بیماری سلیاک گاهی اوقات باعث سوءتغذیه می‌شود. اگرچه علت این بیماری هنوز شناخته‌شده نیست، اما معمولا ارثی است.


عدم تحمل لاکتوز

کمبود لاکتاز به وجود نداشتن آنزیم لاکتاز در رودۀ کوچک گفته می‌شود که برای هضم لاکتوز – نوعی قند موجود در محصولات لبنی – مورد نیاز است. در اغلب موارد اثرات عدم تحمل لاکتوز بی‌ضرر هستند، اما گاهی اوقات علائم این مشکل می‌توانند شامل گاز اذیت‌کننده، اسهال، نفخ بالای شکم و درد شکم بعد از خوردن یا نوشیدن محصولات لبنی باشند.


سوزش معده

سوزش معده یک مشکل شایع است و به ویژه در میان زنان باردار بسیار رایج می‌باشد. نشانۀ اصلی سوزش معده عبارت است از احساس سوزش و ناراحتی که از شکم به سمت بالا رفته و به گلو می‌رسد. سایر علائم این مشکل عبارتند از: حالت تهوع، نفخ، آروغ زدن و مزۀ ترش در دهان، که این علائم ممکن است با دراز کشیدن بعد از خوردن غذا به مدت سه ساعت، برانگیخته شوند.


سرطان معده

وقتی سلول‌‌‌های سرطانی یا پولیپ‌ها در قسمت داخلی دیوارۀ معده تشکیل می‌شوند، و سپس این سلول‌ها به تومور تبدیل می‌گردند، می‌توان گفته که فرد به سرطان معده مبتلا شده است. این سرطان اغلب در مراحل اولیه بدون علائم است و معمولا با سرعت کمی و در طول چندین سال پیشرفت می‌کند.

منبع: گیاه یاب


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز