title
کد خبر: 16814
00
چطور عادت غذایی سالم را در کودکان پرورش دهیم؟

یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: فرهنگ‌سازی تغذیه سالم به ویژه در مورد کودکان در جامعه امروز به درستی انجام نمی‌شود، در حالی که برای آموزش کودکان در انتخاب تغذیه مناسب و ایجاد رفتارهای تغذیه‌ای سالم لازم است که مثلث «مادر، محیط، مدرسه» نقش مهم تری ایفا کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، برلیانت بزرگمهر با اشاره به ششمین روز از هفته سلامت و نامگذاری این روز به نام «هنر و رسانه؛ سواد سلامت» به راه های ارتقای سواد سلامت در کودکان اشاره کرد و افزود: «مادر، محیط، مدرسه»  دارای نقش حیاتی در ارتقای سطح سواد سلامت دانش آموزان هستند که مهم ترین آنها در درجه اول مادر و  اعضای خانواده است.

وی تشریح کرد: مهم ترین مسئله‌ای که سبب می‌شود بسیاری از کودکان الگوی مناسب تغذیه‌ای نداشته باشند رفتارهای غلط و عادات بد غذایی اعضای خانواده است، وقتی مادری در خانواده صبحانه نمی‌خورد، غذاهای چرب آماده می‌ کند، بر سر سفره نمک گذاشته می‌شود، بنابراین نباید انتظار داشت که کودک به میل خود صبحانه بخورد، به غذا نمک اضافه نکند و یا غذای چرب دوست نداشته باشد.

بزرگمهر افزود: این الگوهای غلط تغذیه‌ای اگر در خانواده اصلاح نشود، در دراز مدت برای هر فردی به شکل عادت در می‌آید و تغییر آن به سرعت و راحتی امکان پذیر نخواهد بود و این مسئله در بزرگسالی به دیگران هم انتقال داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر کودکی را از خوردن چیزی منع می‌کنند باید با زبان کودکی برای او توضیح دهند که به این دلیل باید از خوردن این ماده غذایی پرهیز کند. یا اگر می گویند نوشابه بد است باید دلایل قابل پذیرش برای کودک بیاورند مثلا وقتی می گویند پفک بد است، باید بگویند چون موجب کوتاهی قد تو می‌شود یا مانع رشدت خواهد شد. همچنین اگر به جای آن چیزی راجایگزین می‌کنند باید برای آن  هم دلیل قانع کننده بیاورند در حقیقت او را با نیازهای تغذیه‌ای خود آشنا کنند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به فروش موادغذایی مضردر بوفه برخی مدارس، گفت:  این که یک خوراکی ممنوع باشد، اما در بوفه مدرسه فروخته شود، نقض غرض کردن است و این برای دانش آموز قابل پذیرش نیست که یک خوراکی در بوفه فروخته شود، اما خوردن آن هم ممنوع شده باشد.

 بزرگمهر با بیان این‌که محیط نیز در تغذیه نادرست نقش دارد، افزود: بسیاری از افراد قبل از زندگی مشترک الگوی تغذیه‌ای مناسبی داشته‌اند، اما با وارد شدن در محیط زندگی جدید و خانواده جدید، در صورتی‌که آن خانواده عادات بد غذایی داشته باشند، می‌توانند به مرور الگوی تغذیه صحیح یک فرد را به یک الگوی تغذیه‌ای نامناسب تغییر دهند.

وی با بیان اینکه در گذشته میان وعده‌های بچه‌ها بیشتر ساندویچ نان و پنیر و میوه‌های خشک بود، اظهار کرد: متاسفانه امروزه این نوع موادغذایی سالم به شکل نامطلوب تغییر پیدا کرده است، همچنین پیروی از الگوهای غلط غذایی  در بسیاری از کودکان از زمان تولد برای آن‌ها به صورت عادت در آمده است. به طور مثال برخی از خانواده‌ها به نوزادان قند داغ می‌خورانند و آشنا کردن نوزادان با طعم‌های شیرین، شور و غذاهای چرب از زمان نوزادی سبب می‌شود که به این نوغ تغذیه عادت کنند و در سنین بالاتر ترک آن به سختی انجام پذیرد.

مسئول روابط عمومی انجمن تغذیه ایران اظهار داشت: در این بین، رسانه‌ها و استادان تغذیه نیز می توانند نقش مهمی در ارتقای سواد سلامت کودک داشته باشند. رسانه ها می توانند با آموزش الگوهای تغذیه‌ای مناسب و جلوگیری از تبلیغات گسترده موادغذایی مضر، عادات خوب غذایی را در کودکان و دانش آموزان پرورش دهند تا فرهنگسازی در همان زمان کودکی انجام شود.

منبع: سلامت آنلاین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز