title
کد خبر: 30728
00
50 تا 60 ساله ها برای غربالگری این بیماری به پزشک مراجعه کنند

مسوول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، با اشاره به اجرای طرح ایراپن(بسته جامع بیماری های غیرواگیر)، گفت: بیماری های غیرواگیر، مسوول بیش از 53درصد بار بیماری ها در سراسر جهان هستند و در ایران نیز بیش از 76درصد بار بیماری ها به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، مسوول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، با اشاره به اجرای طرح ایراپن(بسته جامع بیماری های غیرواگیر)، گفت: بیماری های غیرواگیر، مسوول بیش از 53درصد بار بیماری ها در سراسر جهان هستند و در ایران نیز بیش از 76درصد بار بیماری ها به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد.

دکتر "نگار میرزاد" با بیان اینکه پایه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری و مهار این عوامل است، اضافه کرد: بیماری های غیرواگیر از مهم ترین موانع توسعه کشورها هستند و هزینه های سرسام آور ناشی از این بیماری ها، هر نظام بهداشتی و درمانی را با چالش های زیادی روبرو می کند، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، مهار این بیماری ها و عوامل زمینه ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش 25درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 2025 تعیین کرده است.

او افزود: به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت در سال 2013 میلادی، برنامه اقدام جهانی 2013 تا 2020 را شامل 9 هدف و 25 شاخص برای کنترل چهار بیماری عمده غیرواگیر شامل بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماری های تنفسی و همچنین کاهش عوامل خطر چهارگانه دخانیات، فعالیت بدنی کم، تغذیه نامناسب و الکل، در اختیار جهانیان قرار داد و پس از آن اقدامات عملی را که می تواند کشورهای مختلف دنیا را برای رسیدن به این اهداف هدایت کند، به آنان پیشنهاد کرد.

مسوول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر، ادامه داد: در حال حاضر، شناسایی و مراقبت بیماران قلبی عروقی، دیابتی و داراری پُرفشاری خون به صورت جدی در حال انجام است و با ابلاغ دستور کار غربالگری سرطان کولورکتال(روده بزرگ) در جامعه هدف، این امر مهم نیز با جدیت در حال پیگیری است.

دکتر میرزاد، به تمامی افراد 50 تا 69 ساله توصیه کرد که برای انجام غربالگری سرطان کولورکتال، به مراقبان سلامت پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

در ادامه، کارشناس بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، گفت: سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون ها مورد در جهان رخ می دهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، تومور در مراحل ابتدایی و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان تر و امکان مهار و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.

"زهرا تجلی" افزود: میزان بروز سالیانه سرطان در سال 2012 میلادی، چهارده میلیون نفر بوده است که تا سال 2030 میلادی به حدود 25 میلیون نفر می رسد، یعنی در مدت کوتاهی بروز سرطان نزدیک به دو برابر می شود، همچنین مرگ و میر سالیانه از هشت میلیون نفر در همین مدت به سیزده میلیون نفر می رسد و هفتاد درصد از این افزایش، در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد؛ در ایران سالانه بیش از نود هزار نفر مبتلا به سرطان می شوند که این عدد تا سال 2030 میلادی(1409شمسی) با افزایش حدود هشتاد درصدی، به بیش از 160 هزار نفر می رسد.

او اضافه کرد: žافزایش امید به زندگی و تعداد سالمندان(بروز سرطان با افزایش سن، افزایش می یابد)، تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پُرکالری، کم تحرکی و žعوامل محیطی مانند افزایش مصرف سوخت های فسیلی، از مهم ترین دلایل برای افزایش بروز سرطان در ایران و جهان است.

این کارشناس بیماری های غیرواگیر،  مهم ترین دلیل بهبود در بقای بیماران، علاوه بر درمان های موثرتری که پیدا شده است را افزایش آگاهی مردم و ارتقای روش های تشخیص زودهنگام دانست و گفت: حتی برای کسانی که احتمال بهبودی آنها کم است، شانس زنده ماندن در زمان تشخیص زودتر، بیشتر می شود.

او افزود: به همین منظور غربالگری سرطان روده بزرگ برای گروه سنی 50 تا 69 سال انجام می شود؛ در حال حاضر این غربالگری در منطقه مرکز خدمات جامع سلامت احمدبن موسی(ع) با ارزیابی فردی، سابقه خانوادگی و ثبت در سامانه سیب از سوی مراقب سلامت و سپس ارجاع به آزمایشگاه برای انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع به صورت رایگان انجام می شود و در مناطق دیگر شهرستان، این غربالگری با هزینه شخصی در حال انجام است.

این برنامه آموزشی، در سالن آموزش مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، برگزار شد


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز