title
کد خبر: 9348
00
در اولین کارگاه کشوری برنامه سلامت گوش عنوان شد:
 کم شنوایی و ناشنوایی بدترین نوع معلولیت

رییس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، کم شنوایی و ناشنوایی را بدترین نوع معلولیت دانست و گفت: فرد نابینا ارتباطش با اشیاء را از دست می دهد ولی فرد ناشنوا در سکوت مطلق قرار گرفته و ارتباطش را با سایر افراد از دست می دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمودیان با اعلام این خبر در اولین کارگاه کشوری برنامه سلامت گوش و شنوایی، افزود: برنامه غربالگری شنوایی باید در PHC دنبال شود و اگر اجرایی شود ایران جزو اولین کشورهاست که این برنامه را اجرا می کند.
وی بیان داشت: نوزادان کم شنوا تا 12 ماهگی باید شناسایی و با مداخلاتی درمان شوند تا فرصت رسیدگی به آنها از بین نرود.
رییس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت ادامه داد: اگر مشکل کم شنوایی یا ناشنوایی فرد درمان نشود دچار اختلالات زبانی شده و در زمینه های گفتار، گوش کردن، خواندن، نوشتن، موفقیت های تحصیلی، ورود به تحصیلات عالی، آرمان ها و شغل دچار مشکل می شود.
دکتر محمودیان شانس ابتلا به دیابت در افراد کم شنوا را دو برابر سایرین دانست و گفت: در دنیا یک میلیارد نفر ناتوانی شنوایی دارند و 275 میلیون نفر کم شنوایی شدید دارند که 5 درصد دچار معلولیت شنوایی هستند.
رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت اظهار داشت: از هر هزار تولد در دنیا 1 تا 3 نفر دچار کم شنوایی، 20 تا 40 نفر در هر هزار نفر در PICU دارای اختلالات شنوایی، 5.2 نفر در هر هزار نفر در بدو وورد به مدرسه و 11 تا 15 درصد نیز هنگام ورود به مدرسه دچار اختلالات شنوایی اند.
دکتر محمودیان افزود: کم شنوایی یک اپیدمی خاموش است و چه بسا کودکانی را که فکر می کنیم اوتیسم دارند دچار این اختلالات باشند.
وی اختلالات شنوایی را دارای رتبه پانزدهم در دنیا از نظر بار بیماری ها اعلام کرد و گفت: اداره سلامت گوش و شنوایی حدود یکسال است که در وزارت بهداشت راه اندازی شده و در جهت تحقق اهداف سازمان بهداشت جهانی و قطعنامه 2016 این سازمان اهدافی را دنبال می کند.
رییس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت این اهداف را چنین تشریح کرد: افزایش سواد سلامت گروه های سنی در زمینه سلامت گوش، افزایش پوشش غربالگری شنوایی موالید تا 85 درصد (که 68 درصد آن توسط بهزیستی محقق شده و با تفاهمنامه با وزارت بهداشت ادامه می یابد)، افزایش پوشش غربالگری کودکان 3 تا 5 سال تا 30 درصد، تدوین برنامه راهبردی غربالگری کم شنوایی سالمندان، افزایش میزان رفتارهای پیشگیرانه در محل های کار، تفریحی و زندگی تا میزان 50 درصد سال پایه، استقرار بسته خدمتی سلامت گوش در نظام مراقبت های اولیه و ارتقای کیفیت زندگی وابسته به شنوایی به میزان 50 درصد سال پایه.
گفتنی است اولین کارگاه کشوری برنامه سلامت گوش و شنوایی عصر امروز در وزارت بهداشت به کار خود پایان می دهد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز