title
کد خبر: 16916
00
رژیم غذایی گیاهی و کمبودهایی که برای بدن ایجاد می‌کند

گیاه خواران و طرفداران رژیم‌های غذایی گیاهی باید بدانند که تکیه کامل بر این نوع رژیم‌ها باعث کمبود حداقل 7 ریزمغذی مهم در بدن می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، برخی از این کمبودها از این قرارند:

ویتامین ب 12: عموماً این ویتامین در غذاهای حیوانی مانند ماهی، گوشت، محصولات لبنی و تخم مرغ یافت می‌شود. ضعف و خستگی، نقص در عملکرد مغز، اختلالات مغزی، اختلالات روانی، اختلالات عصبی در نوزادان شیر مادر خوار، آنمی مگالوبلاستیک، افزایش احتمال آلزایمر از جمله علائم فقر ویتامین ب 12 است.


کراتین: کراتین توانایی افزایش حجم و استقامت ماهیچه را دارد. مقداری کراتین توسط کبد ساخته می‌شود. بنابراین کراتین، یک ماده مغذی ضروری در برنامه غذایی نیست. با این حال گیاهخواران دارای مقادیر پایین‌تری از کراتین در عضلاتشان هستند. از آنجایی که کراتین در هیچ یک از گیاهان وجود ندارد، گیاهخواران باید آن را از طریق مکمل دریافت کنند. در گیاهخواران دریافت مکمل کراتین فوایدی مانند بهبود عملکرد فیزیکی و مغزی را در پیش دارد.


 کارنوزین: کارنوزین تنها در غذاهای حیوانی یافت می‌شود. با این حال، به دلیل سنتز آن از اسیدآمینه هیستیدین و بتاآلانین، برای بدن ضروری نیست. منابع غذایی دریافت بتاآلانین عبارتند از گوشت و ماهی که افزایش سطوح کارنوزین پس از دریافت آنها، کاملاً مشهود است. گیاهخواران در مقایسه با گوشت خواران، مقادیر کمتری از کارنوزین در عضلات خود دارند. مکمل یاری با بتا آلانین، سبب افزایش سطوح کارنوزین در بدن می‌شود. کارنوزین سبب افزایش قوا و حجم ماهیچه‌ها می‌شود.


آهن هم: این نوع آهن از آهن غیر هم جذب بهتری دارد. آهن هم، علاوه بر جذب بهتر و بالاتر نسبت به آهن غیر هم، باعث افزایش جذب آهن غیر هم نیز می‌شود. برخلاف آهن غیر هم، آهن هم تحت تأثیر فاکتورهای غذایی مانند فیتات موجود در سبوس غلات قرار نمی‌گیرد. به این دلیل گیاهخواران، خصوصاً خانم‌ها، بیشتر در معرض آنمی قرار دارند.

منبع: سلامانه


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز