title
کد خبر: 63074
00
ضرورت سیاست گذاری واحد در حوزه سلامت مواد غذایی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:د ر حوزه نظارت بر سلامت مواد غذایی نیاز به سیاست گذاری واحد داریم و نباید از یک دستگاه انتظار مسئولیت داشته باشیم در حالی که در حال حاضر از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مسئولیت هایی را طلب می کنیم که اختیارات کافی را در این حوزه ندارند.

به گزارش بهداشت نیوز، محمدنعیم امینی فرد  با یادآوری هفته سلامت، گفت: توسعه شاخص های سلامت مقدمه هر گونه توسعه است و طی چند سال اخیر توفیقاتی خوبی در رابطه با توسعه شاخص های بهداشتی نسبت به کشورهای منطقه از سوی مجلس و دولت حاصل شد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: یکی از مهمترین توفیقات عملیاتی شدن سیستم خدمات بهداشتی و درمانی اولیه است که از شاخص های مهم عدالت اجتماعی محسوب می شود و این پوشش بیش از 90درصد است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تحول سلامت در راستای عدالت در دسترسی خدمات درمانی است، گفت: میزان پرداختی از جیب مردم به 10 درصد کاهش یافت البته در بخش سرپایی این پرداختی ها کمتر است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه تعامل گسترده ای میان کمیسیون بهداشت، وزارت تعاون، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای رفع آسیب های طرح تحول سلامت ایجاد شده است، افزود: ذی نفعانی که در طرح تحول سلامت مشارکت دارند باید تعامل مناسب را با هم داشته باشند تا چالش های پیش روی طرح مرتفع شود.

امینی فرد با بیان اینکه اقدامات مناسبی جهت تامین زیرساخت های نظام سلامت انجام شد، تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای احداث تخت های بیمارستانی اما طی 5 سال گذشته حدود یک چهارم تخت جدید به تخت ها افزوده شد و همچنین نوسازی تخت ها از سویی تامین زیرساخت ها در سطح اول و دوم به ویژه بحث بلوک های زایمانی و همچنین توجه ویژه ای به اورژانس ها نیز مورد توجه قرار گرفت و این اقدمات از طریق یک درصد ارزش افزوده عملیاتی شدند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، ادامه داد: البته همچنان با شاخص های جهانی و منطقه ای از نظر تامین زیرساخت ها به ویژه در مورد تعداد تخت های بیمارستانی فاصله داریم و به طور قطع تامین زیرساخت ها نیز به تنهایی از عهده دولت ها بر نمی آید.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بیماری های غیرواگیر را علت 70 درصد مرگ ومیرها دانست و گفت: چالش فعلی کشور این بیماری ها است البته این چالش جهانی بوده و در جوامعی که امید به زندگی افزایش و شهرنشینی توسعه می یابد بیماری های ناشی از عادات تغذیه ای نامناسب، استرس ها و سبک زندگی کم تحرک نمود بیشتری دارد.

وی افزود: متاسفانه به دلیل تغییر الگوی زندگی در حال حاضر 70 درصد ایرانیان در شهرها و 30 درصد در روستاها زندگی می کنند که این موضوع در کنار عوامل تغذیه ای و استرس شیوع بیماری های غیرواگیر را به همراه داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، مهمترین راهکار کنترل بیماری های غیرواگیر را مشارکت مردم دانست و گفت: ترک عادات نامناسب الگوی زندگی و غذایی و همچنین مداخله به شکل پایش های مداوم برای کنترل این بیماری ها باید مورد توجه وزارت بهداشت قرار گیرد.

امینی فرد افزود: بی شک اگر طرح پزشک خانواده و پرونده سلامت الکترونیک با قوت دنبال شوند می توان توفیقات خوبی را در کاهش بیماری های غیرواگیر داشته باشیم.

وی افزود: زیرساخت های لازم در سطوح مختلف اول، دوم و سوم باید تامین شده و از اقدامات شعاری پرهیز کرد؛ مقوله پیشگیری باید مقدم بر درمان باشد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با بیان اینکه طبق قانون و اسناد بالادستی و سیاست های کلی نظام سلامت متولی اصلی حوزه سلامت وزارت بهداشت است، تصریح کرد: وظایف ذاتی وزارت بهداشت به سازمان غیرتخصصی محول شده و این بازگشت به عقب است؛ وزارت بهداشت در بخش معاونت سازمان غذا و دارو نیاز به تحولی جدی یعنی بکارگیری نیروهای کارآمد دارد؛ نواقص این حوزه و تفکیک اختیارات ذاتی وزارت بهداشت و سپردن آنها به سازمان های غیرتخصصی باعث شده سازمان غذا و دارو نتواند نظارت تام خود را بر سلامت مواد غذایی اعمال کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حوزه نظارت بر سلامت مواد غذایی نیاز به سیاست گذاری واحد داریم و نباید  از یک دستگاه انتظار مسئولیت داشته باشیم در حالی که در حال حاضر از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مسئولیت هایی را طلب می کنیم که اختیارات کافی را در این حوزه ندارند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز