title
کد خبر: 62799
00
علت بالا بودن گلبول سفید خون چیست

گلبول‌های سفید خون بخش ضروری و تکمیل‌کنندۀ سیستم ایمنی بدن هستند و به مبارزه با عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و جرم‌ها کمک می‌کنند. اگرچه گلبول‌های سفید در مغز استخوان تشکیل می‌شوند، اما در سرتاسر بدن گردش دارند. برای شمارش تعداد گلبول‌های سفید، پزشک آزمایش WBC را تجویز می‌کند. در حالی که اغلب نگرانی‌ها مربوط به کاهش میزان گلبول‌های سفید خون است، گاهی اوقات ممکن است که تعداد این گلبول‌ها افزایش پیدا کند. در این مطلب به بررسی علل بالا بودن گلبول سفید خون می‌پردازیم. با گیاه یاب همراه باشید.

به گزارش بهداشت نیوز:


میزان معمول گلبول‌های سفید

به طور معمول، تعداد گلبول‌های سفید خون عددی بین ۳۷۰۰ تا ۱۰۵۰۰ است. استرس، ورزش و بیماری می‌توانند تغییراتی را در این ارقام به وجود آورند.
علل بالا بودن گلبول سفید خون

حالا که میزان معمول گلبول‌های سفید را یاد گرفتید، بهتر دلایل بالا رفتن آن را درک خواهید کرد.
عفونت‌ها

افزایش تعداد گلبول‌های سفید معمولا نشانۀ وجود یک ویروس یا عفونت باکتریایی است، اگرچه عفونت‌های انگلی و قارچی نیز می‌توانند باعث بالا رفتن این گلبول‌ها شوند. در یک عفونت باکتریایی، سیستم ایمنی، مغز استخوان را تحریک می‌کند تا گلبول سفید بیشتری را برای مبارزه با عفونت تولید کند. در عفونت‌های ویروسی، بالا بودن گلبول سفید به دلیل تلاش‌های سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن عفونت می‌باشد.
التهاب و حساسیت‌

علت بالا بودن گلبول سفید چیست؟ التهابات و حساسیت‌ها می‌توانند پاسخ این سوال باشند. التهاباتی نظیر روماتیسم مفصلی باعث افزایش گلبول‌های سفید می‌شوند. این افزایش همچنین می‌تواند بدلیل آسیب بافتی و صدمه‌هایی نظیر حملۀ قلبی، سوختگی و جراحی باشد. واکنش‌های آلرژیک و آسم نیز می‌توانند به منظور مبارزه با مواد آلرژی‌زا، باعث برانگیختگی سیستم ایمنی بدن برای تولید گلبول‌های سفید شوند.
استرس

اگر تحت فشار شدید استرس عاطفی هستید، ممکن است با بالا رفتن گلبول‌های سفید خون مواجه شوید. استرس شدید جسمانی ناشی از ورزش نیز می‌تواند سطح کورتیزول و سایر هورمون‌ها را افزایش دهد که این هورمون‌ها می‌توانند باعث افزایش سطح گلبول سفید خون شوند.
بیماری‌های مغز استخوان

بالا بودن گلبول سفید خون می‌تواند ناشی از یک اختلال مغز استخوان باشد. سرطان خون مشکلی شایع است که در آن مغز استخوان میزان زیادی از گلبول‌های سفید را تولید می‌کند. این سرطان ناشی از جهش ژن JAK2 است. پلی سیتمی ورا نیز یک اختلال مغز استخوان است که سطح گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد.
سایر دلایل بالا بودن گلبول سفید خون

    اختلالات سیستم ایمنی
    داروها – برخی داروهای خاص نظیر داروهای مربوط به مشکلات روانی، التهاب یا حتی داروهای درمان سرطان نیز می‌توانند باعث افزایش گلبول‌های سفید شوند.
    سیگار کشیدن
    خارج کردن طحال
    قرار داشتن در ماه پایانیِ بارداری

منبع: گیاه یاب


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز