title
کد خبر: 6506
00
نقش آموزش در فرهنگ ‌سازی حفاظت از محیط زیست انکارناپذیر است

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: نقش آموزش در زمینه فرهنگ ‌سازی حفاظت از عرصه های زیست محیطی در این استان انکارناپذیر بوده و بر هیچ فردی پوشیده نیست.

به گزارش «بهداشت نیوز» سید اسدالله هاشمی چهارشنبه شب در نشست برنامه ‌ریزی اجرای کمپین «شهر پاک» کهگیلویه و بویراحمد به همت تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» استان در یاسوج با بیان اینکه 29 دی تا 6 بهمن هر سال به نام هفته «هوای پاک» نامگذاری شده، اظهار داشت: قرار است برنامه ‌هایی متناسب با این هفته به همت تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» اجرا شود.
وی با اشاره به فعالیت ‌های چشمگیر این تشکل در راستای توجه و تلاش برای حفاظت از محیط زیست، گفت: تنها یک یا 2 مورد از 20 تشکل زیست محیطی ثبت شده استان فعال هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزود: فعالیت تنها یک گروه یا اداره خاص سبب تحقق هدف مهم صیانت از عرصه های زیست محیطی نمی شود.
هاشمی بر لزوم فراهم شدن زمینه حضور هر چه بیشتر قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد توسط دولت و مسئولان اجرایی استان در این حوزه تاکید کرد.
وی بیان کرد: یکی از مواردی که باید برای رفع آن عزم عمومی انجام شود توجه به موضوع مهم افزایش خودروها در یاسوج است که سبب ایجاد ترافیک و آلودگی هوا شده است.
هاشمی شورای اسلامی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر عوامل موثر در رفع مشکلات زیست محیطی این استان دانست و عنوان کرد: شوراها باید مشکلات زیست محیطی را مورد توجه قرار داده و نسبت به رفع آنها اقدام های اساسی انجام دهند.
وی با اشاره به ظرفیت چشمگیر گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در یاسوج، ابراز داشت: چنین موضوعی از مسائل اصلی شهر است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد آموزش و اطلاع ‌رسانی را از مهمترین موارد موثر در نهادینه کردن هر فرهنگ ذکر کرد و گفت: سرمایه‌ گذاری در آموزش و آگاهی‌ بخشی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و هر چه قدر در این حوزه هزینه شود باز هم ناکافی است.
هاشمی شناسایی و رفع مشکلات زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد را نیازمند فرهنگ ‌سازی دانست و اظهار داشت: صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ ها و اصحاب رسانه استان می‌ توانند در این زمینه یاریگر باشند.
وی به وجود پسماندها و زباله‌ ها در اطراف شهر یاسوج اشاره کرد و افزود: این امر علاوه بر ایجاد چهره نامطلوب برای شهر سبب آلودگی محیط زیست و بروز انواع بیماری‌ ها می شود.
هاشمی بیان کرد: امید است شهرداری یاسوج با توجه هر چه بیشتر به این موضوع علاوه بر حفاظت از محیط زیست زمینه ارتقای سلامت مردم را فراهم کنند.
وی با اشاره به نقش موثر شهرداری ها در حفاظت از محیط زیست، عنوان کرد: شهرداری یاسوج و دیگر شهرهای کهگیلویه و بویراحمد باید در کنار اداره کل حفاظت محیط زیست و تشکل ‌های زیست محیطی این استان حضور داشته و کمک ‌کار آنها باشند.
دبیر اجرایی تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» نیز گفت: بزرگترین کمپین «شهر پاک» کشور به زودی در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد راه ‌اندازی می شود.
امید سجادیان اظهار داشت: تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» در نظر دارد پویش زیست محیطی «شهر پاک» را برای نخستین بار در کشور در این استان عملیاتی کند.
وی افزود: حقوق شهروندی و مدنی (روز بخشش، آشتی با سینما، اهدای کتاب، تفکیک زباله، خشونت نداشتن با حیوانات، کمیته‌ های مردمی و گردشگری مسئولانه)، ترافیک (سه‌ شنبه بدون خودرو و بین خطوط برانیم) از محورهای این پویش است.
سجادیان بیان کرد: سلامت و تغذیه (سه‌ شنبه بدون گوشت، بدون دخانیات و استفاده نکردن از ظروف یکبار مصرف)، خرید پاک (سه‌ شنبه بدون کیسه پلاستیکی و اول فکر بعد خرید) و محیط زیست و پوشش گیاهی (نهال‌ کاری، کمیته مردمی اطفای حریق و ایجاد نهالستان) از دیگر محورهای پویش زیست محیطی «شهر پاک» است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت پویش زیست محیطی «شهر پاک» به طور مجازی از یک ماه گذشته آغاز شده، عنوان کرد: آغاز مرحله عملیاتی این پویش از یک روز قبل آغاز شده است.
سجادیان ابراز داشت: کیسه های پارچه ‌ای با همکاری شرکت سینره تهیه و تولید شده و برای جایگزینی کیسه‌ های پلاستیکی در اختیار فروشگاه‌ های کهگیلویه و بویراحمد قرار خواهد گرفت.
وی گفت: کمپین «شهر پاک» بزرگترین کمپین محیط زیستی کشور است که برای نخستین بار در یاسوج به عنوان پایلوت اجرا خواهد شد و امید است بتوان با اجرای مطلوب این طرح الگوی مناسبی برای سایر استان ‌ها بود.
سجادیان اظهار داشت: گزارش میزان پیشرفت کار این طرح باید به طور هفتگی تهیه و برای استفاده سایر استان ‌ها به گروه خبری، رسانه ای و فضای مجازی «قرار سبز» ارسال شود.
وی داشتن شهری پاک و زندگی سالم را از مهمترین اهداف این طرح دانست و افزود: تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» تاکنون در این حوزه فعالیت ‌های مختلفی را انجام داده است.
سجادیان بیان کرد: انتظار می رود که مردم و دستگاه‌ های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای اجرای هر چه بهتر این طرح مهم با تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» همکاری لازم را داشته باشند.
وی با بیان اینکه تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» از سال 1378 فعالیت خود را آغاز کرده، عنوان کرد: این تشکل تاکنون اقدام های ارزنده ای در راستای حفاظت از محیط زیست انجام داده است.
سجادیان اجرای طرح جنگلانه، پاکسازی مناطق ذخیره ‌گاه دنا، برگزاری کلاس‌ های آموزشی پسماند، آموزش کاشت بلوط در مدارس، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع هوای پاک، شناسنامه ‌دار کردن بلوط‌ ها و کاشت گیاهان در حال انقراض را از مهمترین فعالیت ‌های این تشکل اعلام کرد.
وی ابراز داشت: برپایی نمایشگاه توانمندسازی بانوان، پاکسازی پارک جنگلی یاسوج در هفته سلامت، برگزاری کارگاه اطفای حریق، برپایی غرفه نهضت سبز در نمایشگاه فیلم سبز و کاشت بذر گیاهان بومی در منطقه دمچنار بویراحمد از دیگر فعالیت‌ های مهم این تشکل است.

 

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز