title
کد خبر: 6646
00
افکار و اقدامات دکتر بسکی از تخریب محیط زیست در سال های اخیر جلوگیری کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با تجلیل از خدمات دکتر بسکی در صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست، گفت: افکار و اقدامات این دوستدار طبیعت مانع تخریب منابع طبیعی در سال های اخیر شده بود.

به گزارش «بهداشت نیوز» اسماعیل مهاجر جمعه شب درحاشیه سومین جشنواره دوستداران طبیعت و هشتاد و پنجمین سال تولد دکتر بسکی در گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دکتر بسکی بهترین الگو برای تشکل های مردم نهاد برای صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی است.
وی با بیان اینکه در نیم قرن اخیر وسعت جنگل های سه استان شمالی کشور از سه میلیون هکتار به کمتراز یک و نیم هکتار رسیده است، افزود: در سایه افکار افرادی همچون دکتر بسکی از تخریب بیشتر منابع طبیعی جلوگیری شد.
مهاجر با اشاره به ثبت 60 تشکل زیست محیطی در استان گلستان، اضافه کرد: از این تعداد تشکل 38 تشکل فعال و بقیه نیمه فعال هستند.
وی با تاکید برضروت الگو قرار دادن دکتر بسکی و افکار او توسط دیگر تشکل های زیست محیطی این استان، تصریح کرد: امروز حفظ و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست نیازمند اشاعه افکار دکتر بسکی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان یادآور شد: دکتر بسکی جایگاه محکم و با ارزشی در حوزه توجه و صیانت از محیط زیست دارد.
به گزارش ایرنا در این مراسم که نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه و برخی مسئولان این شهرستان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان و جمع زیادی از علاقه مندان به محیط زیست و خانواده دکتر بسکی حضور داشتند از نفرات برتر مسابقات عکاسی با موضوع محیط زیست و جوان ترین و مسن ترین شرکت کننده در مسابقه دوچرخه سواری این جشنواره با اهدای هدایایی تجلیل شد.
به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی بسکی معروف به پدر طبیعت و محیط زیست ایران متولد بهمن ماه سال 1310 در سبزوار و یکی از هواداران برجسته محیط زیست.
دکتر بسکی در سال 1345 بیمارستانی را در شهر گنبدکاووس تاسیس کرد اما در سال 1349 زندگی شهری را رها کرد و به مرور تبدیل به یک گیاه خوار کامل شد و زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست و تبلیغ گیاه خواری کرد.
وی پس از به پایان رساندن تحصیلات متوسطه، در رشته طب دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد و درسال 1345 در رشته جراحی زنان از همان دانشگاه فارغ التحصیل شد.
دکتر بسکی در سال 1331 ازدواج کرد و اکنون چهار فرزند و 6 نوه دارد و به مدد کوه پیمایی و پیاده روی های زیاد در میان جنگل ها و دره های پردرخت و پر از چشمه سار، خلق و خوی طبیعت دوستی را دنبال کرد و به این ترتیب بر بیماری های مزمنی از قبیل آب مروارید، دیسک کمر و حساسیت های پوستی خود غلبه کرد.
وی درچند دهه اخیر فعالیت های گسترده ای را در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست انجام داد که راه اندازی بنیاد جهانی دکتر بسکی با عنوان مکتب حرمت حیات باهدف حفظ محیط زیست از آن جمله است.
دکتر بسکی تاکنون بسیاری از اموال خود را صرف امور خیریه کرده است، تاسیس بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی، تاسیس مدرسه تیزهوشان و نیز خانه ریاضی استان گلستان و سرای گاندی (تیزهوشان فقیر در روستاها) و وقف 6 باب منزل مسکونی در مشهد از دیگر فعالیتهای این پزشک طرفدار طبیعت است.
دکتر بسکی در اواخر مهرماه 92 در جریان سفر با زادگاهش سبزوار دچار سکته خفیف مغزی شد و از آن زمان تاکنون در بستر بیماری به سر می برد.
شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان واقع است.

 

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز