title
کد خبر: 28800
00
یکی از مهمترین مضرات فست فود ها

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان، کاهش سن ابتلا به سکته قلبی را از مهمترین مضرات مصرف فست‌فودها بیان کرد.

به گزارش بهداشت نیوز؛ آزاده آذرپیرا با بیان اینکه کاهش سن ابتلا به سکته  قلبی یکی از مهمترین مضرات مصرف فست‌فودهاست که کارشناسان تغذیه بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند، تأکید کرد: مصرف فست‌فودها حتی هفته‌ای یک‌بار و مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی، وجود سکته قلبی را در سنین پایین افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: شایع‌ترین بیماری در جوامع در حال توسعه از جمله کشور ایران، بیماری‌های قلبی- عروقی است که مصرف فست‌فود حتی هفته‌ای یک‌بار هم باعث پایین آمدن سن سکته قلبی می‌شود.

وی اظهار کرد: عادات غذایی مناسب از جمله مصرف موادغذایی حاوی فیبر، مثل سبزیجات و میوه‌های فراوان و نیز مصرف لبنیات کم‌چرب، سکته قلبی را کاهش می‌دهد همچنین از سوی دیگر اجتناب از مصرف روغن‌های سرخ کردنی برای دفعات مکرر و نیز اجتناب از استفاده فراوان از فرآورده‌های گوشتی و فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار توصیه می‌شود.

آذرپیرا عنوان کرد: فست‌فودها علاوه بر اینکه کالری مورد نیاز بدن را تأمین نمی‌کنند، موجب سوءتغذیه نیز می‌شوند، مصرف فست‌فودها سیری کاذب افراد را به دنبال داشته و سبب کمبود بسیاری از ریزمغذی‌ها خواهد شد همچنین مسبب بسیاری از اختلالات گوارشی از جمله مشکلاتی را برای کبد و سیستم گوارشی می‌شود.

وی بابیان اینکه چاقی از دیگر عوارض مصرف فست‌فود است، اظهار کرد: مصرف فست‌فود را می‌توان یکی از عوامل ابتلا به چاقی و اضافه وزن در جوامع دانست چرا که میزان روغن و چربی در فست‌فودها بسیار بالاست.

آذرپیرا افزود: برای نمونه پنیر پیتزا، گوشت‌های چرخ کرده آماده، سس سالاد، سس کچاب و انواع چیپس‌ها حاوی روغن و چربی بالایی هستند که اضافه دریافت آنها می‌تواند به اضافه وزن و چاقی منجر شود فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و ... کند.

وی تصریح کرد: مواد غذایی فرآوری شده از جمله انواع فرآورده‌های گوشتی در افزایش استرس بدن نقش بسزایی دارند و عادات نامناسب غذایی مانند خوردن غذا هنگام انجام کار و در اماکن شلوغ و پرسروصدا نیز امکان هضم آن را دشوار کرده و فرآیند جذب غذا را با اختلال مواجه خواهد کرد. مواد غذایی که به صورت بسته‌بندی در فروشگاه‌های موادغذایی عرضه می‌شوند، ممکن است دارای افزودنی‌های غذایی باشد که در افزایش هیجانات روحی و جسمی انسان تأثیرگذار است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه همدان گفت: در فرآیند تولید فرآورده‌های گوشتی از نیترات و نیتریت به عنوان نگهدارنده ضدباکتری و رنگ‌دهنده استفاده می‌شود که در اثر یکسری واکنش‌ها در بدن این مواد تولید شده و باعث ایجاد سرطان سیستم گوارشی در بدن می‌شود بنابراین توصیه می‌شود در مصرف این فرآورده‌ها اعتدال رعایت شود.

وی افزود: ادویه‌های استفاده شده در این مواد غذایی ممکن است باعث ایجاد حساسیت شدید و مشکلات گوارشی در بعضی افراد به ویژه در کودکان که فست‌فودها را بسیار دوست دارند، شود.

وی سرخ شدن نشاسته در روغن را از دیگر مضرات فست‌فودها،‌ برشمرد و  عنوان کرد: هر هیدروکربنی که در هر روغنی سرخ شود، ایجاد پلی‌آکریل می‌کند که ماده‌ای بسیار سمی است و وقتی یک ماده غذایی نشاسته‌دار را در روغن سرخ می‌کنیم، زنجیره‌های نشاسته پشت سر هم قرار می‌گیرند که ایجاد این رشته‌ها ترکیبات تازه‌ای به وجود می‌آورد که باعث ایجاد یکسری بیماری در بدن می‌شود بنابراین استفاده از روغن مخصوص سرخ کردن حتمی و لازم است اما استفاده این روغن‌ها نیز مانع تولید پلی‌اکریل‌ها نخواهد شد.

وی افزود: بنابراین باید از غذاهای آب‌پز، بخارپز یا تفت داده شده استفاده شود همچنین لازم به ذکر است استفاده از روغن‌های مایع غیراشباع در سرخ کردن مواد غذایی ایجاد پرکسید می‌کند که سبب آسیب به بدن می‌شود.

آذرپیرا خاطرنشان کرد: استفاده زیاد غذاهای پرکالری و چرب مانند انواع فست‌فودها احتمال ابتلا افراد به چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد به طوریکه مطالعات 15 ساله دانشمندان آمریکایی بر روی 3 هزار جوانی که بیش از 2 بار در هفته از غذاهای فست‌فود استفاده می‌کنند نشان داد ارتباط معنی‌داری میان ابتلای آنها به چاقی و دیابت و مصرف زیاد این نوع غذاها وجود دارد.

وی اضافه کرد: به نحوی که در این مطالعه افرادی که بیش از 2 بار در هفته به رستوران رفته‌اند نسبت به کسانی‌که کمتر از یک‌بار در هفته غذای آماده مصرف کرده‌اند، به طور میانگین 5.4 کیلوگرم اضافه وزن داشته و دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار گرفته‌اند.

آذرپیرا تصریح کرد: نمک زیاد موجود در غذاهای فست‌فود احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی را نیز افزایش می‌دهد همچنین معمولا در فست‌فودها، روغن تهیه فست‌فود به دفعات متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد و صاحبان محل‌های فروش فست‌فودها تعویض آن را مقرون به صرفه نمی‌دانند

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز