title
کد خبر: 7854
00
هنوز با دوست دختر سابقم رابطه دارم!

سلام. مدتی پیش با دختری دوست بودم و بعد از مدتی ازدواج کرده و هنوز با هم رابطه ‌ی دوستانه داریم و متأسفانه دل ‌کندن از هم برایمان مشکل است. لطفاً راهنمایی ‌ام کنید.

کشش به جنس مخالف، به‌صورت طبیعی در آغاز نوجوانی بیدار می‌شود و علاقه و در مواردی ارتباط با یک نفر غیرهم‌جنس را شکل می‌دهد و شدت می‌بخشد. این عشق آتشین ترکیبی از دو جزء یا برآیند دو مؤلفه است: انگیزش جنسی و هیجان. چون هر دوی این اجزاء پرفشار و تند هستند، معلوم است که ترکیب آنها باعث هم‌افزایی نیرومندی می‌شوند و همه‌ی وجود آدمی را به تسخیر خود در می‌آورند. چشم از دیدن واقعیت‌ها کور می‌شود و گوش از شنیدن اندرزها و هشدار‌ها کر!

عشق تند؛ آینده‌نگری را می‌گیرد و کردار و گفتار را از نظم منطقی خارج می‌سازد. مطالعه‌ی زندگی عاشقان و بررسی وضعیت عده‌‌ای از شکست‌خوردگان و گرفتاران نشان می‌دهد که چگونه توفان‌های سهمگین عشق که با نیروی غریزه‌ی جنسی و وابستگی عاطفی به راه افتاده‌اند، دلدادگان ناتوان را به کام رسوایی و مرگ می‌کشاند و حال و آینده‌ی آنها را تیره و نابود می‌سازد. کشش جنسی پدیده‌ای طبیعی و سالم است. دوست‌داشتن و مهر ورزیدن نیز عاطفه‌ای زیبا و انسانی. اما اگر بخواهیم دچار یورش تند این دو نشویم باید مهار آنها را به دست عقل و خردمان بسپاریم. اگر «عقل» امیر وجود ما باشد و غریزه و هیجان به او احترام بگذارند و از او پیروی کنند، انسان به موفقیت، محبوبیت،‌ آرامش و عزت می‌رسد. ولی اگر اجازه دهیم غریزه‌جنسی و هیجان به دوستی، عقل را اسیر کنند و به بند بکشند،‌ در دره‌ی هولناک بدبختی سقوط خواهیم کرد.

عشق شما یعنی میل غریزی و عاطفه‌ی مهرورزی شما به آن دختر اگر به ازدواجی آگاهانه و بادوام می‌رسید؛ می‌توانستید پیروزی عقل بر هوس را جشن بگیرید. اما به هر دلیلی آن عشق و ارتباط به فرجام نیکویی برای شما نرسیده است. اینک آن دختر همسری دارد قانونی و شرعی که باید همه‌ی محبت خود را به او ارزانی دارد و هر نوع تماس جزئی و کلی جسمی را با او داشته باشد. اگر به سرعت تماس‌های تلفنی و حضوری را با او قطع نکنید، بیم آن می‌رود که رازتان از پرده برون افتد و برای زندگی هردوی شما ناراحتی‌ها و خطرهایی را پیش آورد.

در کشورهای غربی هم که از هشتاد سال پیش دوستی دختران و پسران با منع زیاد و شدت عمل روبرو نمی‌شود و خانواده‌ها و مردم به نحوی آن را پذیرفته‌اند، ارتباط یک نفر با مرد و زنی که همسر دارد، هر چند سال‌ها قبل دوست او بوده است، عملی غیراخلاقی، غیرقانونی و جرم است. برای نجات خود در مرحله‌ی‌ نخست و فوری ارتباط عملی در رفتارهایتان را قطع کنید: تلفن نزنید، پیامک ندهید، چت نکنید و قرار ملاقات نگذارید.

در مرحله‌ی بعد هر روز به طور منظم حدود پانزده دقیقه درباره‌ی آن‌چه که برایتان نوشته‌ام یعنی غیراخلاقی و دردسرساز بودن رابطه‌تان فکر کنید. آینده‌ی پر از ناراحتی‌ و آبروریزی را در ذهن خود مجسم کنید. اگر این دو مراحل را یکی دو ماه ادامه دهید، امید می‌رود که وارد مرحله‌‌ی بعدی شوید یعنی دلبستگی عاطفی‌تان هم کاهش پیدا کند و از بین برود.

در ضمن، فراموش نکنید حداقل تا شش ماه بعد از این مراحل به خواستگاری از دختر دیگری اقدام نکنید.

دکتر محمود گلزاری روان‌شناس و خانواده درمانگر - سپیده دانایی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز