title
کد خبر: 32219
00
عواملی که نقش  مهمی در پیشگیری از آلزایمردارد

دکتر فرزاد اکبر زاده در خصوص روز جهانی آلزایمر گفت: بیماری آلزایمر یکی از انواع بیماری دمانس یا همان «زوال عقل» به زبان فارسی در کشور است.

به گزارش بهداشت نیوز، استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به انفجار جمعیتی سالمندی در دو دهه دیگر در کشور هشدار داد و گفت: با توجه به رشد جمعیت در دهه های قبل؛ افزایش جمعیت سالمندان تا دو دهه دیگر در کشور وجود دارد که باید آمادگی لازم در مواجهه با این گونه اختلالات از جمله آلزایمر در سالمندان ایجاد شود.

دکتر فرزاد اکبر زاده در خصوص روز جهانی آلزایمر گفت: بیماری آلزایمر یکی از انواع بیماری دمانس یا  همان «زوال عقل» به زبان فارسی در کشور است.

وی ادامه داد: یکی از عملکردهایی که به صورت طبیعی در فرد وجود دارد حافظه است؛ که در این بیماری مسائل مرتبط با شناخت دچار تحلیل شده و به صورت پیش رونده از بین می رود.

دکتر اکبر زاده شایع ترین علت دمانس را اختلال آلزایمر دانست و خاطر نشان کرد: از ویژگی های این بیماری می توان به مشکل دار شدن تدریجی حافظه بیمار و از بین رفتن دیگر مرکزهای مغز اشاره داشت.

وی خاطر نشان کرد: علت اصلی بیماری دمانس شناخته شده نیست؛ اما فرایند این بیماری شناخته شده و مانند بسیاری از بیماری های جسمی دارای علل چندگانه از جمله عوامل محیطی و ژنتیکی می باشد.

استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یادآور شد: مجموعه این عوامل موجب ایجاد مواد رسوبی و سمی در مغز می شود که یکی از مکانیسم های رسوب مواد سمی به نام آمیلوئیدی در مغز است که به تدریج در کنار دیگر روندهای بیماری موجب تخریب و از دست رفتن سلول های عصبی می شود.

دکتر اکبر زاده بیان داشت: در ادامه این روند، مغز بیمار کاهش حجم پیدا کرده و به تدریج و به طور کامل عملکردهای مغز از دست می رود و بیمار دیگر قادر به کنترل و مدیریت زندگی خود نیست.

وی بیماری آلزایمر را دو دسته دانست و ابراز داشت: بیماری های زود هنگام آلزایمر که از سنین زیر ۵۰ سال آغاز و عوامل ژنتیکی و ارثی در ایجاد این بیماری نقش پررنگی دارند.

استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: دسته دوم بیماری ها، دیر آغاز هستند که از سن ۶۵ سال به بالا بیمار را درگیر خود می کند و معمولا ابتلا به این بیماری در ارتباط با ارثی بودن و شیوع بیماری در میان اعضای خانواده نیست.

دکتر اکبر زاده بیان داشت: در آلزایمر زودهنگام سیر رشد بیماری با سرعت بیشتری طی می شود و بیمار سریعتر به مرحله اختلال کامل می رسد؛ اما در آلزایمر نوع دوم رشد بیماری تدریجی است و بسته به شرایط جسمی و روانی بیمار رشد بیماری بین ۱۰ الی ۲۰ سال به طول خواهد انجامید.

وی تصریح کرد: بیماری آلزایمر درمان خاصی ندارد؛ اما می توان از رشد بیماری جلوگیری کرد که داشتن الگوی مناسب زندگی، تغذیه مناسب، پرهیز از مصرف چربی های اشباع شده، استفاده از گوشت ماهی دو بار در هفته، استفاده از سبزیجات و میوه تازه، پرهیز از مصرف غذاهای آماده و کنسرو شده تا حد امکان در کاهش رشد بیماری تاثیر گذار است.

استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: علاوه بر موارد یاد شده استفاده از روغن زیتون، پرهیز از خوردن نمک بیش از انداره، مصرف غذاهای دارای آنتی اکسیدان، کنترل بیماری های مزمن مانند فشار خون، چربی و دیابت به صورت مناسب می توان در کاهش روند بیماری تاثیر گذار باشد.

دکتر اکبرزاده تاکید کرد: داشتن فعالیت بدنی در حد لازم، انجام ۳۰ دقیقه پیاده روی تند در طول روز، کاهش استرس های روزمره و افزایش توانایی مدارا و مقابله با استرس ها، فعال نگه داشتن مغز با انجام فعالیت های ذهنی، انجام بازی ها و فعالیت هایی که دارای تفکر، استدلال و منطق می باشند نیز در این میان  تاثیر گذار است.

وی گفت: داشتن فعالیت هایی که نیمکره مغلوب مغز را به کار بیندازد مانند استفاده از دست چپ در طول روز، داشتن مطالعه و قطع سیگار نیز در کاهش اختلال ابتلا به آلزایمر تاثیر گذار می باشد.

استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اختلال آلزایمر را در سنین سالمندی قابل توجه دانست و ابراز داشت: شیوع آلزایمر در افراد بالای ۶۵ سال بین پنج تا ۱۰ درصد است و از هر ۱۰ نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می شود.

دکتر اکبر زاده از رشد اختلال آلزایمر در هر ۱۰ سال بین پنج تا ۱۰ درصد خبر داد و بیان داشت: ابتلا به این بیماری در میان زنان بیش از مردان به نظر می رسد و در حال حاضر در ایران حدود ۸۰۰  هزار نفر به این بیماری دچار می باشند؛ که اگر بخواهیم در مقیاس جمعیت کلی کشور این تعداد بیمار را محاسبه کنیم از هر ۱۰۰هزار نفر در کشور یک نفر مبتلا می باشد.

وی افزود: شیوع بیماری آلزایمر در ایران نسبتا بالا است و رتبه کشور در میان کشورهای دارای بیشترین ابتلا به بیماری در جایگاه سی ام قرار دارد.

استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: رشد بیماری آلزایمر به صورت روزانه قابل مشاهده است و برخی از صاحب نظران این رشد را ناشی از افزایش طول عمر دانسته اند.

دکتر اکبر زاده خانواده افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را نیازمند حمایت ویژه دانست و گفت: خانواده بیمار آلزایمری بار روانی بسیاری را باید تحمل کند زیرا بیمار عضوی از خانواده است که به تدریج ذهن خود را از دست می دهد و دچار رفتارهای ناخواسته ای می شود.

استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: از یک بازه زمانی بیمار دیگر متوجه بیماری خود نیست؛ اما خانواده به نوعی شاهد از دست دادن عضوی است که همیشه در کنار آن ها بوده است و این روند از نظر روانی بر خانواده بیمار تاثیر گذار است.

وی افزود: متاسفانه در کشور زیرساخت های لازم جهت ارائه خدمات استاندارد بین المللی به این بیماران در حد لازم وجود ندارد که باید مسئولین در این خصوص توجه بیشتری نشان دهند.

استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان نسبت به افزایش جمعیت سالمندی در دو دهه دیگر هشدار داد و گفت: با توجه به این موضوع باید آمادگی لازم در مواجهه با این گونه اختلالات در سالمندان ایجاد شود.

۳۱ شهریور روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز