title
کد خبر: 6461
00
معاون سازمان فضایی خبر داد؛
شناسایی جلبکهای مضر خلیج فارس با ماهواره

معاون سازمان فضایی ایران از انجام طرح شناسایی وضعیت جلبک های مضر در خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از فناوری فضایی سنجش از دور خبر داد.

به گزارش بهداشت‌نیوز، محمدهمایون صدر بر نقش مثبت فناوری سنجش از دور در حفظ محیط زیست و برنامه ریزی های توسعه ای تاکید کرد و با اشاره به زمینه وسیع فعالیتهای سنجش از دور افزود: یکی از مهمترین مزایای سنجش از دور، بررسی و مقایسه روند تغییرات محیطی در طول زمان است.
 
معاون کاربرد و خدمات فناوری فضایی سازمان فضایی ایران، تصریح کرد: با سازمان شیلات کارهای مقدماتی جهت شناسایی وضعیت جلبک های مضر در خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از فناوری فضایی سنجش از دور، در دست انجام است و در آینده نزدیک نقشه ها و محصولات مربوط برای مرکز تحقیقات شیلات تهیه خواهد شد.
 
صدر توافق سالانه با سازمانهای مسئول از جمله وزارت جهاد کشاورزی را زمینه ساز پیش بینی دقیق از تولید محصولات کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر اجرای پروژه پایش محصولات کشاورزی در سطح کشور با تفاهم با این وزارت در حال انجام است و در این راستا کشور به هشت منطقه تقسیم شده است.
 
وی از ایجاد رقابت بین دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی جهت پایش محصولات کشاورزی خبر داد و افزود: تا پایان سال برای دوره کشاورزی سال بعد نتایج استخراج می شود.
 
صدر با تاکید بر ادامه مطالعات میدانی در این پایش تصریح کرد: در سال های آتی نیز سامانه های هوشمندی جهت انجام این نوع پایش ها راه اندازی خواهد شد.
 
وی از دیگر فعالیت های سازمان فضایی ایران به پایش خشکسالی اشاره کرد و گفت: با مقایسه شاخص هایی می توان روند خشکسالی در کشور را مشخص کرد و اطلاعات دقیقی بدست آورد که روند افزایشی یا کاهشی است. از جمله این اطلاعات می توان به پایش مرتب سطح دریاچه های کشور اشاره کرد که آرشیو خوبی در این خصوص وجود دارد.
 
معاون سازمان فضایی، همچنین از تفاهم با سازمان محیط زیست،‌جهت فعال سازی سیستم پایش آتش خبر داد کرد و گفت: با استفاده از تصاویر ماهواره می توان پیش از شروع آتش سوزی، هشدار لازم را سریعا اعلام کرد.
 
وی با اشاره به اینکه در سامانه تهیه شده، چندین سازمان درگیر بوده اند، گفت: ظرف ۶ ماه آینده این سامانه، جنگل های زاگرس را نیز تحت پوشش در آورده و اطلاعات با دقت بالا ایجاد و به شناسایی آتش سوزی این جنگل ها پردازش خواهد شد.
منبع: مهر

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز