title
کد خبر: 32617
00
گازهایی که فضای خانه را آلوده تر از فضای بیرون می کند!

پیش‌ازاین درباره چگونگی آلوده شدن هوای بیرون از خانه و یا هوای آزاد بارها سخن گفته ایم، اما نوع دیگری از آلودگی هوا وجود دارد که آلودگی هوا در داخل خانه نام دارد که پیش از آن که متصور شویم مضر سلامتی است.

به گزارش بهداشت نیوز، گسترش شهرنشینی و ساخت‌وساز روزافزون ساختمان‌های مسکونی تجاری از یک سو و مسئله تأمین آبگرم مصرفی و هوای گرم در زمستان و انشعابات فراگیر گاز از سوی دیگر باعث شده، سیستم‌های مختلف گرمایشی و آبگرم مصرفی مرکزی به‌صورت بخاری‌های مختلف گازی، آبگرمکن ها و پکیج‌های دیواری و زمینی که به‌صورت یونیت گرمایی (موتورخانه) در داخل آپارتمان نصب شود و جای خود را در ساختمان‌ها باز کند. 

پکیج‌های دیواری آپارتمانی باز، درصورتی‌که در داخل محل سکونت یا آشپزخانه به‌منظور گرمایش و یا آب گرم مصرفی نصب شوند، به دلیل باز بودن کوره‌ی آن‌ها به محیط و احتراق در فضای بسته مسکونی در زمستان با توجه به مصرف 15 مترمکعب از هوای فضای مسکونی بابت سوخت هر مترمکعب گاز در ساعت، هوای داخل واحد مسکونی را مصرف و این خلأ هوا قسمتی از نفوذ و انتشار گازهای کربن مونواکسید co"" هیدروکربن‌های سبک( cxhy ) سولفوراکساید، ذرات معلق و نیتریک اکساید، ناشی از احتراق ، جایگزین مصرف اکسیژن فضای سکونت می‌شود و مسبب فضای مسدود وزندگی آلوده می‌شود. 

تنفس گاز کربن منواکسید به دلیل تمایل شدید این گاز با هموگلوبین خون، سبب نرسیدن اکسیژن کافی به کلیه بافت‌ها ازجمله قلب و مغز و تأثیر روی سیستم عصبی شده به فعل‌وانفعالات مغزی صدمه زده و روی بصل النخاع که فرمان جریان خون را به قلب می‌دهد،  اثر بسیار مخرب داشته و شدت آن، تخریب پیاز نخاع و قطع تنفس و ضربان قلب را شامل می‌شود.  

اثر دیگر گاز co  خصوصاً در افراد مسن که بیماری‌های تنگی عروق در آن‌ها باعث کاهش انتقال اکسیژن به بافت‌ها و عضلات قلب می‌شود.

خون رسیده به علت نداشتن اکسیژن کافی بعضاً باعث نکروز یا مرگ عضلات قلب و سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود و علت افزایش مرگ‌ومیر نادانسته افراد مسن در زمستان ناشی از این مسئله است. 

محمد سعید مهرافزا مدیرعامل شرکت مهر افروز با تأکید بر اهمیت فضای سبز در منازل بیان کرد: ما در شبانه‌روز یعنی در 24 ساعت مدت زیادی را در داخل خانه هستیم تقریباً بیش از 12 ساعت و هیچ کاه به این‌که هوای داخل خانه ممکن است آلوده باشد فکر نمی‌کنیم درحالی‌که هوای داخل خانه هم آلوده می‌شود. به این آلودگی هوای داخلی گفته می‌شود. آلودگی هوای داخل خانه خیلی کم است اما چیزهای زیادی ممکن است باعث آلوده شدن آن بشوند. 

گاز ناشی از شومینه و یا استفاده از بخاری هیزمی و یا وسایلی که برای گرم کردن خانه یا پخت‌وپز استفاده می‌کنیم .، وقتی دودی که تولید می‌کنند کامل بیرون نرود ، هوای داخل خانه آلوده می‌شود اما یکی از چیزهایی که هوای داخل خانه را خیلی آلوده می‌کند ، سیگار است. 

مهرافزا گفت: گاز سمی nox "نیتریک اکساید" در مشعل‌های اتمسفر گازی نصب‌شده در اکثر منازل،  از اکسیداسیون ازت و اکسیژن هوا در درجه حرارت شعله به و جود می‌آید و متشکل از گازهای NO ( نیتریک اسیدهای سمی مانند اسید ازتیک، اسید نیترو تولید) که در بدن با هموگلوبین خون که عامل کشنده نسوج زنده و عامل مخرب نسج ریه و مجاری تنفسی است.  

این فعال حوزه فناوری ادامه داد: بسیاری از محققین به این نتیجه رسیده‌اند، که وجود گاز سمی NOX ( نیتریک اکساید) در خون و تولید نیتروز آمین باعث نابودی بسیاری از سلول‌های حساس در مغز و کلیه نیز می‌شود و ازدیاد بیماران مغزی، MS و دیالیزی بودن ضایعه عفونی را در این رابطه می‌دانند. 

مدیرعامل شرکت مهرافزا در ادامه بیان کرد: سطح حرارتی بسیار داغ بخاری نفتی و گازی باعث سوختن غبار موجود در هوا و تبدیل آن به ذرات ریز کربن در ساختمان‌ها است، که در ریه باقی‌مانده و حجم برنشهای تنفسی را کاهش و ایجاد بیماری‌های مزمن ریوی و مجاری تنفسی می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز