title
کد خبر: 27465
00
انتخاب نوشیدنی و سلامت کودکان

انتخاب نوشیدنی مناسب برای کودکان در ایجاد عادات غذایی صحیح در دوران بزرگسالی بسیار موثر است. والدین باید به انتخاب نوشیدنی‌های مفید برای کودکان اهمیت دهند.

به گزارش بهداشت نیوز، نوشیدنی اصلی آب است و آب فراوان موجود در بدن ما، دلیلی است که تحت هر شرایطی نیاز به نوشیدن داریم.

اما اکثر ما نوشیدنی‌ها را برای هیدراسیون بیشتر می‌نوشیم؛ مزه را دوست داریم یا فرح‌بخشی را می‌خواهیم یا فکر می‌کنیم آنها برای سلامت‌مان مفیداند.

قبلا برای نوشیدن چیزی اینقدر انتخاب نداشتیم: محصولات جدید دائما به وجود می‌آیند، از نوشابه‌های گازدار تا نوشیدنی‌های میوه‌ای، آب‌های طعمدار و بستنی مایع.

مجموعه‌ای از انتخاب‌ها که می‌توانند برای والدین گیج‌کننده باشد.

بسیاری از این محصولات با برچسب‌های رنگی و نام‌های خوشایند بویژه با هدف‌گیری کودکان به بازار می‌آیند، اما آیا این نوشیدنی‌ها برای کودکان مناسبند؟

ایجاد انتخاب‌های بهتر برای آنچه کودکان می‌نوشند به مهمی انتخاب غذاهای مناسب (سالم) است.

نوشیدنی‌ها همه یکسان نیستند و برخی سالم‌تر از سایرین هستند و نوشیدنی فقط آنچه کودکان می‌نوشند نیست، اما چه مقدار: امروزه مقدار رو به رشد سهم نوشیدنی‌ها مشکل بزرگی در تغذیه کودکان است، مساله‌ای که درحد لازم به آن توجه نشده است.

 

نکته مهم: نوشیدنیها نیز غذا هستند

به جز آب و نوشیدنی‌های رژیمی، تقریبا هر چیزی که کودکان می‌نوشند حاوی کالری است و بنابراین می‌تواند یک غذا در نظر گرفته شود که جزئی از رژیم غذایی‌شان است.

اما ما اغلب نوشیدنی‌هایی را که می‌نوشیم به عنوان چیزی اضافه در نظر می‌گیریم.

اکثر ما کاملا از تمام کالری‌هایی که به عنوان مایعات می‌نوشیم آگاه نیستیم، و برای نوشیدنی استانداردهای تغذیه متفاوتی را نسبت به آنچه برای غذاهای جامد انجام می‌دهیم به‌کار می‌بریم.

این بی‌توجهی، دو مشکل مهم ایجاد می‌کند که سلامت بچه‌ها را تهدید می‌کنند.

اول، والدین از مقدار کالری پنهان در نوشیدنی‌هایی که کودکان‌شان می‌نوشند، کاملا ناآگاهند. و اندازه سهم‌های در حال رشد نوشیدنی‌ها در مغازه‌ها و رستوران‌ها نیز کمکی نمی‌کنند.

یک بطری 500سی سی آبمیوه، نوشابه گازدار یا یک نوشیدنی میوه‌ای شیرین‌شده می‌تواند 200 تا 300 کالری داشته باشد، حدود همان مقدار که نان شیرینی شکری، یک ساندویچ کوچک کره بادام زمینی یا یک تکه آب‌نبات دارند.

اما بسیاری از والدین وقتی کودکان‌شان یک لیوان بزرگ نوشابه گازدار یا لیموناد را در یک رستوران سر می‌کشند، و یک لیوان نیز مجانی می‌گیرند، به این رفتار توجه نمی‌کنند.

در عوض، کودکان اجازه دارند این نوشیدنی‌ها را به عنوان آب بنوشند و نه به عنوان غذاهای مایع.

در حال حاضر بچه‌ها و نوجوانان حدود 10 درصد کالری روزانه‌شان را از آبمیوه یا نوشیدنی‌های غیر الکلی می‌گیرند.

به علاوه، چون والدین همیشه کالری نوشیدنی‌ها را به حساب نمی‌آورند، محدودیت‌هایی را که در مورد غذاها اعمال می‌کنند برای نوشیدنی‌های ناسالم قرار نمی‌دهند.

یک قوطی 360 سی سی، نوشابه گازدار می‌تواند با 9-7 قاشق چایخوری شکر برابر باشد.

بسیاری از والدین هرگز تصور نمی‌کنند که به کودکان‌شان اجازه دهند این مقدار شکر را یکجا بخورند اما وقتی شکر به شکل مایع است توجه نمی‌کنند.

امروزه نه‌تنها کودکان کالری‌های بیشتر و بیشتری را از نوشیدنی‌ها می‌گیرند، بلکه سالم‌ترین‌ها را نیز انتخاب نمی‌کنند.

اطلاعات بررسی ملی نشان داده‌اند که کودکان در ایالات متحده تا سن 5 سالگی، نوشیدنی‌های میوه‌ای شیرین شده و نوشیدنی‌های کربناته غیرالکلی بیشتری را نسبت به آبمیوه 100 درصد مصرف می‌کنند.

تا سن 13 سالگی مصرف‌شان از نوشیدنی‌های میوه‌ای شیرین‌شده و نوشیدنی‌های گازدار بیشتر از آبمیوه و شیر است.

چگونگی مصرف نوشیدنی‌ها در تغذیه کودکان، یک نقطه کور عمده برای بسیاری از والدین است در حالی که آنها می‌توانند عادات خوب غذا خوردن را برای بچه‌های خود ترغیب کنند.

از آنجایی که کالری موجود در نوشیدنی‌ها، به همان مهمی کالری‌های حاصل از غذاهای جامد هستند، والدین بایستی در آنچه کودکان‌شان می‌نوشند همانند آنچه آنها می‌خورند دقت داشته باشند.

هنگامی که به غذاهایی که کودک‌تان می‌خورد فکر می‌کنید و تصور می‌کنید که چگونه آنها با یک رژیم متعادل مانند آنچه توسط هرم غذایی بیان شده متناسب هستند، نوشیدنی را نیز درنظر بگیرید.

این کار می‌تواند شما را متعجب کند که چگونه نوشیدنی‌ها می‌توانند تعادل یک رژیم غذایی سالم را به گونه‌ای دیگر تغییر دهند یا نامتعادل کنند.

دکتر محمدرضا وفا و همکاران؛ متخصصین تغذیه

منبع: زندگی آنلاین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز