title
کد خبر: 6401
00
کنترل بیشتر دولت بر روی محصولات تراریخته

دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی فناوری در مورد شرایط صادرات و واردات محصولات تراریخته توضیح داد.

به گزارش «بهداشت نیوز»

مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست‌فناوری معاونت علمی فناوری با اشاره به بحث محصولات تراریخته اظهار داشت: در بحث محصولات تراریخته برای صادرات و وارداتشان علاوه بر سازمان غذا و دارو، سازمان جهاد کشاورزی نیز باید مجوزهای لازم و تأییدیه‌های مورد نظر را صادر کند تا یک محصول تراریخته در جامعه عرضه شود. 
 
وی بیان کرد: برای اخذ مجوز تأییدیه سلامت محصولات تراریخته، آزمایشگاه‌های مرجع و مورد تأیید وزارت بهداشت باید این مواد را از لحاظ سلامت و ژنتیک مورد آزمایش قرار دهند که در صورت سالم بودن مواد، اجازه ورود به بازارهای داخلی و حتی صادرات این محصول داده می‌شود.
 
قانعی ادامه داد: هر آزمایشگاه در کشور که از تجهیزات کشت مواد تراریخته برخوردار است با همکاری ستاد زیست فناوری به شبکه آزمایشگا‌ه‌های مرکزی کشور متصل بوده و قرار است محصولات تراریخته را چه در حوزه صنایع غذایی و چه خوراک دامی مورد آزمایش قرار دهد. سپس این آزمایشگاه‌ها از طریق شبکه، نتایج را به سازمان غذا و دارو، جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت اعلام می‌کنند.
 
وی عنوان کرد: برای تولید محصولات تراریخته بر عکس محصولات ارگانیک از سموم کشاورزی استفاده نمی‌شود و از این لحاظ از سلامت بیشتری برخوردار است. از طرفی برای به بار نشستن این نوع محصولات به حجم بسیار کمتری از آب احتیاج است.
 
قانعی اضافه کرد: اظهار نظر درباره سالم بودن و یا مفید نبودن محصولات تراریخته کار عبث و بیهوده‌ای است چرا که تکنولوژی و فناوری در صورت استفاده صحیح از آن برای بشر و جامعه می‌تواند مفید باشد و در صورت مصرف نادرست سبب ایجاد ضررهایی به افراد می‌شود.
 
وی یادآور شد: به طور کلی امروزه علم فناوری به کمک زندگی افراد آمده است و محصولات تراریخته به نوعی با تولید انبوه، کمبود مواد غذایی را در دنیا جبران می‌کند که البته لازمه موفقیت این محصولات رعایت مسائل بهداشتی است.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز