title
کد خبر: 62798
00
درتامین بودجه وزارت بهداشت نباید خساست به خرج داد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: بخش سلامت مانند امنیت شوخی بردار نیست و نباید در تامین بودجه آن خساست به خرج داد.

به گزارش بهداشت نیوز، منوچهر جمالی سوسفی با اشاره به هفته سلامت با تاکید بر اینکه ارتقای سطح بهداشت و سلامت مردم باید در اولویت قرار گیرد، گفت: در این رابطه عدالت در دسترسی به خدمات، ترویج سبک زندگی سالم و حمایت از قشر ضعیف در دسترسی به خدمات باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقدامات مناسبی در طرح تحول نظام سلامت جهت حفاظت مالی از مردم انجام شد، افزود: کاهش میزان پرداختی بیماران بستری یکی از مهمترین دستاورد طرح تحول است و در واقع شاهد کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم بودیم.

وی ادامه داد: همچنین اجرای این طرح حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، آموزش مادران و آگاه کردن آنها در رابطه با زایمان طبیعی و رایگان کردن فرانشیز آن، تقویت کلاس های آموزش دوران بارداری، عدم انجام سزارین غیر اورژانسی و کاهش هزینه بالا و سرسام آور درمان بیماران را به دنبال داشت به طور قطع اجرای طرح تحول تا حدود زیادی توانسته مشکلات مردم را حل و رفع نواقص آن نیز می تواند بخش عمده مشکلات را نیز رفع کند.

وی با تاکید بر اینکه نواقص طرح تحول سلامت در حال برطرف شدن است، تصریح کرد: این طرح بسیار کارآمد است اما با نواقصی همراه است که وزارت بهداشت در حال رفع آنها است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: وزارت بهداشت به دنبال رفع مشکلاتی است که در رابطه طرح تحول یعنی راهنماهای بالینی، پرونده الکترونیک و سیستم ارجاع وجود دارد.

جمالی با بیان اینکه منابع و بودجه محدود وزارت بهداشت جوابگوی رفع نیازهای درمانی نیست، گفت: نیاز است وزارت بهداشت از هزینه های اضافی و زائد بپردازد و هزینه ها را کنترل کرده و منابع را در مسیر رفع نواقص طرح تحول و پزشک خانواده هزینه کند.

نماینده مردم رودبار در مجلس دهم، یادآور شد: بخش بهداشت، درمان و سلامت مانند امنیت شوخی بردار نیست و نباید برای هزینه کرد منابع خساست به خرج داد زیرا این موضوع کاهش ارائه خدمات به مردم را به دنبال دارد.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، افزود: مردم برای تامین سلامت خود باید با اعمال تغییراتی در الگوی زندگی و تغذیه از مصرف شکر، روغن، چیپس، پفک، غذاهای پرحجم و پرکالری، گوشت زیاد، فست فودها پرهیز کنند و استفاده از سبزیجات، غذاهای سنتی و سالم و همچنین توجه به ورزش و فعالیت بدنی منظم و روزانه را در اولویت قرار دهند تا سلامت آنها تامین شود.

وی با بیان اینکه همه کالاها باید پیوست سلامت داشته باشند، تصریح کرد: نیاز است از تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت به صورت جدی جلوگیری شود و سلامت مردم نزد مسئولان از مسائل اقتصادی مهم تر باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر لزوم کنترل میزان بیماری های غیرواگیر، ادامه داد: متاسفانه بیماری های غیرواگیر در کشور افزایش یافته و بیداد می کند و جزو کشورهایی هستیم که باید در این رابطه محتاط باشیم.

جمالی با انتقاد از اینکه خطر چاقی جامعه را تهدید می کند، گفت: متاسفانه مردم برای خرید داروهایی که برای چربی، فشار و قند خون آنها از سوی پزشک تجویز می شود کمترین مراجعه را به داروخانه را دارند اما متاسفانه برای خرید آنتی بیوتیک ها که مصرف آنها در بسیاری از موارد نیز ضروری نیست بیشترین مراجعه و مصرف را دارند.

نماینده مردم رودبار در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت تامین و توسعه زیرساخت های حوزه بهداشت و سلامت، افزود: مسئولیت مجمع سلامت کشور بر عهده وزرای بهداشت و کشور، در استان ها بر عهده استاندار، در شهرستان ها فرماندار و در بخش ها نیز فعالیت این مرکز افزایش یافته است و در واقع مجمع های سلامت مکمل کار زنجیره سلامتی است که در حال حاضر در بخش نیروی انسانی تا اداری و خانه های بهداشت داریم.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از بیماری ها باید در اولویت وزارت بهداشت قرار گیرد، یادآور شد: سرمایه گذاری حوزه سلامت باید در بهداشت و پیشگیری باشد؛ متاسفانه به درمان بیشتر توجه می شود تا پیشگیری در حالی که پیشگیری و درمان باید توامان دیده شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امکان اجرای طرح پزشک خانواده در تمامی استان ها امکان پذیر نیست، ادامه داد: وزارت بهداشت برای کنترل هزینه ها باید زیرساخت ها را تامین کند زیرا در برخی از مناطق و روستاها پزشک و پرسنل به اندازه کافی وجود ندارد و حتی منابع نیز جوابگو نیست و نیاز است زیرساخت ها و منابع لازم برای اجرای سریع تر طرح پزشک خانواده تامین شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز