title
کد خبر: 32736
00
۹۰ درصد از حوله‌های حمام، آلوده به باکتری به ‌نام کلی‌فرم هستند

با انجام یک آزمایش در ایالت آریزونا آمریکا مشخص شد که نزدیک به ۹۰ درصد از حوله‌های حمام، آلوده به باکتری به ‌نام کلی‌فرم (موجودات زنده‌ی کوچک که در آب زیست می‌کنند و می‌توانند عامل انتقال بیماری باشند) هستند. علاوه بر این، تقریبا ۱۴ درصد از حوله‌ها حاوی باکتری ای‌کولای بودند.

به گزارش «بهداشت نیوز» تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد از حوله‌های حمام عامل انتقال بسیاری از باکتری‌ها و بیماری‌ها هستند. انجام بررسی‌هایی در این زمینه مشخص کرد، حوله حمام باید به طور مداوم بعد از هر ۳ یا ۴ بار استفاده شسته شوند و این تقریبا همان کاری است که بیشتر ما انجام نمی‌دهیم. امروزه تحقیقات زیادی در زمینه میزان آلودگی حوله‌های حمام انجام شده و اطلاعات بیشتری در دسترس عموم قرار گرفته است. متاسفانه مشخص شده مقدار زیادی از حوله‌های حمام عامل سرایت دادن بیماری‌ها از طریق باکتری‌های موجود بر روی حوله‌ها هستند. با انجام یک آزمایش در ایالت آریزونا آمریکا مشخص شد که نزدیک به ۹۰ درصد از حوله‌های حمام، آلوده به باکتری به ‌نام کلی‌فرم (موجودات زنده‌ی کوچک که در آب زیست می‌کنند و می‌توانند عامل انتقال بیماری باشند) هستند. علاوه بر این، تقریبا ۱۴ درصد از حوله‌ها حاوی باکتری ای‌کولای بودند. در بعضی از موارد خاص وجود باکتری به نام سالمونلا هم یافت شد. نکته بسیار مهم اینکه بعد از ۲ روز استفاده از یک حوله مخصوص صورت، میزان باکتری ای‌کولای موجود در آن به حدی زیاد است که اگر سرتان را درون کاسه توالت قرار دهید و سیفون را بکشید میزان باکتری که به سرتان منتقل می‌شود نمی‌تواند با میزان باکتری‌های روی حوله برابری کند. این حجم آلودگی از کجاست و برای چیست؟ حوله‌ محل بی‌عیب و نقصی برای به دام انداختن انواع باکتری‌ها و رشد و تکثیر آن‌ها است. بعد از اینکه شما صورت‌تان را با حوله خشک می‌کنید به طور طبیعی باکتری‌های موجود بر روی پوست‌ خود را همراه با بسیاری از جرم‌ها و میکروب‌های دیگر به آن انتقال می‌دهید. علاوه بر این، حوله‌هایی که برای مدت بیشتری نم‌دار و مرطوب باقی می‌مانند توان و ظرفیت بالایی در تولید‌‌مثل و پرورش باکتری‌ خطرناک‌تری معروف به ابر میکروب‌ (سوپرباگ‌) مثل MRSA را دارند. اما نگران نباشید، خبر خوب اینکه این دسته از باکتری‌ها آنقدر‌ها هم که به نظر می‌رسد خطرناک نیستند. بدن ما خود را به طور طبیعی با محیط پیرامون خود و هم‌زیستی با انواع میکروب‌ها و جانوران‌ذره‌بینی تطبیق می‌دهد. بنابراین، استفاده از یک حوله شخصی که تنها حاوی باکتری‌های مخصوص بدن خودتان است به ندرت می‌تواند خطرناک و عامل بیماری‌های جدی‌تری باشد. حتی اگر از حوله شخص دیگری هم استفاده کنید باز هم احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف آنقدرها هم زیاد نیست که نگران کننده باشد. نکته مهم دیگر اینکه اگر بعد از هر بار استفاده از حوله تا مصرف بعدی، حوله کاملا خشک شده باشد شانس ابتلا و یا انتقال باکتری‌ها و بیماری‌ها از یک فرد به شخص دیگری کاهش می‌یابد و تقریبا به صفر درصد می‌رسد. در واقع شانس ابتلا زمانی افزایش می‌یابد که شخص استفاده کننده دچار زخم‌های باز، خراش و ساییدگی و یا پوست خیلی خیلی خشک باشد و این‌ها همه با هم بتوانند عامل انتقال میکروب‌ها شوند و در نهایت به بدن شخص دیگری منتقل شوند. کلام آخر اینکه، حوله‌های حمام و آشپزخانه هیچ وقت به طور ۱۰۰ درصد نمی‌توانند فاقد جرم‌ها و یا میکروب‌ها باشند. بنابراین بهترین راه کار شستشو منظم و مرتب حوله‌ها برای کم کردن میزان خطر و جلوگیری و کاهش شانس انتقال بیماری‌ها به پایین‌ترین حد ممکن است. به خاطر داشته باشید علاوه بر شستشو بگذارید حوله بین هربار مصرف کاملا خشک شود و بعد از آن استفاده کنید.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز