title
کد خبر: 34890
00
فرهنگ غنی ما می تواند تاثیر مثبتی در ارتقاء سلامت روان جامعه داشته باشد

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بر اساس پیمایش سال 90 در کشور حدود 23.6 درصد از افراد بالای 15 سال، دچار اختلالات روانشناختی هستند که 60 درصد از این آمار، مربوط به افسردگی است. از سوی دیگر در ایران نیز مانند اکثر کشورهای دنیا، افسردگی در محیط کار حدود 10 تا 12 درصد است و تفاوت معنی داری با متوسط جهانی نداریم.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری هفته سلامت روان اظهار داشت: اختلالات روانشناختی در بین زنان 10 درصد بیشتر از مردان است و بر اساس برآوردهای انجام شده، کارکنان در ایران به طور متوسط 36 روز از طول سال را به دلیل اختلالات روانشاختی به مرخصی می روند. همچنین میزان افسردگی در افراد بیکار نسبت به شاغلان، مجردان نسبت به متاهل ها و ساکنان شهری نسبت به مناطق روستایی، بیشتر است.

وی تصریح کرد: کشور ما دارای تمدن بزرگی است و از دین اسلام و کتاب قرآن کریم نیز بهره مند است و مبلغان زیادی در مناسبت های مختلف در بین مردم حضور دارند و برای مردم، موضوعات اعتقادی و معنوی را مطرح می کنند و نباید فراموش کنیم که بخش عظیمی از سلامت، مربوط به سلامت معنوی است. افرادی که ایمان راسخ تری دارند از سلامت روانی بیشتری برخوردار هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: فرهنگ غنی ما می تواند تاثیر مثبتی در ارتقاء سلامت روان جامعه داشته باشد شهید حججی اوج تبلور سلامت معنوی و روانی در جامعه ما است. نباید فراموش کنیم که ما فرهنگ دینی و ارزشهای بسیار ارزشمندی داریم. به عنوان نمونه ریش سفیدان در زمان بروز اختلافات، بهترین روانپزشک و روانشناس هستند و نمازهای یومیه و آرامش درونی می توانند ابزارهایی برای سلامت روان باشند.

دکتر رییسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: افراد با بیماری های مختلف به پزشک مراجعه می کنند و معاینه و درمان می شوند اما در حوزه سلامت روان، فردی که مشکلات روانی دارد به راحتی به کارشناسان روان، روانپزشکان و روانشناسان مراجعه نمی کند. یکی از مشکلات افراد دچار اختلالات شدید روانی این است که مشکلات خود را به راحتی نمی پذیرند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت پیشگیری در سلامت روان جامعه، یادآور شد: قبل از مراجعه بیماران به روانپزشک، حتما باید اقدامات و روش های پیشگیرانه و غربالگری در کشور انجام شود زیرا همه ما ممکن است درجاتی از مشکلات روانشناختی داشته باشیم اما افرادی که به روانپزشکی مراجعه می کنند، دچار اختلالات شدید روانپزشکی هستد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مطالعات در حوزه سلامت روان در کشور به مقدار کافی انجام شده است یا خیر، گفت: نباید برای درمان و پیشگیری از بیماری ها، منتظر بمانیم که اول تحقیقات انجام شود و بعد اقدام کنیم بلکه اقدامات پیشگیرانه حتی بدون انجام تحقیقات باید انجام شود تا شاهد افزایش بیماری ها نباشیم. به عبارت دیگر باید جمعیت سالم کشور را سالم نگه داریم.

وی در توضیح بیشتر گفت: سالهاست که سرخک در کشور ریشه کن شده و حتی اگر یک مورد مشاهده و ثبت شود ممکن است گرفتار اپیدمی شویم بنابراین اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم و ضروری است.

دکتر رییسی یادآور شد: وظیفه ما به عنوان وزارت بهداشت این است که شرایط سلامت را در محیط کار فراهم کنیم و خدمات وزارت بهداشت با دو رویکرد بهداشتی و پیشگیرانه و درمانی ارائه می شود اما باید تلاش ما این باشد که در راستای توانمند سازی افراد در محیط کار حرکت کنیم. در همین راستا، در محیط های کاری با 50 تا 500 نفر شاغل، بهداشت یاران حضور می یابند و در محیط های کاری با بیش از 500 نفر، مراکز و پزشکانی مستقر هستند.

وی در پایان از استرس شغلی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات محیط های کاری یاد کرد و افزود: سلامت روان در محیط کاری یک مفهوم پیچیده و چند بعدی است و شامل فضای کار، کارکنان و مدیر است و مهم است که خروجی سلامت روان، توانمندسازی افراد در مواجهه با شرایط مختلف باشد لازم است که عوامل مداخله گر در سلامت روان مانند عوامل استرس زا را کنترل و به نیروهای انسانی در این زمینه آموزش دهیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز