title
کد خبر: 27633
00
چگونه درست تصمیم بگیریم؟

کارشناس واحد بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، مهارت حل مساله و تصمیم گیری را از عمده ترین مهارت های زندگی افراد برشمرد و گفت: به دلیل نیاز روزمره بشر در مدیریت و فائق آمدن بر تغییرات سریع زندگی، یادگیری مهارت حل مساله و تصمیم گیری در بهره وری و رضایتمندی از زندگی نقش مهمی بر عهده دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، کارشناس واحد بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز، مهارت حل مساله و تصمیم گیری را از عمده ترین مهارت های زندگی افراد برشمرد و گفت: به دلیل نیاز روزمره بشر در مدیریت و فائق آمدن بر تغییرات سریع زندگی، یادگیری مهارت حل مساله و تصمیم گیری در بهره وری و رضایتمندی از زندگی نقش مهمی بر عهده دارد.

 "صدیقه مویدی" افزود: مهارت حل مساله با ایجاد فضای انعطاف پذیری فکری و شناختی، قدرت مقابله با مشکلات و پیشگیری از بروز نارضایت های فردی را افزایش می دهد، بدین معنی که فرد مشکلات خود را شناسایی و راه حل های مناسب را یافته و با ارزیابی تمامی راه حل ها، بهترین راه را انتخاب می کند؛ در نتیجه به مرور اعتماد به نفس خویش را قوت بخشیده و در اجرای توانمندی های بالقوه خود کوشا خواهد شد.

این کارشناس بهداشت روان، مهارت حل مساله را یکی از مهارت های پیشگیرانه ای نام برد که می تواند از بسیاری از اختلافات و مشکلات روانی افراد جلوگیری کند.

او ادامه داد: بسیاری از افراد، در مهارت حل مساله و هنگام روبرو شدن با مشکلات زندگی خود دچار ناتوانی و سردرگمی شده که با آموزش به موقع مهارت ها می توان در رفع مشکلات، آنها را توانمند ساخت.

"مویدی" با بیان اینکه شناسایی باورهای غلط می تواند بینش فرد را نسبت به مشکل و توانایی خودش تغییر دهد، افزود:  بسیاری از مواقع افکار ناکارامد موجب می شود که فرد در تصمیم گیری و زمان مناسب احساس ناتوانی کند که با آگاهی از فرایند حل مساله و شناسایی راه حل و تصمیم گیری، می توان بهترین تصمیم را انتخاب کرد.

او خودآگاهی هیجانی و تسلط بر موقعیت مشکل زا را از عواملی نام برد که موجب تمرکز بیشتر بر مسائل روزمره شده و با استفاده از بارش فکری، راه حل های مناسب ارایه و در جدول ارزیابی راه حل ها گنجانده می شود.

کارشناس بهداشت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب، روش بارش فکری را ثبت راه حل ها بدون ارزیابی درست و غلط بودن معرفی کرد و گفت: این روش به فرد کمک می کند تا راه حل ها را مدنظر قرار دهد و در صورت موفق نبودن در به کارگیری یک راه حل نا امید نشده و از بقیه مسیرها استفاده کند.

"مویدی"در خصوص تکنیک فن بالکن نیز گفت: در این روش فرد به جای غرق کردن خود در مشکلات و راه حل ها، از دیگاه فرد دیگری به مشکل و موقعیت نگاه می کند.

او ادامه داد: فرد با آموختن تکنیک ها و مهارت حل مساله و تصمیم گیری، می تواند بر تصمیمات خود در گذشته بازنگری داشته و علت بسیاری از ناکامی ها و نارضایتی ها را یافته و از تکرار آن در آینده پیشگیری کند.

دوره آموزشی مهارت حل مساله و تصمیم گیری، در راستای افزایش توانمندی کارکنان مرکز بهداشت شهدای انقلاب در سالن خاتم(ص)برگزار شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز