title
کد خبر: 6449
00
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد؛
 ضرورت افزایش تدریجی نرخ باروری جمعیت

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ،خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: مسئولان باید تمام تلاش خود را به کار ببندند که هرسال نرخ باروری جمعیت نسبت به سال قبل به‌تدریج افزایش یابد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد اسماعیل مطلق در کارگاه کشوری ازدواج سالم و پایدار و خودمراقبتی سازمانی که در بوشهر برگزار شد، اظهار داشت: میزان باروری کلی بر اساس آخرین تحقیقات جمعیت‌شناسی یک ممیز نه دهم در کشور است ولی در سرشماری سال ۱۳۹۰ این نرخ یک ممیز هشت دهم بوده است.

وی ادامه داد: در استان‌های مختلف این نرخ متفاوت است به‌طور مثال در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان این نرخ بالای دو ممیز یک دهم است ولی در استان گیلان و مازندران و تهران پائین تر از دو ممیز یک دهم است.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت اضافه کرد: بر اساس نظر جمعیت‌شناسان اگر استانی نرخ باروری آن کمتر از دو ممیز یک دهم است، این جمعیت در سال‌های بعد یعنی حدود ۲۰ سال بعد دچار آسیب و در معرض تعدیل سلامتی قرار می‌گیرد و تعداد سالمندان جامعه زیاد خواهد شد و جمعیت جوان و پویا و بالنده کمتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: مسئولان باید تمام تلاش خود را به کار ببندند که هرسال نرخ باروری جمعیت نسبت به سال قبل به‌تدریج افزایش یابد. باید نخبگان، تحصیل‌کرده‌ها و آحاد جمعیت به افزایش این نرخ بیشتر کمک کنند چون در این زمینه بیشترین مشکل را داریم و نرخ باروری در این قشر کم است.

دکتر مطلق بیان کرد: قشرهایی که وضعیت اقتصادی خوبی دارند نرخ رشد جمعیت در آنها کم است و باید برنامه‌ریزی کنید این نرخ را به دو ممیز یک دهم نزدیک شود؛ این قشرها باید اول ازدواج کنند و بعد از ازدواج فرزند آوری کنند و از تک‌فرزندی پیشگیری کنند و مطرح کردن همه این مسایل پشتوانه علمی دارد.

وی تصریح کرد: اگر اصرار وجود دارد که تک‌فرزندی نباشد، به علت این است که در کشورهای مختلف تحقیقاتی صورت گرفته و در کشور مان نیز صورت گرفته است؛ آسیب‌ها و مشکلاتی که تک‌فرزندی برای جامعه و خانواده در آینده دارد، پدر و مادر پیر می‌شوند و فرزند خودش تنها است. در بسیاری از کشورها برای تک‌فرزندی قانون وضع کرده‌اند.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت  بر روی سلامت تأکید دارد و اگر سلامت و ارتقای سواد سلامت را در کشور گسترش و مرگ را کاهش دهیم و ازدواج سالم داشته باشیم و سن ازدواج را کاهش دهیم و طلاق کاهش پیدا کند میزان باروری کلی به دو ممیز یک دهم نزدیک خواهد شد.

وی گفت: اگر سن ازدواج دو سال پایین‌تر بیاید مشکل نرخ باروری کلی کشور کمتر خواهد شد و یکی از کارهایی که مسئولان باید دنبال کنند و ما در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی با جدیت دنبال می‌کنیم این است که باید نقش ازدواج در ارتقای سلامت مردم و ارتقای امید به زندگی مردم را افزایش دهیم.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مسئولان باید مردم را به ازدواج و نقش آن در ارتقای سلامت جامعه آگاه کرده و دیدشان را نسبت به این موضوع حساس بهتر کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز