title
کد خبر: 7856
00
دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو مطرح کرد
نحوه مصرف صحیح داروها برای سالمندان

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو در خصوص نحوه مصرف صحیح داروها به سالمندان توصیه‌هایی را بیان کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، فاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو سازمان غذا و دارو درباره نحوه مصرف درست داروها برای سالمندان گفت: در ابتدا سالمندان باید داروهای خود را بشناسند و از پزشک یا داروساز خود در مورد داروهایشان اطلاعاتی مثل نام دارو، علت تجویز دارو، نحوه مصرف دارو، شرایط نگهداری و تداخل با سایر داروها را کسب کنند. همچنین داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنند.

سلیمانی اظهار داشت: دیگر مواردی که سالمندان باید برای مصرف دارو رعایت کنند این است که داروهایی را که برای دیگران تجویز شده است، مصرف نکنند.

وی توضیح داد: اگر سالمندان فکر می‌کنند برای متوجه شدن یا به خاطر سپردن تمام گفته‌های پزشک به کمک نیاز دارند، می‌توانند به همراه یکی از بستگان یا دوستان خود به پزشک مراجعه کنند.

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: سالمندان از داروهای مصرفی خود شامل داروهای با نسخه یا بدون نسخه، مکمل ها و داروهای گیاهی لیست تهیه کرده و این لیست را به افراد دخیل در درمان خود شامل پزشک، دندان‌پزشک و داروساز نشان دهند؛ ضمن اینکه یک کپی از این لیست را در خانه و یک کپی از آن را به همراه داشته باشند. این لیست بهتر است شامل نام دارو، نام پزشک تجویز کننده دارو، دلیل تجویز دارو، مقدار و زمان مصرف دارو باشد.

وی با بیان اینکه درصورتی که پزشک در زمان مصرف دارو برای آن‌ها تست‌های آزمایشگاهی نوشته است، در زمان گفته شده آزمایش‌های لازم را انجام دهند و نتایج آن را به پزشک اطلاع دهند، افزود: در صورتی که خواندن دستورات دارویی یادداشت شده روی دارو در داروخانه برای آنها مشکل است، از داروساز بخواهند با خط درشت تر دستورات پزشک را برایشان یادداشت کند. هر زمان که در خصوص مصرف داروی خود دچار مشکل شدند و یا از عوارض ناشی از مصرف دارو نگران شدند حتما موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارند، زیرا پزشک ممکن است داروی آنها را تغییر دهد.

سلیمانی گفت: از آنجا که برخی افراد از جدول، تقویم یا جعبه های مخصوص دارو برای یادآوری زمان مصرف دارو استفاده می کنند، در این زمینه از پزشک یا داروساز راهنمایی بگیرند. قرص ها را جویده، خرد نکنند یا نشکنند، مگر اینکه پزشک یا داروساز به آنها اجازه این کار را داده باشد یا روی برچسب قرص‌ها ذکر شده باشد. اگر در بلع داروهای جامد و یا در به خاطر سپردن زمان مصرف دارو مشکل دارند، به پزشکشان اطلاع دهید.

وی تاکید کرد: افراد بهتر است داروها را در محل خنک، دور از نور و دور از رطوبت نگهداری نمایند و نگه‌داری دارو طبق شرایط ذکر شده روی جعبه دارو است. از نگه‌داری داروها در یخچال بپرهیزند، مگر اینکه پزشک یا داروساز به آنها گفته باشد یا روی برچسب دارو ذکر شده باشد. برای پرهیز از بروز اشتباه، داروها را در تاریکی مصرف نکنند و از برداشتن داروی درست مطمئن شوند.

وی در پایان توصیه کرد: تاریخ انقضای داروها را بررسی و داروهای تاریخ گذشته را با روش مناسب و با راهنمایی داروساز معدوم کنند. دارو را به دلیل صرفه جویی در هزینه‌ها به صورت ناقص مصرف نکنند و در این مورد با پزشک یا داروساز صحبت کنند؛ ممکن است امکان تجویز دارویی با هزینه کمتر برای آنها وجود داشته باشد و برای دریافت داروهایی که نیاز به ارائه نسخه ندارند، حتما از داروساز مشاوره بگیرند.

منبع: فارس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز