title
کد خبر: 62553
00
دانه‌ ای ریز و سیاه اما اعجاب‌انگیز؛  از لوسیون مو تا درمان بیماری

سیاه دانه دارای خواص درمانی بسیاری است و امروزه از آن به عنوان یک منبع غنی انرژی یاد می شود.

به گزارش بهداشت نیوز،  سیاه دانه، درختچه گلدار کوچک با گل های بنفش یا سفید است که در شرق اروپا، شرق میانه و آسیای غربی رشد می کند. افراد زیادی نسبت به فواید این ماده غذایی بی‌خبر هستند. این درختچه میوه هایی با دانه های کوچک سیاه و سفید تولید می کند.

دانه های سیاه و سفید این میوه براى درمان بیماری ها از هزاران سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است. باستان شناسان این دانه ها را حتی در آرامگاه های باستانی نیز پیدا کرده اند. علاوه بر اهمیت دانه ها در شفا و درمان بیماری ها، از آنها در پخت و پز و اضافه کردن عطر و طعم به نان، ادویه کاری و درست کردن ترشی استفاده می شود.

این دانه دارای عطر و طعم تلخ بوده که اغلب با زیره یا پونه کوهی مقایسه شده است. نام های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.

بقراط از سیاه دانه به عنوان یک درمان ارزشمند در اختلالات کبدی و گوارشی و دیوکورودوس پزشک یونانی از سیاه دانه برای درمان سردرد، احتقان بینی، دندان درد، سرماخوردگی و التهاب استفاده کرده است. همچنین،امروزه  سیاه دانه را به صورت روغن استفاده می کنند.

لوسیون طبیعی پوست و مو
روغن سیاه دانه دارای خاصیت های متعدد برای درمان بیماری های پوستی است. این روغن در بسیاری از فروشگاه های بهداشتی و داروخانه ها یافت می شود.

طبق تحقیقات در حوزه پوست و مو، استفاده از یک لوسیون تشکیل شده از روغن سیاه دانه، به طرز قابل توجهی در کاهش بروز آکنه پس از دو ماه تاثیر دارد. ۶۷ درصد از افراد شرکت کننده در این مطالعه رضایت خود را اعلام کردند.

استفاده از روغن سیاه دانه مو را نرم و درخشنده کرده و باعث تقویت ریشه مو و جلوگیری از ریزش مو می شود.

از طرفى استفاده از روغن سیاه دانه به منظور کاهش بروز علائم پسوریازیس و رفع خال، زگیل، ترک پوست بدن و اگزمای ترشح دار مفید است.

روغن سیاه دانه به عنوان یک مرطوب کننده به منظور بهبود رطوبت وشادابی و نشاط پوست بسیار مفید است.همچنین این روغن موجب کاهش التهاب و بهبود مى شود.

البته به یاد داشته باشید، روغن سیاه دانه جایگزین درمان تجویزی پزشک نیست اما استفاده از آن مى تواند مفید باشد.

روغن سیاه دانه و طب سنتی
ابن سینا در کتاب ارزشمند “قانون طب”، از سیاه دانه به عنوان عامل تصفیه درونی و سم زدایی از بدن، کاهش دهنده ریه مخاطی و تقویت کننده ریه ها، درمان گر تب، سرفه، سرماخوردگی، دندان درد و سردرد، درمان کننده بیماری های پوستی و زخم، نابود کننده انگل ها و کرم های روده ای، درمان گر گزش سمی و نیش جانوران یاد مى کند.

ابن سینا در توصیف سیاه دانه آن را عامل کمک کننده در تحریک انرژی بدن و رفع خستگی مى داند. امروزه ارزش تغذیه ای غنی موجود در سیاه دانه ثابت شده است واز آن به عنوان یک منبع غنی انرژی یاد می شود.

از منظر طب سنتی و اسلامی، سیاه دانه دارای توانایی برای حفظ و بازیابی حرارت بدن است. رژیم غذایی غربی به طور عمده از غذاهای سرد ساخته شده و نوشیدنی های سرد، ماست، پیتزا، ساندویچ وغذاهای فرآوری شده وغذاهای تصفیه شده تمام حرارت ذاتی مورد نیاز بدن ما را از بین می برد.

روغن سیاه دانه و مقابله با بیماری ها
تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است. اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مى تواند مفید باشد.

سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می شود. سیاه دانه دارای خواص بسیار زیادی از جمله درمان سرطان ها، زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن است.

افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی به طور مداوم عطسه می کنند می توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آنها کمک می کند تا از شر عطسه ها خلاص شوند.

افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند. مصرف سیاه دانه در وعده های غذایی برای خانم های سردمزاجی که شیر آنها برای نوزادشان کم است موثر بوده و به مرور موجب افزایش شیر آنها می شود.

خوردن روغن سیاه دانه به دفع سنگهای ادراری، سوزش ادرار و بزرگی پروستات موثر است. میزان مصرف خوراکی در سرد مزاج ها تا هشت گرم در روز و در گرم مزاج ها تا ۲ گرم است.

 

منبع: طبیب من


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز