title
کد خبر: 30660
00
بهترین راه پیشگیری از بیماری ایدز

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بهترین راه پیشگیری از بیماری HIV بر اساس شعار سازمان بهداشت جهانی، شناسایی ودرمان افراد مبتلا است که بر این اساس باید افرادجهت شناسایی بیماری و درمان خود اقدام کنند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بهترین راه پیشگیری از بیماری HIV بر اساس شعار سازمان بهداشت جهانی، شناسایی ودرمان افراد مبتلا است که بر این اساس باید افرادجهت شناسایی بیماری و درمان خود اقدام کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر زهرا نهبندانی با بیان این نکته که در هر مرکز بهداشت یک مرکز یا پایگاه مشاوره بیماری های عفونی در شهر مشهد وجود دارد، گفت: این در حالی است که در هر یک از شبکه های ۲۰ گانه زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز یک مرکز یا پایگاه مشاوره بیماری های عفونی وجود دارد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس درکشورتخمین زده می شود از هر ۱۰۰ هزار نفر ۸۲نفردارای ویروس اچ آی وی می باشند؛ که این درصد از مبتلایان نیز بیشتر در سنین ۱۸ تا ۲۹ سال قرار دارند.

شیوع HIV  در میان زنان بیش از مردان است

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: سیر ابتلا به بیماری HIV در گذشته در میان مردان رشد بیشتری داشت زیرا علت اصلی شیوع بیماری؛ اعتیاد به مواد مخدر در میان مردان بود؛ اما در حال حاضر درمواردجدید شیوع جنسی  بیشتراست وزنان بیشترازگذشته مبتلا شده اند.

وی افزود: متاسفانه جایگاه اجتماعی و برخوردهای ناصحیح گذشته (انگ و تبعیض) در خصوص اچ آی وی/ ایدز  موجب شده تا ما نتوانیم تعداد واقعی مبتلایان به این بیماری را شناسایی کنیم. در حال حاضر حدود ۷۰۰ بیمار مبتلا در استان شناسایی و بر اساس میزان ابتلا به ویروس HIV تحت درمان قرار دارند.

دکتر نهبندانی با بیان این نکته که ایدز مانند دیگر بیماری ها قابل کنترل است، ابراز داشت: افرادی که نسبت به ابتلای خود به این ویروس بر اساس آگاهی های به دست آمده تردید دارند می توانند با مراجعه به یکی ازمراکز خدمات جامع سلامت درخواست آزمایش داده و از وضعیت سلامت خود با خبر شوند.

۱۱۰ مرکزوپایگاه مشاوره در سطح شهر مشهد تست رپید می گیرند

وی تعداد مراکز مشاوره ای که در شهر مشهد آزمایش اچ آی وی می گیرند را ۱۱۰ مرکز و پایگاه عنوان کرد و گفت: این گونه افراد در ابتدا باید به مراکزیاپایگاه مشاوره بیماری های عفونی مراجعه و تست سریع بدهند و در ادامه جهت اطمینان آزمایش تکمیلی داده تا در خصوص این بیماری مطمئن تر شوند.این پایگاه ها داخل مراکزخدمات جامع سلامت هستند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اضافه کرد: گاهی بیماری درآزمایش پس از مدت سه ماه خود را نشان می دهد و بر این اساس باید مراجعه کنندگان سه ماه بعد نیز تست رپید و آزمایش های تکمیلی را انجام داده و در این زمان است که به صورت قطعی می توان عدم ابتلا یا ابتلا به بیماری را بیان کرد.

 دکتر نهبندانی ابراز داشت: در صورت پاسخ مثبت آزمایش ها؛ درمان بر اساس نوع و مقدار ویروس در بدن بیمار آغاز می شود و هر اندازه این شناسایی و درمان در ابتدای ابتلا به بیماری باشد درمان اثر بخش تر خواهد بود و ما می توانیم امیدوار باشیم مبتلایان عمرطبیعی داشته باشند.

بهترین راه پیشگیری از HIV درمان بیماری است

وی خاطر نشان کرد: درمان خانم ها مبتلا به اچ آی وی، امکان ابتلای تعداد بیشتری از افراد را کاهش می دهد و بر این اساس می توانند با مراجعه به مراکز یا پایگاه های مشاوره بیماری های عفونی در صدد درمان خود برآیند.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری از HIV درمان افراد مبتلا است و این نکته شعار سال ۲۰۱۷ سازمان بهداشت جهانی را در بر دارد.

دکتر نهبندانی به اقدامات مراکز مشاوره بیماری های عفونی اشاره کرد و گفت: آموزش و مشاوره به بیماران مبتلا، پیشگیری و آموزش به افراد غیر مبتلا، پیگیری سلامت اطرافیان افراد مبتلا به اچ آی وی، درمان بیماران مبتلا، کنترل میزان و تعداد سی دی ۴ بیماران انجام می شود.

 وی تصریح کرد: در ادامه پیشگیری داروئی بیماران مبتلا به HIV جهت مراقبت از افرادی که در معرض ابتلا قرار می گیرند، تکمیل اطلاعات در نرم افزار ویژه مشاوره، توزیع وسایل پیشگیری از ابتلا، ارائه خدمات مددکاری بیماران، ویزیت متخصص عفونی، دعوت جهت تجویز دارو، کنترل سیر بیماران مبتلا و انجام تست سریع شناسایی از دیگر اموری است که در این مراکز دنبال می شود.

 رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: فرد مبتلا به اچ آی وی می تواند پس از قرار گرفتن در برنامه درمانی مراکز مشاوره بیماری های عفونی کلیه داروهای درمانی خود را به صورت رایگان دریافت کند.

برنامه ملی و استراتژیک کنترل HIV در کشور در حال اجراست

دکتر نهبندانی به چهارمین برنامه ملی و استراتژیک کنترل HIV در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس این برنامه که از سال ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۸ به طول خواهد انجامید کلیه دستگاه های اجرایی کشور موظف به همکاری جهت کنترل و کاهش این بیماری هستند.

وی افراد مبتلا به HIV را قادر به ازدواج و فرزندآوری دانست و گفت: کلیه اطلاعات مراجعین در این مراکز محرمانه خواهد بود و حتی مبتلایان می توانند در هنگام ازدواج با رعایت شرایط و آموزش هایی که می بیند با حفظ رازداری دارای فرزند شوند.البته فرد د رهنگام ازدواج بایستی به شریک خود وضعیت بیماری را اطلاع دهد.

رییس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان، گفت: فرد مبتلا به اچ آی وی می تواند بیماری خود را درمان و طول مدت عمر خود را افزایش دهد در صورتی که برای داشتن درمان مناسب به مراکز بهداشتی شناسایی و درمان HIV  اعتماد کند.

تلفن مشاوره۰۹۶۸۶ ازساعت ۸صبح تا۱۸بجزروزهای تعطیل آماده پاسخگویی در این زمینه است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز