title
کد خبر: 6731
00
ریزگردها و آلودگی هوا ریه های شهر بجنورد را نشانه گرفته اند

ریزگردها و آلودگی هوای ناشی از افزایش تردد خودروها، ریه های شهر 200 هزار نفری بجنورد را با توجه به شرایط توپوگرافی و همچنین کاسه ای شکل بودن آن، نشانه گرفته اند.

به گزارش «بهداشت نیوز» گرچه تاکنون مشکل خاصی به لحاظ آلوده بودن هوا در بجنورد مشاهده نشده است اما این شهر آبستن این معضل در سال های آینده است و البته اگر این مشکل گریبان شهر بجنورد را بگیرد، رهایی از آن کار ساده ای نخواهد بود.
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در این باره می گوید: وضعیت توپوگرافی و کاسه ای شکل بودن شهر بجنورد شرایطی ایجاد می کند که اگر اکنون به تهدید ها برای آلودگی هوا توجه نکنیم، در آینده حتما دچار مشکل می شویم و البته حل مشکل نیز در این شهر کاسه ای شکل به راحتی میسر نیست.
علیرضا باغچقی اظهار می دارد: یکی از منابع آلودگی هوا، ماشین آلات و واحدهای صنعتی است که البته در این باره نگرانی خاص و چندانی وجود نداشته است اما در عین حال باید مدیریت ها و نظارت های لازم در این باره وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه شاید تا کنون مشکل خاصی نبوده است اما با روند کنونی دچار مشکل می شویم می گوید: ایجاد ترافیک سنگین در معابر شهر می تواند سبب آلودگی هوا شود و در این میان فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی باید میان شهروندان نهادینه شود و مردم یاد بگیرند کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند اما ترغیب مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، مستلزم این است که خدمات حمل ونقل عمومی به گونه ای باشد که رضایت مردم را به دنبال داشته باشد و اکنون وضعیت خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی به گونه ای است که شهروندان رضایت کاملی از آن ندارند.
باغچقی می گوید: یکی دیگر از منابع آلوده کننده هوا، ریزگردها و غبارها هستند که بعضا منشا محلی دارند.
وی می افزاید: در سال های اخیر پوشش گیاهی و مراتع ما از بین رفته است و همین امر سبب افزایش میزان غبار شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد، فعالیت سنگ شکن ها در اطراف شهر را از دیگر منابع آلوده کننده هوا عنوان می کند و می افزاید: خیلی از این سنگ شکن ها، مواد اولیه مورد نیاز را از کوه ها برداشت می کنند و به همین لحاظ میزان آلودگی بیشتری دارند و برخی از سنگ شکن ها مجوزی برای فعالیت ندارند و یا تحت فشارها مجوز دریافت کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه دور از ذهن نیست که در آینده یکی از مشکلات شهر بجنورد ریزگردها باشد می افزاید: در چند سال اخیر صحبت هایی برای خارج کردن سنگ شکن ها از محدوده شهر مطرح شد اما در عمل اتفاقی رخ نداد و فعالیت این واحدها همچنان ادامه دارد.
*هوای بجنورد تاکنون در شرایط بسیار ناسالم قرار نگرفته است
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در این باره می گوید: هوای بجنورد تنها در سه روز از شهریور، یک روز از مهر و سه روز از آبان ماه امسال ناسالم گزارش شده و شرایط هوای این شهر تاکنون به شرایط بسیار ناسالم یا خطرناک نرسیده است.
سیداصغر مطهری اظهار می دارد: تعداد روزهای هوای پاک در هشت ماه امسال در بجنورد 69 روز و هوای سالم 169 روز به ثبت رسیده است.
وی می افزاید: این استان تنها یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا دارد و به همین منظور کیفیت هوای استان تنها در یک نقطه مورد سنجش قرار می گیرد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی می گوید: بررسی میزان گرد وغبار موجود در هوای شهر با این ایستگاه میسر نمی شود و نمی توان اطلاعات درستی از میزان آلودگی هوا در شهر بجنورد را به دست آورد.
وی اظهار می دارد: برای دست یابی به اطلاعات دقیق تر از وضعیت آلودگی هوا در شهر بجنورد دست کم سه ایستگاه دیگر باید راه اندازی شود.
وی تصریح می کند: هر یک از مراکز سایر شهرستان های استان نیز باید یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا داشته باشند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی اظهار می دارد: تامین اعتبار برای راه اندازی این ایستگاه ها در سفر کاروان دولت به استان پیشنهاد شد اما مورد توافق قرار نگرفت و اکنون ایجاد این ایستگاه ها با مشکل اعتبار رو به رو است.
وی خاطرنشان می کند: مشکل جدی در زمینه آلودگی هوا در استان وجود ندارد اما در فصولی از سال شاهد پدیده ریزگردها و غبار هستیم که البته کانون برخی از پدیده گردو غبارها، محلی است.
وی با بیان اینکه چرای بیش از حد دام و حضور بیش از ظرفیت دام در مراتع سبب می شود تا پوشش گیاهی در مراتع و عرصه های طبیعی کاهش یابد اظهار می دارد: علت این مشکل، از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع و تخریب محیط زیست است زیرا با از بین رفتن مراتع زمینه برای فرسایش خاک بیشتر می شود.
وی تصریح می کند: هنوز اطلاعات و آمار درستی از تعداد کانون های گرد و غبار در استان در دست نداریم و در این باره مطالعه ای انجام نشده است.
مطهری با بیان اینکه انجام این مطالعات هنوز اعتباری نداشته است اظهار می دارد: نیاز است تا با پیش بینی اعتبار، کانون های گردو غبار و منشا آلودگی هوای استان شناسایی شوند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان شمالی در باره پنج ساله شدن معافیت دریافت برگ معاینه فنی برای خودروهای نو گفت: پش از این خودروهای نو تا دوسال از دریافت برگ معاینه فنی معاف بودند اما از سال های گذشته این معافیت به پنج سال رسیده است.
مطهری اظهار می دارد: البته سازمان محیط زیست از همان ابتدا با این امر مخالفت کرد و اکنون نیز پیگیر است تا معافیت خودروهای نو برای دریافت معاینه فنی به دو سال کاهش یابد.

*برخورد با تردد خودروهای فاقد معاینه فنی
رئیس پلیس راهور خراسان شمالی نیز درباره پنج ساله شدن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی می گوید: ما نیز با پنج ساله شدن این معافیت ها مخالف بودیم و البته اکنون پیگیری هایی در دست انجام است تا معافیت خودروهای نو از معاینه فنی به روال سابق یعنی دو سال برگردد.
رحمان اسپیدکار اظهار می دارد: به یقین بسیاری از خوردهای تولید داخل خیلی زودتر از پنج سال نیاز به معاینه فنی پیدا می کنند زیرا قطعات مختلف این خودروها در زمانی کمتر از پنج سال نیاز به تعویض پیدا می کنند.
وی می افزاید: امسال با مالکان پنج هزار و 500 خودرو که فاقد معاینه فنی بودند برخورد شده است.
وی افزود: البته برگ معاینه فنی تا زمانی اعتبار دارد که خودرو دچار نقص و ایراد نباشد و در صورتی که خودرو پس از دریافت برگ معاینه فنی دچار نقص شد، مالک مکلف است ایراد را رفع کند.

*مراکز معاینه فنی زیر ذره بین
رئیس پلیس راهور خراسان شمالی درباره فعالیت مراکز معاینه فنی می گوید: این مراکز بررسی و رصد می شود تا از بروز تخلف احتمالی جلوگیری شود و در این زمینه از یک سال گذشته مراکز معاینه فنی به دوربین مدار بسته مجهز شده و احتمال هر گونه تخلف کاهش یافته است.
وی می افزاید: قرار است نظارت این دوربین ها بر فعالیت مراکز معاینه فنی بیشتر شود.
اسپیدکار اظهار می دارد: متورسیکلت ها منابع مهم آلودگی هوا هستند که باید مورد معاینه فنی قرار گیرند اما در استان مرکز معاینه فنی برای موتورسیکلت ها وجود ندارد.
وی تصریح می کند: میزان آلودگی موتورسیکلت ها بعضا تا 6 برابر خودروها است که نقص و ایرادهای این وسیله نقلیه باید در مراکز معاینه فنی شناسایی و رفع شود.
استان خراسان شمالی به مرکزیت شهر بجنورد درشمال شرق ایران است؛ این استان با مصوبه دولت در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، ایجاد شد که جمعیت شهر بجنورد از زمان تقسیم تاکنون رشد قابل توجهی یافته است

 

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز