title
کد خبر: 30863
00
در انتخاب مواد غذایی سالم وسواس باشید!

مصرف مقدار بسیار زیاد فیبر هم مشکل‌ساز است. فیبر غذا را حجیم ولی کم انرژی می‌کند. از سویی حجم بالای فیبر باعث معده درد، نفخ و اسهال می‌شود. پس فیبر را هم با دقت باید مصرف کرد.

به گزارش «بهداشت نیوز» ما باید از غذایی که برای تامین انرژی مورد نیاز مصرف می‌کنیم حداکثر ارزش غذایی را دریافت کنیم. ما برای ساده کردن موضوع، غذاهای پرکربوهیدرات را به کامل و خالص شده تقسیم می‌کنیم. کامل‌‌ها انرژی متوسطی دارند ولی غنی از ویتامین، موادمعدنی، پروتئین و فیبر هستند. غذاهای پرکوبوهیدرات خالص شده، به نحوی پالایش شده‌اند که فقط کربوهیدرات و کمی چربی داشته باشند. میوه‌ها از دیدگاه قدیم قندی محسوب می‌شوند اما در دیدگاه جدید پرکربوهیدرات کامل به شمار می‌آیند. با نگاه قدیم میوه کم ارزش بود اما با نگاه جدید باارزش است. پس غذاهای کامل با ارزش و خالص شده کم ارزش به شمار می‌آیند. نتیجتا ماکارونی با سس چرب یا با گوشت و سبزیجات ارزش متفاوتی دارند. ارزش غذایی نان و مربا هم با ساندویچ با نان چند غله به همراه مرغ و سالاد هم بسیار متفاوت است.

- فیبر یکی از اجزای دائمی غذاهای کربوهیدراتی کامل است. فیبرها یک خانواده‌اند که انواع محلول، غیرمحلول و مقاوم دارند. هرکدام از این فیبرها تاثیر متفاوتی بر جذب و سوخت و ساز غذا دارند. این آثار شامل بهبود هضم غذا، تنظیم قند و چربی خون و شاید کاهش سرطان می شود. فیبر به غذا حجم می‌دهد و در میوه‌ها و سبزی‌ها زیاد است. غذاهای صنعتی و رستورانی کلا فیبر خیلی کم دارند.

- خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر غذاهای بدون فیبر را با مکمل فیبر بخورند، جبران می‌شود. البته این تصور چندان درست نیست چون هیچ مکملی وجود ندارد که تماما اجزای محصولات طبیعی را داشته باشد. مکمل‌های فیبر دارای همه انواع فیبر با هم نیستند.

- مصرف مقدار بسیار زیاد فیبر هم مشکل‌ساز است. فیبر غذا را حجیم ولی کم انرژی می‌کند. از سویی حجم بالای فیبر باعث معده درد، نفخ و اسهال می‌شود. پس فیبر را هم با دقت باید مصرف کرد.

- بهتر است قند و شکر را کلا غذای مضری بدانیم و نهایتا اینکه ساکاروز، شربت فروکتوز، عسل یا گلوکز فقط انرژی دارند و هیچ چیز دیگری ندارند.

- به طور متوسط و سرانه، ایرانی‌ها یک‌چهارم انرژی روزانه‌شان از شکر تامین می‌شود و هفته‌ای یک کیلوگرم شکر می‌خورند. مصلحت این است که تا مجبور نشده‌ایم هیچ محصولی که حاوی شکر باشد نخوریم. متاسفانه بسیاری از محصولات حاوی شکر مثل شکلات، کیک و بستنی، حاوی چربی‌های اشباع هم هستند.

- باکتری‌های موجود در پلاک دندانی کربوهیدرات را به اسیدی تبدیل می‌کنند که مینای دندان را تخریب می‌کند پس به هیچ عنوان نباید کربوهیدرات پس از خوردن غذا لابلای دندان‌ها بماند.

- متاسفانه توصیه‌های تغذیه‌ای مبنی بر کمتر کردن مصرف چربی منجر به مصرف شدید کربوهیدرات شده است. قرار بود چربی کمتر بخوریم و به جایش میوه و سبزی مصرف کنیم اما با این شعار که این فراورده چربی ندارد یا کم چربی است، انواع اقسام کربوهیدرات‌ها در حجم بالا را مصرف کرده و کارخانه‌های موادغذایی با زدن این برچسب‌ها حسابی پول درآورده‌اند. کربوهیدراتی که اضافه بر مصرف خورده شود، به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شود. نتیجتا مردم همه دنیا چاق‌تر شدند و باید به سمت مصرف غذاهای کم کربوهیدرات برویم. - باید غذایی بخوریم که نصف انرژی ما را از کربوهیدرات تامین کند. کربوهیدرات هم البته باید باکیفیت باشد. ما جدا باید از رژیم پرکربوهیدرات اجتناب کنیم ولی به مصرف هدفمند کربوهیدرات اعتقاد داریم که معنی‌اش تنظیم دقیق کربوهیدرات با نیاز بدن است. یعنی باید به کربوهیدراتی که در هر چیزی که هست می‌خوریم، دقت داشته باشیم.

- عادت کرده‌ایم که کربوهیدرات را قندی یا نشاسته‌ای بدانیم و فکر می‌کنیم که قندی‌ها بد و نشاسته‌ای‌ها خوب هستند چون قندی‌ها دندان‌ها را خراب می‌کنند، قندخون را بالا و پایین می‌برند و ویتامین هم ندارند ولی نشاسته‌ای‌ها کاملا برعکس هستند. ولی قضیه اصلا به این سیاه و سفیدی نیست. باید این خوب و بدها را دور بریزیم و نیازهای واقعی خود را بدانیم.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز