title
کد خبر: 6314
00
اضطراب چه بلایی بر سر سلامت جسم و روح ما می آورد؟

اگرچه بیشتر بیماری‌های جسمی یک علت فیزیولوژیک دارند اما خیلی وقت‌ها فشارهای عصبی هستند که تعیین می‌کنند شما به چه بیماری‌هایی دچار شوید یا سیر پیشرفت بیماری در بدن شما چطور باشد.

به گزارش «بهداشت نیوز»  خیلی وقت‌ها علائمی که از یک بیماری داریم هیچ علتی جز فشار روانی ندارند و این نشان می‌دهد استرس‌های روزمره ما خیلی بیشتر از آنکه فکرش را می‌کنیم تأثیرگذارند. با دکتر رضا رشیدی، پزشک عمومی درباره تأثیر استرس در بیماری‌ها صحبت کردیم و شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از فشار عصبی را از او پرسیدیم که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید.

  • شکست سیستم دفاعی

وقتی فشار یا تهدیدی از بیرون یا درون ما را هدف قرار می‌دهد، دستگاه ایمنی به سرعت واکنش نشان داده و شروع به تطبیق بدن با این شرایط می‌کند. بین سیستم ایمنی و سیستم عصبی ما ارتباط پیچیده‌ای برقرار است و سیستم ایمنی براساس تهدیدهایی که دریافت می‌کند، هورمون‌ها را فعال می‌کند تا از طریق سیستم عصبی، مغز را برای بسیج عمومی بدن فعال کند. استرس و فشار روانی باعث آزاد شدن هورمون استرس می‌شود. این هورمون که از غدد فوق کلیه آزاد می‌شود بدن را در موقعیت دفاعی قرار می‌دهد و اگر بدن برای مدتی طولانی در این وضع بماند سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و شما بعد از مدتی مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌شوید؛ چون سیستم ایمنی خسته و ضعیف شما آنقدر روی تطبیق خود با استرس متمرکز است که قادر به دفاع در مقابل دیگر تهدیدها (مثل بیماری‌ها) نخواهد بود. بنابراین فرد مضطرب بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های شایعی مثل سرماخوردگی، عفونت و... قرار می‌گیرد و شیوع بیماری‌هایی مثل سرطان،‌ام اس و بیماری‌های خودایمنی، دیابت و... در آنها بیشتر است.

  • معده درد و باقی قضایا

بیشتر از 50درصد مشکلات گوارشی به استرس ربط‌ پیدا می‌کنند. معده و مجاری‌گوارشی از افزایش سطح هورمون استرس آسیب زیادی می‌بینند؛ وقتی دچار تنش می‌شویم ترشح اسید معده به شکلی غیرعادی زیاد می‌شود و به جداره این عضو مهم و دستگاه هاضمه آسیب می‌رساند که پیامد آن بروز زخم‌های گوارشی است. شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی ناشی از استرس عبارتند از:
سندرم روده تحریک پذیر: سندروم روده تحریک‌پذیر نوعی اختلال روده‌ای بسیار شایع است که موجب گرفتگی، نفخ، اسهال و یبوست می‌شود.
ایجاد نفخ: افزایش گاز در معده و روده که به ایجاد نفخ منجر می‌شود و به شخص، احساس سنگینی سر دل، تورم و درد در اطراف ناف را می‌دهد، می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل تنش‌زای روحی ایجاد شود.
سوزش معده و ریفلاکس: استرس باعث شدت گرفتن روند بازگشت اسید معده می‌شود و تشدید‌کننده عارضه رفلاکس معده و مری، زخم معده و اثنی عشر است.
البته دقت کنید که بروز علائم خطر در دستگاه گوارش چون خستگی، کاهش وزن و اشتها، وجود خون در مدفوع، تهوع و استفراغ شدید و اسهال شدید را نباید ناشی از اختلالات عصبی دانست و هر چه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه کرد.

  • وقتی صدای سر در می‌آید

سردرد نخستین و شایع‌ترین نتیجه فشار روانی است. سردردهای تنشی از پشت سر و با انقباض ماهیچه‌های سر و گردن شروع شده و در تمام سر پخش می‌شوند و ممکن است مدتی طولانی شما را درگیر کنند. این سردرد مثل یک سیکل سینوسی، کم و زیاد می‌شود. یعنی در لحظاتی احساس می‌کنید سردردتان کم شده و در دقایقی، سردرد و سنگینی و فشار سر را تجربه می‌کنید. سردردهای میگرنی هم یک سمت سر را در برمی‌گیرند و فشار زیادی را روی گیجگاه شما وارد می‌کنند. میگرن حالت نبضی یا کوبه‌ای دارد و شدت درد آن به حدی است که ممکن است در راه رفتن هم مشکل پیدا کنید و هر نور و صدایی باعث آزارتان شود. این سردردها با استرس رابطه‌ای مستقیم و متقابل دارند. قرار گرفتن در معرض استرس باعث سردرد می‌شود و سردرد استرس را تشدید می‌کند که این امر خود باعث بروز سردرد‌های مزمن می‌شود.

  • شلیک عصبی به قلب

اضطراب می‌تواند باعث بروز یا تشدید بیماری عروق کرونری قلب و همچنین مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی شود. استرس طولانی مدت و مزمن باعث افزایش فشار خون به همراه بالا رفتن کلسترول شده و در نتیجه هورمون‌هایی آزاد می‌شود که تولید لخته خون را در بدن تسهیل می‌کنند و فرد را در معرض سکته قلبی قرار می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد افراد مضطرب در مقایسه با افرادی که اضطراب کمتری دارند 33درصد بیشتر دچار بیماری کرونری قلب می‌شوند و 48درصد بیشتر در اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

  • پرخوری برای آرامش

پرخوری هنگام عصبی بودن یا در شرایط فشار روانی، تجربه مشترک بسیاری از افراد است. این پرخوری‌ها وقتی استرس مزمن داریم بیشتر می‌شود و باعث تجمع چربی‌ها در شکم و پایین تنه می‌شود؛ چربی‌هایی که خطرناک‌تر از همه چربی‌های بدن هستند و فرد را مستعد حمله قلبی و دیابت می‌کنند. محققان می‌گویند بدن افراد پراسترس تمایل بیشتری به انباشت چربی دارد چون در وضعیت آماده‌باش و دفاعی قرار گرفته و سعی می‌کند خود را برای مقابله با شرایط خطر و فشار آماده سازد.

  • خواب بی‌خواب

استرس باعث می‌شود شب‌ها به‌سختی به خواب بروید، خواب سبک داشته باشید یا بارها از خواب بیدار شوید. دلیلش آن است که بدن شما در وضعیت استرس سعی می‌کند هشیاری شما را بالاتر ببرد و ضربان قلب‌تان تندتر خواهد شد. از سوی دیگر افکار مشوش و گفت‌وگوی درونی در حالت اضطراب بیشتر است. در نتیجه بد می‌خوابید و این بی‌خوابی و بدخوابی باعث افت عملکرد روزانه شما، کاهش حافظه و تمرکز و تغییر خلق و خویتان می‌شود.

  • درد و دیگر هیچ

یکی از شایع‌ترین پیامدهای استرس، دردهای عضلانی و احساس خستگی و کوفتگی است. دلیلش این است که در وضعیت استرس، عضلات شما بدون آنکه متوجه شوید منقبض می‌شود. این فشار دائمی روی عضلات آنها را دردناک می‌کند و به‌ویژه در ناحیه گردن و کمر باعث آسیب می‌شود. دفع زیاد آب در موقعیت استرس (از طریق تعریق یا ادرار) هم موجب کاهش مواد معدنی مثل منیزیم و سدیم در بدن شما شده و گرفتگی عضلات را تشدید می‌کند.

  • هوش و حواس، پر!

یکی از مهم‌ترین عوامل تشدید‌کننده زوال مغز و آلزایمر، فشار عصبی است. وقتی فردی برای مدت طولانی تحت فشار عصبی بوده یا در شغلی پراسترس مشغول به‌کار باشد، بخش هیپوکامپ مغز او به‌شدت صدمه می‌بیند. هیپوکامپ، نقش حیاتی در حافظه بلندمدت و جهت‌یابی مکانی دارد و این یعنی فرد استعداد بیشتری برای ابتلا به آلزایمر خواهد داشت.

منبع: همشهری


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز